// bejegyzés

Gondoljuk

Mit üzen az eddigi legdrágább borkampány?

Elindult az eddigi legnagyobb költségvetésű borkampány. A 85 millió forintos nettó költségvetésű kampányt az Akció-Nxs reklámügynökség bonyolította le, a cél, hogy bemutassa a magyar borkultúra sokszínűségét és a borfogyasztással összekapcsolható események végtelenségét a a „Magyar bor mindenkor” üzenetet közvetítve. Sikerült?

Az eddigi legnagyobb magyar bor imidzskampánynak két választott szlogenje is van. Az egyik, az üzenet: Magyar bor mindenkor. A másik, ennek a kampánynak a szlogenje: A magyar bor közös kincsünk. A sajtóközleményben a Magyar Bormarketing Kht. a következőket írta:

A kampány célja, hogy “bemutassa a magyar borkultúra sokszínűségét és a borfogyasztással összekapcsolható események végtelenségét a a „Magyar bor mindenkor” üzenetet közvetítve, mert:

– minden pillanat alkalmat adhat a borfogyasztásra: a bor minden helyzetben fogyasztható, frissít, mértékletes fogyasztás esetén egészséges és hangulatot ad, mindig van, vagy jöhet egy pillanat, amikor egy pohár bor elfogyasztása hasznosés a javunkra válik,

- minden pillanatra van magyar bor: a magyar borászat sokszínűsége révén – a heterogén földrajzi adottságok és termelési szerkezet okán – minden igényre képes felmutatni legalább egy, annak teljesen megfelelő magyar bort, legyen az ünnepi alkalom, vagy egy hétköznap esti vacsora,

– a bor minden pillanatban ad: a bor ezernyi arcával lep meg és a fogyasztási alkalmak olyan vertikumában jelent lehetséges választást, amellyel egyetlen más italpiaci versenytársa sem rendelkezik, így lehet könnyű alkalmi szomjoltó, vagy a főétkezések elmaradhatatlan szereplője éppúgy, mint ünnepeink, meghitt pillanataink, nagy emlékeink részese.

www.magyarbormindenkor.hu oldalon a közös márkát bevezető reklámfilmben ismert hazai közszereplők mondják el, nekik mit jelent a magyar bor. Ehhez még jönnek citylight plakátok, óriásplakátok, bannerek, melyek – és megint idézünk: “a magyar borok sokszínűségét parafa dugókkal illusztrálva jelenítik meg, az új magyar bor arculat alapelemeit, a borvidékeket reprezentáló színes pöttyökre való asszociáció segítségével. A kampányhoz tartozó weboldal a www.magyarbormindenkor.hu-n a reklámfilmben szereplő színészek, zenészek, médiaszemélyiségek borral kapcsolatos gondolatain, kedves történetein kívül hasznos információkkal szolgál magyar borkultúráról, a bor hazai gasztronómiai szerepéről, és értő fogyasztásáról.”

Nos, bevalljuk, nehéz helyzetben vagyunk: a borravaló.hu-t írok közül többen is nexusba kerültünk a Magyar Bormarketing Kht.-vel, kampányaival a múltban (kicsi ez az ország). Ezért egy jó ideig gondolkodtunk, hogy mi legyen ezzel a sztorival. Aztán úgy döntöttünk: mégiscsak a legnagyobb eddigi keretről van szó, amely a borászok 8 forintjából bormarketingre költődik Magyarországon. Ezt nem lehet kihagyni, kikerülni, múltbéli nexusok, ide – vagy oda.

Mi nem értünk egyet teljesen ezzel a kampánnyal. Azzal igen, nagyon is, hogy szükség van kampányra. Azzal is, hogy olyan kampányra van szükség, amely a legszélesebb réteget eléri. Az üzenettel, szlogenekkel, és megvalósítás módjával azonban nagyon nem: szerintünk most azt sikerült elmondani, amit a KSH és GfK statisztikái és közvéleménykutatásai már 2008-ban feltártak, hogy vannak, léteznek. Magyarul, aki ivott bort korábban, pont a fent említett célok miatt tette ezt. Ilyen kérdések jutottak eszünkbe:

Mivel tud most többet ez a fogyasztó? Ki a kampány célközönsége? Egy ilyen imázsfilmet nem lett volna jobb úgy elkészíteni, hogy egy egyszerű fordítással külföldön is eladható legyen? Milyen hasznos információk érhetők el a honlapon? Nem értjük: ha valaki eddig nem szerette, tegyük fel, a disznóhúst – biztos, hogy attól szereti majd meg, hogy Zséda, Novák Péter vagy Lukács Sándor elmondja, milyen jót grilleztek egyszer?

Félreértés ne essék: nem rontó, negatív szándékú ez a bejegyzés. Egyszerűen nem vagyunk meggyőzve. Kedves olvasó, nagyon kiváncsiak vagyunk: szerinted sikerült ez a kampány? Mondd el a véleményed.

Korábban:

Játszótér borból

Borszerdán kárdonnéjt

500 literes kisfröccs

Ajánljuk:

Ebben a témában még:

Nyílt levél Tokaj védelmében
Itt az alkalom, mi szóltunk!
A szalvétába tekert sunák esete
Mesterek a magyar borokról
Van petrol a rizlingben?
Kalifornai kiváló kilencesei
Gary Vee a falon

Törzsasztal

1 hozzászólás ehhez: “Mit üzen az eddigi legdrágább borkampány?”

  1. 43. borzalmacska 2009-10-14 19:38:31

    Megdöbbentő, hogy a kommentelők közül mennyien fején találták a szöget: ez a reklám szép, de semmitmondó. Csak azt nem értem, hogy a tisztelt marketinges kollégák ott a BM-KHT-ban erre miért nem jöttek rá.

    Igazából egy dolog hiányzik itt nagyon, és az az insight. Tavaly készült egy átfogó kutatás a magyar borfogyasztási szokásokról (www.bormarketing.hu/media/gfk%20tanulmany%20kivonat.pdf) ami csak egy dologra nem adott választ: miért és hogyan lesz valaki borszerető ember? Ha ezt a kérdést meg tudták volna fogni a kreatívok úgy, hogy csak egy füle legyen, akkor máris nem parasztvakításra ment volna el az egész kampány. Az egy fül alatt azt értem, hogy ne “erre-meg-arra-is-jó” hanem egy konkrét dolgot kellene találni, ami az embert borozásra ösztönzi.

