Csúcsépítészet a pincében

Mi történik, ha egy pincészet formailag is közvetíteni akarja azt az értékrendet, amit borával? Mi jön létre akkor, ha egy építészmérnök és egy borász megtalálja a közös hangot, megértik egymást? Megfelel-e a tervező annak a kihívásnak, hogy a tájképbe illesszen egy struktúrát? Csúcsépítészet a világ körüli pincészeteknél.

A múltkori designos posztunkban számomra érdekes vita alakult ki annak kapcsán, hogy egy magyar pincészet épülete nyerte el az irányadó építészeti oldal, az ArchDaily díját. Mivel a kritika az épülettel szemben az volt, hogy „ronda”, gondoltam körülnézek a nagyvilágban, hogy ott milyen irányokat találni. Design és építészeti határok feszegetése, a szomszédban és a világ másik végén. Fotóesszé. (Kéretik a képekre kattintani a folytatáshoz, majd a galériában a nyilakkal lehet haladni.)

A képek zömét az ArchDaily-ről vadásztam, a többit a pincészetek saját oldaláról. Tessék elmondani, kinek, melyik tetszik/nem tetszik és miért?

Hozzászólások

  1. Champagne mondta

    Hát szerintem a pincészetek fele úgy néz ki mint egy benzinkút. Vannak köztük ízléses épületek is, de azok mind újvilági környezetben és filozófia mentén lettek kigondolva. Kíváncsi lennék, hogy Burgundia, Bordeaux, vagy Toscana szívében vannak-e hasonlóak. Idehaza szerintem egyedül Villány az a borvidék, aminek jól áll ez a stílus. A Balatonnál, ami az ország egyik első számú turisztikai attrakciója, visszafogottabban kéne építkezni. A ‘világjárt’ gyökértelen újgazdagoknak köszönhetően már így is félő, hogy jellegtelenné válik.

  2. ambrusqkac mondta

    Hát Laposáék ezekhez képest azért még konzervatívan oldották meg dolgot :) Mondjuk van egy-két példa idehaza, mely azért talán jól sült el. Pl Pannonhalma, vagy a Prímás pince. Igaz előbbi főleg föld alatt van ergo nem látszik, míg utóbbi az nem is pince.

  3. mondta

    Nagyon jó ez a válogatás! A mi kis hazánkban az emberek zömének sajnos nincs hozzászokva a szeme az ilyen épületekhez. Ez a kortárs építészet. Számos országban a világ legtermészetesebb dolgai közé tartoznak az ilyen, és ezekhez hasonló építmények. Idehaza, néhány (hál istennek egyre több) olyan kortárs épület születik, ami lépést tart a nagyvilággal. Nagyon jó, hogy a mai kor építészei is megmutathatják, hogy gondolkoznak, mit tudnak. Fontosnak tartom az épített örökség védelmét. Szeretem a történelmi épületeket. Gondoljunk csak bele, minden történelmi kor kortárs volt egyszer. Minden újdonságot, furcsaságot hozott az előző korokhoz képest. Minden művészeti ágban így volt ez. A világot az vitte előre, hogy mindig jött valami új. Minden láncszem fontos. Volt túlburjánzó, hűvös, visszafogott. Mindenki elgondolkozhat, melyikben nem érezte volna jól magát. Ezt lehet, és jó játék, de ami fontos, hogy mindegyikre szükség volt. Mindből tovább élt, él valami, még ha apró dolog is, amire építkezett az, ami utána jött. Magyarországon küzdenek a kortárs alkotók. Ha nem engedjük, hogy legyen jelen, akkor a jövőnek nem lesz múltja. Azzal természetesen semmi gond, ha valakinek nem tetszik, ez ízlés dolga, csak ne legyen reflexszerű ellenállás a kortárs művészetekkel szemben. Legalább gondolkodjunk el az alkotásokon egy kicsit, próbáljuk meg értelmezni, megérteni és ne utasítsuk el azonnal. Tegyünk meg mindent a kulturális örökségünk védelméért és közben ismerjük meg a kortárs alkotóink gondolatait, véleményét, művészetét. Kíváncsian várom a hasonló cikkeket. Ugye, lesz még?