    42. hamvaska 2009-09-21 20:48:23

    Minket már felkorbácsolt a reklám.Szombaton voltam egy kisebb megmozduláson ott 50 emberből 45 nem is hallott róla.(lehet hogy rossz társaságban forgok ) Na de mindegy érdekes amit írtok.Tanulságos, pro és kontra egyarán

    41. Kántorbandi 2009-09-20 12:51:44

    @fiatalborivo: hmmm… érdekes, és nagyon jó, amit írsz. el kell gondolkodnom rajta. ezek szerint a 10 milla, amit itt a hozzászólások között olvastam, korrekt.

    40. fiatalborivó 2009-09-20 10:26:00

    Kedves Mindenki!

    Tegnapi nap folyamán volt szerencsém beülni egy médiaismeret szemináriumra, ahol is rávettem az oktatót hogy úgyis van projektor, nézzük már meg a filmet, ha lehet mondja el a véleményét.
    És mivel Ő egy nagy magyar vállalat marketingeseként dolgozik(telefonos cég) gondoltam a véleménye szakmailag korrekt lesz. És hát miután megnéztük és a kis sztorik közül is egyet elolvasott azt mondta, illetve a szemináriumi csoport véleménye is az volt hogy korrekt. Nem ajnározta de nem is húzta le. Véleménye szerint ha a cél az volt hogy a magyar bort mint magas minőségű italt aposztrofáljuk akkor rendben van a film. A művészeket ennek asszociációjaként tették a filmbe plusz az miatt hogy a rajongótáboruk által bővülhet akár a borivók köre. Én ezzel vitatkoztam azért mert kétségtelen hogy több vodkamartini fogyott olivabogyóval a Bond filmek bemutatása után, de ez azért nem ugyanaz a kategória. A művészek gázsiját illetően azt mondta hogy max 1 millát kaphattak a szereplésért és a film sem kerülttöbb tízmillióba a tvreklámokkal és plakátokkal együtt se, szóval véleménye szerint lesz még folytatás ezen a büdzsén belül, és önmagában ez a film amúgy sem alkalmas a kívánt cél elérésére, ez inkább csak egy kezdet egy image meghatározás, pozicionálás, annak viszont jó. A csoportban többször is elhangzott hogy a külföldi borok ár érték aránya sokszor tényleg jobb a magyarokénál és ez miatt sokan úgy látták hogy nem elég a kampány a magyar borászoknak is változni kellene, továbbá elhangzott az is hogy a magyar kultúrának, borivó kultúrának is nagy változásra lenne szüksége azonban mint tudjuk a kultúra nem egy vagy 10 film hatására változik, ahhoz generációk kellenek, legalább 1 új generáció.

    39. loading 2009-09-19 23:28:07

    @fiatalborivó: Igen beszélünk róla. De szerintem a kampány célpontja nem ezen blog látogatói lennének, akik többsége több, főként magyar bort iszik, mint az éves magyar átlag.

    38. kántorbandi 2009-09-19 16:54:43

    @fiatalborivo: :) igen, beszélgetünk róla, és ez jó. a komolyt félretéve: simán beszélgetnék erről egész évben, és nem csak itt, mondjuk a film költségvetésének harmadáért :D

    37. fiatalborivó 2009-09-19 12:06:02

    Egyre több itt a hozzászólás és ez azt jelenti hogy foglalkozunk a kampannyal. Lehet a kampany keszitoknek is az volt a celja mint Annacskanak tudjatok a szoke hosszu combu kicsit buta. Mert hogy Ő megmondta hogy a negativ reklam is reklam a lenyeg hogy beszeljenek rola. Ilyen szempontbol sikeres a kampany. Legyunk pozitivak…

    36. bactroban 2009-09-19 11:42:08

    Egy megjegyzésem van pozit_ivo-hoz, de ezzel sem szeretném öröklött lelkesedését letörni, vagy belegázolni a szakmai önérzetébe. Azt írta, hogy neki tetszenek a printek, mert egyszerűek, és kifejezőek. Ismét csak az üzenettel van baj. Mit is üzennek: Ki tudjuk rakni (életszagúan színes) parafa dugókból a borral kapcsolatos kellékeket, vagy egy infant szerelmes szivecskét. A layout valóban tiszta és eteti a szemet. Szó szerint eteti, mert nem mond semmit. Ennek akkor lenne értelme, ha az emblémát reklámoznánk, és ez egy olyan szimbólum lenne, amit minden borbarátnak hordania kellene. Itt is arról van szó, hogy profi grafikusok vannak összezárva, sorvadozó „ötlet-emberekkel”. Szándékosan nem írok kreatívot, mert ezt a fogalmat akkor használom, ha valaki tisztában van a szakma ki nem mondott szabályaival. Szóval ez a print-kampány egy nagy gag. Tisztességes reklámszakember nem építhet kampányt gag-re (képi gag-re sem). Igen, valóban fáradságos munka értelmet találni egy-egy átgondolatlan kiírásnak, de nem megspórolható. Szóval ez a print nem teszi vágyott termékké a bort. Te is úgy gondolod, hogy milyen szép. De a borról nem gondolsz semmit. Másfelől szintén iratlan törvény kreatív berkekben, hogy nem a tetszés számít, hanem a hatás. Ugyanis a hatás miatt írják ki a tendert, nem a tetszés miatt. A tetszés szubjektív, a hatás azonban mérhető. Ezt nevezik profizmusnak.
    Szóva,l ha tényleg ismered az alkotókat, akkor hívd fel a figyelmüket egy kis olvasásra a borravalón. Talán legközelebb, vaami tartalmat is sikerül az egyébként látványos kampányba csempésziük…

    35. kántorbandi 2009-09-19 09:19:11

    végre idekerülök én is, hogy hozzászóljak. örömmel látom, hogy vannak a kampányt védők is, azt kevésbé, hogy a szakmai kérdéseket nem válaszolják meg, sem borász, sem reklám szemszögből. igen, valóban bővült infóval a weboldal. (melynek legnagyobb gyengéje szeritnem az, hogy az ember akármit csinál, a zene újraindul kb. 2 percenként… – de ez off topic.) Viszont úgy érzem, így sem sikerül választ adnia a KaberNet által feltett kérdésekre ebben a posztban: mondjatok a kampányt hatására egy magyar szőlő/borfajtát! pl. vagy mindarra a felvetésre, ami itt elhangzott. Ok, ez egy imidzs kampány, ezt is értem. Akkor viszont az a kérdésem: biztos, hogy az eddigi legnagyobb keretet erre az imidzsre kellett fordítani? lehet, hogy nagyon kell egy imidzskampány, hogy az emberek örüljenek annak, hogy miénk a magyar bor, stb. csakhogy a kampány üzenete, és itt egyetértek KaberNettel, olyan dolgokat fogalmaz meg, melyek a már bort ivók számára egyértelműek (erről ugye adatok vannak), a nem bort ivóknak meg nem elég incentive (és egyetértek előttem szóló marketingessel)hogy elkezdjenek bort inni. Lehet, hogy jobban rá kell feküdni valami ilyen jellegű kampányra. És bocsánat, de a 3 literes félédes vörös, amit a lakosság 60 százaléka fogyaszt, az nem magyar bor – mármint a vásárlók fejében? Hát dehogynem. Na, ez a kampány őt is reklámozza.

    34. Balogh Zoltán 2009-09-19 07:15:59

    kedves kisrizling,

    Én még nem láttam a sem a tévében de máshol sem pusztán sörreklámot. Konkrét termelők, konkrét termékeit látom reklámozni. Ez a reklám viszont nem árul mást mint a “magyar bort”

    Igenám, de sörből elfogy kishaznánkban 600-800 forintos literáron úgy 7 millió hektoliter. Ráadásul ennek nagy része teljesen elfogadható minőségű sör. Ilyán áron, ilyen minőségű magyar bor hol van? Szerintem sehol.
    Vagyis nem létező termékcsoportot reklámoz a kampány.

    Elég sok konkrét szakmai kritika elhangzot a posztban is és a hozzászólásokban is. Azokat csuklóbból negatívnak és rosszindulatúnak nevezni szerintem értelmetlen. Vitázni velük, keresni a közös nevezőt és a konszenzust az hasznosabb lenne.

    33. kisrizling 2009-09-18 23:47:53

    Szerintem ez egy túlzottan rosszindulatú poszt, mely negatív alaphangot adott a kommentekhez. Már maga a tény, hogy nemcsak sörreklám megy a tv-ben hanem borreklám is az már önmagában egy mérföldkő. Csodát nem kell várni a kampánytól, de végre elkezdődött valami…

    32. Balogh Zoltán 2009-09-18 22:30:27

    Kedves pozit_ivo,

    azon túl, hogy frankó lenne egyetlen olyan embert találni aki ezt a kampányt nem kidobott pénznek és teljesen értelmetlen akciónak tartja aki nem cimborája a csapatnak aki a kampány mögött áll. De az sem lenne rossz, ha sikerülne mutatni akár egyetlen olyan bortermelőt – akiknek a pénzéből készült ez az egész móka – is találni aki szerint bármi eredménye van vagy lehet ennek a kampánynak.

    Azt, hogy savanyú a szőlő megjegyzésedet nem értem… Ezt a mondást olyan esetekben használjuk, ha valaki kritizál olyan dolgokat amiket neki esélye sem lenne megtenni vagy megszerezni. Na de ki akar szerinted itt ilyen kampányt készíteni?

    Amúgy szerintem érdemes lenne a jópár hozzászólást ami itt született elolvasni. Látni fogod, hogy erősen szakmai kifogások merültek fel amikről van értelme beszélni.

    Amúgy igazad van, a kampány maga hiteles és minden szava igazat mond. Tényleg… A baj csak az, hogy ezzel együtt szerintem semmi értelme és kidobott pénz minden fillér amit erre a kampányra költöttek. Szerintem emiatt a kampány miatt egy deci borral sem fognak többet venni a magyarok.

    31. pozit_ivo 2009-09-18 18:58:42

    nekem tetszik a kampány,

    az alkotókat is ismerem, ezért nagyjából tudom, mi volt a cél, pozitív image a magyar bor körül, rávilágítva arra, hogy mekkora kincs van a birtokunkban, és érdemes lenne a kulturált borfogyasztást beépíteni a mindennapokba,

    nos, a szpotnál úgy tudom részben elvárás volt a testimonial jelleg, ha nézem a szereplőket, akkor nagyjából mind hiteles, ráadásul így vagy úgy, de a borhoz köthető személyiség,

    nekem a printek kifejezetten tetszenek az egyszerűen kifejező stílusukkal,

    a web pedig túllépett a bevezető szakaszon (amikor is egyébként még egyértelműbbé vált a celebek boros kötődése),
    így rajta van mind az az információrengeteg, amit elhamarkodottan hiányoltál,

    ráadásul szerintem nagyon jó, és szívből jövő szövegstílusban (mondom, ismerem az alkotókat, de nem én írtam)

    30. KaberNet 2009-09-18 18:02:36

    @pozit_ivo: már vártuk ezt. ahogy a postban is kifejtettem: a borravaló.hu szerzői közül többnek is volt kapcsolata az MBM kht.-vel korábbi kampányokban. Miért ne lehetne ennek ellenére értelmesen beszélgetni arról, ahogy itt egyébként teszi mindenki – hogy miért jó vagy nem jó a kampány? ez mindenki okulására szolgáló dolog szerintem. viszont nem nyilatkoztál: neked tetszik, vagy nem? szerinted eléri a célját vagy nem. ez a valódi topic.

    29. pozit_ivo 2009-09-18 17:11:45

    Nekem azt üzeni ez a poszt, hogy az írójának savanyú a szőlő…

    28. Balogh Zoltán 2009-09-18 14:15:59

    Kedves Bor Ivó,

    a bortermelőkről mint bármely más agrárvállalkozóról ezer meg egy címen húznak le rengeteg pénzt. Igazándiból nem az a nyolc forint az egyetlen tétel amiért nem kap a termelő semmit.

    27. Vígkedvű 2009-09-18 13:31:49

    A lényeg, hogy a szlogen nehogy megváltozzon a végére:

    Magyar bor: Jókedv el, Bőség el… és persze a nyolc forintoknak is annyi, az is huss, el!

    26. alkoholista, de nem az 2009-09-18 13:20:34

    Igen, nekem is feltűnt, hogy az alkoholista (alkoholista.blog.hu) mélyen hallgat, pedig máskor igencsak odaírt…

    …őt is megvették kilóra.

    25. Bor Ivó 2009-09-18 13:16:05

    Nem durran nagyot, amit eddig csináltak:

    - Ötletszegény
    - Gagyi
    - Nulla infó
    - Mit akarnak elérni
    - Ki a célközönség

    Nekem úgy jön le, mintha valaki nem ért valamihez, de muszáj elkölteni a nagybácsi pénzét.

    Nagyon diletáns szaga van az egésznek…

    Azért várom a folytatást, mert ami eddig le van téve az asztalra, az még nincs ki 85 millió, de még a tizede sem.

    Kiváncsi lennéj, mit mondanak erre a borászok, mert ha jól értem az egész az ő pénzükből megy (8 forint).