  4. Kántorbandi mondta

    Lesz :) mert izgalmas és mellőzött a téma, a címke-designhoz hasonlóan. Gondolom, a Gótika olyan lehetett akkor, mint most a Norman Foster épületei: furcsa, lehetetlen, addig nem látott formák. Újat alkotni kell és lehet úgy is, hogy az tiszteletben tartja a hagyományokat. A Balatonnal kapcsolatban: miért kell “visszafogottabban” építkezni? Miért kell bármit is úgy csinálni? Visszafogottan kellene borászkodni is? Merészen, előre haladva kell szerintem.

  5. hegyaljai mondta

    A címmel szemben a csúcsépítészet nem a pincében van, hanem a tájban. A borászok egy elég konzervatív népség, a fogyasztóiknak viszont nagyobb része keres újfajta megoldásokat. A borász konzervatívizmusa nem annyira a technológiai újítások ellen van, hanem – ahol vannak – a történeti hagyományok, épületek, tájszerkezet megőrzésében. Ez egy harc, melyet sok borász úgy él meg, hogy ha egy építészeti csúcsteljesítményt vállal fel, akkor elszakad a hagyományoktól, az értékesnek itélt tájszerkezetet szétrombolja. A vitának ez az alapja, és nem az, hogy a Lapossa borászat tetszik e, vagy sem. Ha más, ha változás, akkor annak a kockázatait nem tudják kezelni, tehát maradjon a régi. Erre a langyos megoldás az, hogy a régi épületet kihangsúlyozzuk, az új részt, a technológiailag szükséges bővítést elrejtik a föld alá – például Patricius Bodrogkeresztúr – vagy egy hagyományosnak tűnő épület kontúr mögé – Hétszőlő, Tokaj vagy Royal Tokaj, Mád.

  6. Kántorbandi mondta

    Látom, hogy hegyaljai kolléga elöl jár a szőrszálak hasogatásában, nem gond, szíve joga. Nekünk meg az a szabadság, hogy tágabb értelemben használjunk szavakat a címadásban. Azt hiszem ezt mindenki vette különben. A lényeg azonban: a vitának valóban az egyik alapja az, amit írsz, a másik azonban sajnos tényleg az, hogy tetszik-e valami. Van-e vizuális kultúra? Hogy bor nyelvére fordítsam: megértünk-e egy olyan chardonnay-t, amely nem fás-vaníliás? Lehet, hogy mostanában igen, de amikor a fenti példa dívott, akkor egy Chablis nagyon fura reakciókat váltott ki borászokból is, saját szememmel láttam. Plusz: ha valaki nem meri felvállalni, azzal semmi gond nincs. Mások vagyunk. Viszont, ha valaki fel meri vállalni, hogy újít, azt ne kövezzük meg érte. Ha én nem merem, akkor ő se tegye? Ez az, ami nem jó gondolkodás.
    Igen vannak langyos megoldások, és vannak olyan jók, melyekről példát lehet venni. A bemutatott épületek többsége jól illeszkedik a természeti és épített környezetbe (direkt nem a “táj” szót használtam). Egyébként ez bármilyen stílusú épülettel tönkre tehető, ez nem stílusfüggő dolog. (Csúcsépítészet alatt, pedig ugyanazt kell nyilván érteni, mint csúcsborászat alatt. A világ vezető, legjobban elismert, legfelkapottabb, stb. építészeinek munkáit.)

  7. Champagne mondta

    A fővárosból nézve ez lehet kevésbé tűnik fel, de építészeti szempontból nagyon komoly gondok vannak a Balatonnál. Az elmúlt 50, de főleg 20 évben olyan tiritarka lakónegyedek jelentek meg régi halász- és bortermelő falvakban, hogy az ember zsebében kinyílik a bicska. Egy utcában találni toszkán, arab, szocreál, posztmodern stb stílusra hajazó borzalmakat. Felháborítónak tartom, hogy a törvényeket kijátszva, a hatóságokat átverve/megkenve beépül és eljellegtelenedik a Balaton. Aztán később majd csodálkozunk, hogy nem lehet európai színvonalú (bor)turizmust építeni mert nincs szőlő és nincs tájjelleg, mely vonzaná az igényes turistát. Természetesen Laposáék új pincéjét nem ebbe a kategóriába sorolom, mert a helyi építészetet próbálták újrafogalmazni többkevesebb sikerrel.

Minden vélemény számít!