    24. jesus jones 2009-09-18 10:48:45

    állati szemét ez a blog motor, sosem megy bele rendesen a link. (sanoma…) na mindegy, itt van megint:

    albertgazda.blog.hu/2009/09/16/magyar_bor_mindenkor_meg_minden_1

    23. jesus jones 2009-09-18 10:47:20

    milyen izgi, hogy a blogger szcéna mennyire nem foglalkozik ezzel a dologgal. egyedül az albert gazda írt róla valamit, mondjuk elég semmitmondóra sikerült.albertgazda.blog.hu/2009/09/16/magyar_bor_mindenkor_meg_minden_1
    />
    a vérszájú művelt alkoholista aki szédszedte már egyszer a színes pöttyöket, most hallgat mint a sír. csak nem azért, mert ott fut a nagy magyar bor mindenkor banner az oldalon? ;) hopppá. a banner szlogen is elég érdekes egyébként: “magyar bor. jókedvvel, bőséggel.”

    22. hamvaska 2009-09-17 22:36:10

    Jó magam nem vagyok reklám szakember.Sőt a borhoz értő szakember sem.Nő vagyok.A borkultúrát Hamvas Béla elméletéből,Tompa Imre írásaiból és a magam borkóstolgatásaiból próbálom felfedezni.Ismerek borászokat,borhoz értőket s olyanokat akik annak vallják magukat.Megnéztem a reklám filmet.Szeretem ezeket a művészeket.Van akivel elfogult vagyok (Lukács Sándor,Rudolf Péter) deee nekem nem tetszik.Akit eddíg nem érdekelt a bor annak nem elég szuggesztív,akit pedig igen annak bántó.Olvastam hogy egy reklám szakember előttem leírta,hogy jól el van készítve mint reklám.Akkor meg nem értem.Mert engem nem fogott meg.A zene se.Talán a szövegek amit a fent említett két ember mont.Ja.Az igen egy kicsit mert nő vagyok.De jobban megfogtak a szöllő lugas szemei,a kilátás a Konyári pincéből,a levendula és rozmaring illata a balatoni pinceház(palota) előtt a palkonyai pincesor,a borász aki szívét teszi a vendég elé.Az átlag házi asszony még mindíg nem igen ismer a són paprikán és borson kívül más fűszert.A bort meg az édeset,vagy a palackosat.Ettől nem fog megvenni egy palack jó bort.Nézzük meg mi van ha vkinek igénye van jó minőségű ruhára,de pénze nincs.Elmegy a turkálóba s ott jót kap olcsón.A kistermelők olcsón adják a boraikat.S mégis kevesen mennek el egy jó pincébe hogy bort vegyenek.PET palackba…de jót.Mert nincs benne a fejükben.Meg a multik teli vannak chillei és afrikai borokkal olcsón..nagyon olcsón.S vannak köztük jók.Kell a reklám de nem ekkor léptékkel.Oriás reklám amitől megfullad az átlag ember.Apró lépésekkel.Mit tudom én…nem értek a pénz és beruházás részéhet..de fellelhető a multiban pici palack bor (chillei) azt megveszik ajándékba..sok nagyon jó borász van akinek a borait meglátom egy átlag abc-ben megveszem (Hozzáférhető áron) aztán eltűnik a polcról (kilistázzák?)S nem tudnak terjeszkedni a jók..mert megnyomorítják őket. Persze a borászok olyan türelmesek.De tényleg mikor kérdem miért miért kell nekem 200-400 km-t utaznom ha azt a bort, az ő borát akarom inni,miért nincs ez a polcon minden boltban..csak mosolyognak.Bölcsen.Bár lennének ezek a kicsik többen.Vannak elfeledett borvidékek…ösztönzés kéne és talán a fiatalok belefognának újra.A jövő nemzedékét megfogni..nem az alkohollal hanem a gasztronómiával,a szőlő kultúrával.A minap azt kérdeztem a növendékektől mi lesz a mustból.egyikük azt mondta mustár :) Itt a baj.Nem láttak szőlő lugast,nem láttak hordót,nem ízleltek mustot,nem szívják magukba nyaranta a fűszernövények friss illatát nem ismerik ezek ízét..ott is kezdhetjük.Nem lesz gyors eredmény…de az én lányaim már megmondják egy vörös bor illatáról mihez hasonlít…mert ismerik a friss szilvalekvárt.S felismerik a rozmaringot és még sok mást.Tudják melyik poharat kell kitenni a vörös s melyiket a fehér bornak.Persze tudom én hogy óvatossan kell a fiatalsággal bánni.De azért az egyetemistáknak nem “boroskólát” kéne már inniuk!Az enyémek nem fognak.Az biztos.Mert a bor egy filozófia,egy vallás,egy hit. Amit csak apránként prédikálva kitartóan és hosszú idő alatt lehet kiépíteni.S ez nem pénz,celeb és reklám kérdés.Ez valóban komolyabb annál.Kutatás, cikkek,írások (női magazinokban mért nem? )széles körben ki ki a maga területén és hatáskörében.

    21. fiatalborivó 2009-09-17 18:04:56

    Igazán örülök hogy nem csak én gondolom így a dolgot és szerintem ha valamiről elkezd beszélgetni 2 ember és érdekes akkor az a 2 ember ezt megbeszélheti másokkal is és ha a megfelelő emberhez eljut az info aki tenni is tud pozitív változások reményében akkor megérte beszélgetni. Őszintén remélem hogy a kistermelői borokról azok szerepéről valamely folyóiratban olvashatunk az elkövetkezendő időkben, szerintem nagy érdekődés mutatkozna a téma iránt.

    20. Balogh Zoltán 2009-09-17 17:58:10

    kedves fiatalborivó,

    szerintem jó helyen kapiskálsz. A hazai borkultúrának szerves és elemi része, de legalábbis az kellene, hogy legyen a kistermelői bor és a termelői borkiméréseken kapható folyóbor.

    A jelenlegi termelői borkimérési rendszerrel nekem két fő problémám van. Egyrészt az a baj az az, hogy szerintem még keresve sem lehet találni olyan termelőt az országban aki mindig és mindent a törvények és a szabályozás szerint csinál. Ha minden termelő minden járulékot befizetne és minden törvényi előírásnak megfelelne akkor egyrészt nem lenne olyan olcsó az a folyóbor, másrészt a törvény szánalmasan impotens de legalább elképesztően bonyolult kreténsége miatt garantáltan elmenne a kedve a borkészítéstől. De sajnos ezzel együtt a jelenlegi de facto adócsaló és törvénytelen megszokást szerintem sem kellene állandósítani.

    A másik problémám az az, hogy az esetek túlnyomó részében az ilyen kistermelői kimérések ügyfelei nem a hétköznapok víg estéire egyszeri fröccsborokat vásárló kulturált borfogyasztók, hanem sajnos a helyi masszív alkoholisták akik a legminimálisabb árváltozás esetén simán átnyergelnek bármire ami az igényük szerint tudatmódosít.

    Szóval ezen két ok miatt a legtöbb családi kistermelő bizony nem a minőségi borok termékpiramisának a bázisa jelenleg, bármennyire is sokan romantikusan ezt képzelik. A legtöbb kistermelő simán agyonterheli szőlőjét, nyomatja ezerrel a legdurvább permetszereket és szüretel 14-17 mustfokkal, présel ami csak az erőkarból kifér majd répacukorral rásegít.

    A baj pedig az, hogy az ilyen bor még mindig jobb mint az igénytelen diszkontáruházak alsó polcos hulladékai.

    19. Stevie Kraft 2009-09-17 17:13:39

    re: fiatalborivó
    off topicot folytatva: Az általad említett kistermelői borászatra nagy szükség van – imázsépító elem – de egyrészt a dolog teljesen szabályozatlan és átláthatatlan, másrészt sok esetben ezek a termelők, és ezek a versenyek a borhibát tekintik előnynek (félre ne érts, fél családom kötésig benne volt minidg is a kistermelői borászkodásban, de ugyan ilyen forrásból volt már szerencsém borzalmasan rossz borokhoz is.)
    Az ilyen tipusú kistermelőktől az egész ország ellátása megoldhatatlan, és azzal együtt, hogy a dolog persze romantikus, meg minden, igen s szükség van arra hogy az, amit a boltban 800 forintért megveszel, az iható és tisztességes bor legyen!

    18. fiatalborivó 2009-09-17 15:23:14

    Tisztelt Stevie Kraft!

    Hiányzik a piramis alja, mit teszek egy szerda esti vacsoránál az asztalra?
    Én a saját termelésű Rizlingszilvánimat(Dunamenti Települések Borversenye aranyérem) és Merlot,Kékfrankos cuvéemet(bronzérem).És odarakhatná mind a 15 szomszédom is akinek nincs saját bora, így eladnám a feleslegem. És az igazság az hogy ugyanennyi odafigyeléssel 2-10szer ennyit termelni nem lenne gond, csak az értékesítés… És itt kapcsolódnék egy másik hozzászóláshoz miszerint idén több alacsonyabb kategóriás bor fogyott(Dankó, Koccintós) és kicsit visszaesett a drágább borok forgalma, de senki nem beszél a 3. rétegről, a nagyon finom kistermelői borokról amik nem kerülnek palackba(ez a termelőnek nem érné meg évi 20 hlnél amiből 5öt megiszik de ott 15 hl felesleg amit elad)kiméri 100 literjével jobb esetben, rosszabb esetben heti 10-20 literjével elhordja pár törzsvevő(feketén).Literje 150-500 forintért korrekt ár, mert sokkal jobbak ezek a borok mint a 3-5 literes Tescos PET palackosok és 2000 forintért lehet egy heti borfogyasztás megoldva. Ez a réteg lehetne szerintem a piramis allja mert minden bortermelő településen léteznek ilyen kistermelők, jó minőséggel alacsony árral. Csak ugye az értékesítés ami nehéz ha az ember a fehér gazdaságban akar mozogni.Ha egy egyszerűbb rendszer vonatkozna ezekre a termelőkre adminisztrációs szempontból, akkor finom kiemelkedő borok nem elszállt áron kerülnének innen a piacra megadva a lehetőséget a kevesebb pénzzel rendelkezőknek is a minőségi borfogyasztásra.

    17. bactroban 2009-09-17 14:02:23

    Bár már sokan elmondtátok előttem, hogy mi is a baj ezzel a kampánnyal, és zömével egyet is értek, de azért „reklámos” oldalról is megközelíteném ezt a témát. Én ugyanis egy ügynökségben ülők, aminek ez lenne a profilja, és civilben vagyok borrajongó. BM-KHT-s projekteken nem indulunk, mert még nem hallottam jót kreatívoktól a velük való együttműködésről, de ez most nem is lényeges. Szerintem itt az ügynökség valami rosszul értelmezett ügyfélkérésnek akart megfelelni. Szerintem az ügynökségnek feladata az ügyfél terelése a racionális és szakmailag is korrekt megoldások irányába. Persze tudjuk, hogy sok ügynökség a legkisebb egyáltalán nem vállal fel konfliktust az ügyféllel. Megelégszik azzal, hogy minél előbb, minél nagyobb összeg kerüljön a számlájára, és aztán a lehető legkisebb költséggel teljesítse a korábbi ígéreteit.
    Azt el kell ismerni ebben az esetben, hogy a megvalósítás profi. A site vizuálisan izgalmas, és hozza azt a csillogást, rivaldafényt (zenében is), amit szerintem megcéloztak. Ám valóban baj van az alapokkal és a tartalommal egyaránt.
    Szerintem ez a koncepció azt akarja sugallni, hogy te is a művész világhoz, a felső tízezerhez tartozhatsz, de legalábbis közös témát találsz velük, amennyiben kedveled a bort. Ezzel az az egyik baj, hogy van, aki kifejezetten elutasítja ezt a „társaságot”, mivel rebellis karakter, vagy egyszerűen hidegen hagyja ez az egész, mivel egyszerűbb, visszahúzódóbb, földhözragadtabb ettől. A másik, hogy alapvetően nem igaz, az ígéret. Azaz sokkal inkább társadalmi krémbe tartozást, sznobságot húzhatsz magadra, pl. azzal, ha whisky-t fogyasztasz előszeretettel. Harmadrészt a bor karakteréhez nem illik ez a csillogó világ, mivel a bor nem igazán party-ital. A party-attitűdtől egy kicsit érettebb egyéniség kell a bor élvezetéhez. Szóval egy kis össze-nem illés a termékkel.
    Ugyanakkor látszik az igyekezet és sikerült még nem teljesen agyonhasznált, intellektuel celebeket összeszedni- bár egy kettő már a közelében jár. Én személy szerint nem értek egyet ezzel a celeb vonallal, legyen szó bármilyen termékről. Mert csak kivételes helyzetekben ad hozzá a termék image-éhez. A klasszikus reklámiskolai tanítások szerint egyébként sem jó reklám az, amiben a termék csereszabatos. Ebben ki lehetne cserélni a bort pl. könyvre, zenére, bármi egyébre.
    Szóval szerintem az emberek valóban nem a sztárságra vágynak, és a bor nem is fogja megvalósítani ezeket (az egyébként nem létező) igényeket. Sokkal inkább az átlagemberre kellett volna koncentrálni, és valóban őt behozni a képbe, ahogy azt „fiatalborivó” megfogalmazta már előttem. A bornak pedig valami más ígéretet adni, nem ezt a latens csillogást. A magyar bor közös kincsünk…sem pozícionálja a bort megfelelőképpen. Szóval ettől még nem fogok mindennap felé fordulni. Én a saját kincsemet keresem, és ha azt megtalálom, akkor örülök neki, élvezem. Ez a logika azonban hiányzik a fenti kampányból. Szóval valóban sikerült most is egy kellemesen lagymatag, ám kétségkívül látványos kampányt összehozni. Az ügynökség a megvalósításban profi, másfelől fantáziátlan, de legalábbis megalkuvó a szellemiség és insight kibányászása tekintetében. Remélem, előbb utóbb a BM-KHT is felnő a rárótt feladathoz, és valódi értékeket kezd közvetíteni, közvetíttetni mind a magyar, mind a külföldi borkedvelők felé.

    16. Stevie Kraft 2009-09-17 13:33:00

    re: fiatalborivó
    Az olcsó de jó minőségű bor kapcsán csak annyit mondanék, hogyaszondja: van egy francia borász barátom, elég komoly nemzetközi kitekintéssel aki a magyar piacon tapasztalható jelenségekre azt mondta: “adj nekem egy nagyon jó termőhelyet, végtelen mennyiségű pénzt, és 10-15 év alatt garantáltan megcsinálom a világ legdrágább-legjobb borát. Összesen egy palack lesz belőle. Na de ki fogja azt megvenni?”
    A probléma az, hogy drága bort ézért csinál az ember, mert az húzónévként aztán elad egy csomó minden mást is, a szerényebb, egyszerűbb szortimentből. A Renault nem a versenyzés izgalmáért van benne a Forma-1-ben, hanem azért, hogy te megvedd a Twingót (van még olyan?) Magyarul: ha van egy Capella Cuveé-d, akkor a Portugistert is megveszik.
    Deviszont, ellenben: mi van akkor, ha a borász akkora jófejnek képzeli magát, hogy az amúgy Cash-Flow javító borokat is a presztízskategóriába kezdi el tolni. magyarul, ha körülnézel Magyarországon kívül bárhol, a pénzedért sokkal jobb bort kapsz, ha a nagyok alapszériását akarod megvenni. Persze ott is van nagyon drága alapbor, de az olyan is! példa: Gaja alapbora a Sito Moresco. Ki kell érte csengetned Olaszországban egy jó 20-25 eurót, de minden cseppje megéri, szép, friss gyümölcsös, olyan mélységekkel, amit Magyarországon sajnos egyes presztízsboroknál is legfeljebb keresel, de nem találsz. A megbízható alapborokon viszont nem szabad olyan mélységet is komplexitást számonkérni, mint a csúcsokon! magyarul, ne akarj egy Suzukival driftelni, meg gyorsulni, mert maximum röhelyesen nézel ki, akárhogy tuningolod, másrészt meg nem arra való.
    Összefoglalva: hiányzik a piramis alja, nagy nevektől ne legyünk má’ elájulva, és még minidg nem tisztázott, mit bontasz ki szerda este az egyszerű vacsora mellé…

    15. fiatalborivó 2009-09-17 13:00:51

    loading, KaberNet: vidéki lévén én egy db jó borkereskedést ismerek a környékünkön, ahol csak magyar borok vannak!!! és legyen fehér, vörös, rose, siller, fajbor vagy cuvee az 1500 ft alatti tartományban legalább 10 tételt tudok, amit akármikor kitennék egy családi vacsoránál az asztalra(lehet vidéken olcsóbbak a borok de ha az ember akar, akkor tud ma 1000 és 1500 ft közötti jó bort venni Magyarországon)
    Második észrevételem: ha a borászok szemszögéből nézzük a dolgokat akkor az 1000 ftos eladási árban nekik költségként kapásból 150 ft a palack és a dugó, így 850 ftból kell hordót, tartályt venni, permetezni, gázolajat fizetni, munkaerőt biztosítani, adókat fizetni stb…, tehát ha innét nézzük, 1000 ftos ár mellett nem olyan sok a profit és valamiből nekik is élni kell, így azt gondolom nem fog tendenciává válni hogy egyre több lesz az 1000 ftos bor csak azért hogy a magyarok a minőségi és alacsony árkategóriás borokat ihassák.

    14. KaberNet 2009-09-17 11:49:56

    @loading: igen, részben egyetértek. nem azt mondom, hogy sok ilyen van, hanem azt, hogy egyre több. mit várunk el az árpiramis közepétől? szerintem azt, hogy 1) magyar bor legyen, 2) minőségben jó, persze nem kiemelkedő – egyszerű de jó bor, és 3) 1000 forint körül legyen, + – mondjuk 300 forint. Nos, van ilyen, persze, az elérhetőség nyilván nagy probléma. Pár nevet mondok: Ostoros, Bujdusó, Pálos Miki borműhely, Remete Bor, Danubiana, Bősz Adrián, stb. Ok, ezek legtöbbször vagy termelőtől vagy szakboltan elérhetők (pl. Radovin) de lehet találni a nagyokban is, pl. Metro. Megint problémába ütköztem a kampánnyal kapcsolatban: mikor és hol utal arra, hogy hol jutok ezekhez hozzá?

    13. loading 2009-09-17 11:27:27

    @akov: Vitatkoznék veled a külföldi koncentrálásban. Az jó kiegészítésnek, de nagy mennyiségben nem lehetőség. Ahhoz a borfogyasztási “divat” is gyorsan változik, hogy le lehessen követni és mindez jelentős tőkét igényel.
    @KaberNet: Én kevés 1000 Ft alatti tételt látok, találok, amely bármikor ajánlható bárki részére. Az 1000 Ft alatti választék egy része import, másik része magyar palackozású, részben külföldi bor. Valamint a ultraolcsó pillepalackos Koccintós és tsai, vagy a Dankó Pista kategória. Kevés olyan termelő van, akinek a borai jók, megbízható minőségűek és az élelmiszerboltokban! 1000 Ft (vagy 4-5 EUR) alatt lennének. Emiatt is értek egyet BZ-vel. Számomra úgy tűnik, szinte nem létező terméket reklámoz a kampány.

    12. KaberNet 2009-09-17 11:01:54

    “A művészek bort isznak” muhhhhaaahaaaa ez nagyon jó. lehet, hogy ezt kellett volna szlogennek választani?

    11. fiatalborivó 2009-09-17 10:58:46

    Ja és hogy: Mit üzen az eddigi legdrágább borkampány? Számomra azt hogy a művészek bort isznak. Semmi többet.

    10. fiatalborivó 2009-09-17 10:55:08

    Nagy érdeklődéssel olvastam a cikket és a hozzászólásokat és az igazság hogy sok dologgal egyetértek azok közül amit írtatok. Egy dolgot nem írtatok, hogy végig bírtátok-e olvasni, nézni az egész filmet illetve a kis sztorikat. Én megnéztem 4et asszem és elég volt. Egyszerűen unalmasnak, sablonosnak találtam. Egy bort népszerűsítő fimnek olyannak kéne lenni ami odaszegez a képernyő elé, a sztoriknak meg olyanoknak amikbe egy átlagember bele tudja magát képzelni, azonosulni tud vele. A művészvilág képviselőin kívűl(ahol meg nem nagyon kell népszerűsíteni a bort) ki tud ezekkel a storykkal azonosulni? Hány ember fogja azt mondani hogy Te láttad azt a reklámot a borról, ugye milyen fasza?… Egyszerűen nem köt le a dolog, így nem marad meg bennem élénken és nem fogok róla másnak mesélni így nem terjed a híre és itt halt meg a marketingkampány.Szerintem több értéke lett volna a dolognak ha van a filmben pár huszon és harmincéves egyszerű ember(mert hogy ez az a korosztály aki az életében sok bort megihat még) akik még jobb storykat el tudtak volna mondani a borivás különböző alkalmairól és velük jobban tud azonosulni az átlagember, meg néhány KÜLÖNBÖZŐ foglalkozási területről jött példakép(bankár, orvos, ügyvéd, nagyvállalkozó…). Így talán nagyobb lett volna a merítés, színesebb a történet. Nem azt mondom hogy rossz az egész csak van néhány alkoholos reklám ami jobban megragad bennem(Sopronis magyaros reklám, Heineken ordítós reklám és még sorolhatnám), amik megnézése után ha nem bor lenne a hűtőmben akkor kimennék a konyhába és azonnal legurítanék egy üveg Heinekent vagy Sopronit. Na ha ezt az érzetet ki tudja váltani egy italt promotáló reklám akkor szerintem az jó. Ha nem akkor…

    9. KaberNet 2009-09-17 10:19:25

    Hát, a helyzet az, hogy a magyarok évente per capita kb 30 litert isznak. Viszont csak a fele a lakosságnak állandó fogyasztó, ami azt jelenti, hogy ők kb. 60 litert, ami a francia, brit, spanyol, olasz, stb. átlag. Átlagban nem téved a derék Hugh (akinek szobra is van nálunk – ez megint egy izgi kérdés: élő embernek szobrot, lásd pl. Ecclestone is…), de sajna minőségben nagyon nem. A kb. 65% a 3 literes félédes vöröset veszi a hiperben. Szóval, kell a belpiacra is koncentrálni, csak nem így. A gond az: a 3 literes félédes is magyar bor, az is a “közös kincsünk”, mint ahogy Tomcat, Benkő Dániel, Győzike, Lagzi Lajcsi, a Barátok Közt és még sorolhatnám, hogy mi minden még a közös kincsünk. A probléma ez: hogyan változtat ezen a helyzeten a kampány, ami célja, hogy a minőségi borok felé induljon el a tömeg? Hogyan indul el a tömeg a minőségi borok felé, és itt sokban egyetértek BZ-vel – bár szerintem azért 1000 forint alatt is egyre nagyobb a választék az alap de nem csencselt kategóriában. Csak kérdés, hogy ezzel az “egymást f@&#t szopjuk” (copyright Mr. Fox) hozzáállással változik-e ez? Szerintem még ne kezdjük el a fenti tevékenységet, van bőven mit csinálni előbb.

    8. akov 2009-09-17 09:56:16

    Bocs a sok hibáért, term. “nem lehet elégedetlenkedni”-t akartam volna…

    7. akov 2009-09-17 09:54:46

    Zömmel egyetértek BZ-vel, viszont finomítanám annyival, hogy a Hugh Johnson féle wine atlas szerint a magyar borfogyasztás (per/fő/év) az első 10-ben van. Szerintem ez kiemelkedőnek mondható. Persze más kérdés, hogy milyen minőségű itókákból tevődik össze a fogyasztás… Egyiránt az utóbbi években – én úgy érzem -, hogy a minőségi bort kedvelő kör igencsak növekedett, szerintem lehet elégedetlenkedni, bár szokásunk.

    Nem értem, hogy miért kell a belpiacra fókuszálni, hiszen az összes magyar bor a belpiacon fogy el. A hiperek polcain látni azonban, hogy mostanság sok borász megszorult, eladási gondjaik vannak, a kölcsönöket meg biza’ törleszteni köll (nem tudom sajnálni a legtöbbjét a wine & wellnessekkel együtt sem, max. a piciket).

    Egy szónak is száz a vége, emberek: miért nem a külpiacokra koncentrálunk? (nehéz, mert szinta alig van jó ár-érték arányú borunk) Ebben a kérdésben is megindult valami, de a kereskedelmet tekintve egy helyben topogunk, a csúcsminőséggel sem tudunk kilépni. Fel kellene oldani az angol borszakírok ignoranciáját, aki sajnos folyamatosan a franciák seggét nyalják (értsd: belőlük élnek, nem belőlünk). Ahhez is még 20 év fog kelleni, hogy mindenki tudja a világon, hogy mi az a Tokaj vagy ne adj isten Somló?

    6. krapulaX 2009-09-17 09:20:14

    Nem mellesleg Ákos és Borbás Mária azért nem egy totál laikus, sőt.

    5. krapulaX 2009-09-17 09:08:35

    Ma láttam egy plakátot egy szívecskével és az alábbi gondolat fogalmazódott meg bennem: hogyan lehet úgy érinteni a témát, hogy egyik borvidéket se nyomd jobban a másiknál? Iszonyú sértődés lenne még akár abból is, hogy fehér vagy vörös, mert ugyanolyan nyolc forintos kérdés minden területnek. Szóval baromi nehéz megközelíteni a témát globálisan úgy, hogy mindenkit magasztalj, de közben senkit sem.

    4. Balogh Zoltán 2009-09-17 06:54:44

    Nekem az a véleményem, hogy az egész koncepció teljesen rossz. Sőt, a probléma megközelítése teljesen rossz.

    Nem arról van ugyanis szó, hogy a magyarok azért és csakis azért ne innának bort és elsősorban magyar bort mert ne tudnák, hogy az létezik vagy ne tudnák, hogy a hírességek azt isszák. Nem a marketing, nem a reklám és nem a hírverés az ami hiányzik, hiányzott a rendszerből.

    A probléma gyökere szerintem az, hogy a magyar az elmúlt fél-egész évszázad során leszokott a borivásról. Először talán azt kellene megérteni, hogy miért is szokott le a korábban borivó magyar a borról. Én nem akarok spekulálni… szerintem ennek a kérdésnek a megválaszolása társadalomtudósok és történészek feladata lenne. De hogy valami megváltozott az biztos. A fogyasztási szokások legalábbis mindenképpen. Először azt kellene tudni, hogy miért is és hogyan változtak meg ezek a szokások. Vagyis én az ilyen pénzeket elsősorban alapkutatásokra költeném. Szülessenek értékes szakdolgozatok, tudományos kutatások, érdekes cikkek és könyvek, sőt tévé és rádióműsorok abban a témában, hogy hogyan és miért is változott meg a magyarok alkoholfogyasztási szokásai. A problémát először talán ismerni kellene és csak utána nekiesni a megoldás farigcsálásának.

    A másik alapvető hiba amit ebben az egész kezdeményezésben látok az az, hogy ez a reklám bizony nem mond igazat. De tegye fel a kezét az aki elhiszi, hogy ha holnaptól minden sörivó, vodkaivó vagy valami más lónyálivó magyar hirtelen bort akarna inni akkor találna a zsebének és az ízlésének megfelelő és jó minőségű bort abban a mennyiségben amilyen mennyiségben az a szomját oltaná.
    Szerintem (és ez szigorúan szubjektív, sőt spekulatív magánvélemény és a tévedés/hülyeség jogát fenntartom) ma Magyarországon nincsen elegendő jó árú, jó minőségű magyar bor a piacon. Szerintem és tudtommal a mostani keresletet sem tudják a termelők kiszolgálni és masszív piaci hiány van a jó minőségű de korrekt árú magyar borokból. Az amiből szerintem bőséggel van a piacon az vagy túl drága az átlagembernek vagy nem igazán elfogadható minőségű. Arra gondolok, hogy Spanyolországban, Olaszországban, Franciaországban vagy Németországban gyakorlatilag gondolkodás nélkül levehetek a polcról egy 700-1300 forintos bort és jó eséllyel egy iható bort fogok kapni. Na ez az amit a magyar termelők/kereskedők még nem tudnak. Vannak persze jó és elfogadható árú magyar borok, de szerintem kevés.

    Vagyis ez a marketingkampány olyan terméket akar eladni amiből nincs is elég. Mert ugye nem arról van szó, hogy az azt magyar családot aki eddig egy liter sörre elköltött 300 forintot azt most meg tudná bárki is győzni, hogy egy liter borért fizessen már ki holnaptól úgy 2000 forintot. Ez nonszensz.

    Szóval összességében az a véleményem, hogy ha tudnánk, hogy kinek is akarunk eladni továbbá létezne is annyi és olyan de legfőképp olyan árú magyar bor ami kielégítené a potenciális piaci igényeket akkor majd tök jó lenne egy ilyen weboldal és egy ilyen reklámhadjárat. De ameddig nem ismerjük a piacot és igazán nincs is mit eladni addig nem értem, hogy miről is szól ez a reklám.

    3. moneyman 2009-09-16 20:02:39

    hmmm… a pénzről: ennek a filmnek csak a honorárium része egy 10 milka minimum. a többit ne is firtassuk. nem is kellene a filmet sem, ha nem értenék egyet az előttem szólóval. by the way: hol vannak a hasznos infók? mondjon valaki egy magyar bort vagy szőlőfajtát a site és a film alapján! tudom, hogy utólag könnyű okoskodni, de teljesen rossz a koncepció. Kit érdekel, hogy mit iszik Rudolf Péter? A bor szubjektív dolog, csak azért nem fogok Olaszrizlinget inni, mert az a kedvence. Egyik kedvenc írom, Kurt Vonnegut Jr. csak Pall Mall cigit szívott, a legerősebbet. Én nem dohányzom már. Amikor dohányoztam egy másik márkát szívtam. Eszembe nem jutott volna Pall Mallt szívni: szerintem botrányos. Attól még nagyon felnézek Vonnegutra.

    2. krapulax 2009-09-16 18:16:57

    A logó szép. Ennyi.

    1. bortszeretömarketinges 2009-09-16 17:04:07

    Megneztem a honlapot, a filmet. Nagyon szépen fotózott motázs. Nem több, és nem is kevesebb. Még közösség teremtő ereje sincs, amit a bor mondjuk kpvisel. Bénán állnak egymás mellet nagyjaink, és néha megszólalnak, bár ne tennék. Pénz volt mögötte, az látszik.
    Nekem azonban (szakmai szemmel is nezö fogyszto) nem kommunikált semmilyen üzenetet.
    Kezdjük az üzenetettel: Magyar bor mindenkor – a fogyaszto számára teljesen indifferens, hogy Zséda, vagy Ákos, vagy akárkik is mikor ittak bort és miért. Tetszik a grillezös hasonlat.
    Pont a celebritások ikonizálható voltát nem használták ki, ami/akik miatt csilliárdba került a kampány. Megtudhatjuk, hogy a művészvilág is iszik bort/azt mondjuk nem, hogy magyart. És nem is biztatnak arra, hogy igyunk mi is. Ha nincs premierem kerdem én, akkor ne is igyak, mit is? pezsgőt, vagy magyar bort??? Hol a call for action.
    A site szép, de teljesen funkcio nelküli. Nem tudok meg semmit a magyar borról. Meg a borról sem ugy egyáltalán.
    Feltételezésem szerint a magyar bor fogysztásának ösztönzése volt a cél. Nagyon nagyon mellélőttek.
    Nem vagyok ennyire elnéző mint a cikk írója, dilettáns munka.
    Országos középiskolai szakmai verseny színvonal.
    Jó felvetés a nemzetközivé tehetőség hiánya, de gondolom arra majd ujbol csilliókat költenek. Szegény borászok meg nyögjék csak a 8 Forintjukat, és reménykedjenek forgalomnövekedésben.

    Írta: korábbi hozzászólás | október 14, 2009, 19:38

Hozzászólás

Kérlek, jelentkezz be a hozzászóláshoz!



Legutóbbi hozzászólások

  • BZoltan: @ hegyaljai: Miért nem kérdezed meg Jamiet magát: http://www.wineanorak.com/wine blog/ Biztos szívesen...
  • hegyaljai: Javaslatom: aki leírja, hogy “oxigén management” azt ki kell közösíteni! :)
  • Kántorbandi: @ hegyaljai: :) persze, hogy az: ahogy írtam: próbáltam kitalálni, mire gondolhatott. amit a vörösekről...

borravaló tv