Francia borblogok: ennyi?

Legalábbis, ha a lobbistáknak sikerül újra teljes erejével érvénybe helyezni az Evin-törvényt, amely szigorú korlátokat emelne az alkoholos italok online – pl. blogokon és közösségi oldalakon – történő promóciójának.

A francia egészségügyi lobbi egy erőteljes szárnya komolyan gondolja a dolgot: az általuk készített, Les Dommages Liés Aux Addictions et les Strategies Validées pour Reduire Ces Dommages (A függőségekkel kapcsolatos károk és a károk csökkentésére irányuló stratégiák) című tanulmány éppen emiatt készül, ez adja majd a hátterét a 2013-2017 közötti kormánypolitikának.

Ennek egyik javaslata az, hogy formálisan megtiltanák az alkoholos italok promócióját az interneten, tehát a közösségi oldalakon is, beleértve a bor reklámozását is. Kivételt képeznének a termelők, kereskedők és borturisztikai oldalak, de a reklámcélból létrehozott egyéb oldalak, és a blogok sem lennének engedélyezettek.

A drákói, alkohol és dohányárú reklámozását tiltó, 1991-es Evin-törvényt is megemlíti a jelentés, egészen pontosan azt írja a szerző, Michel Reynaud professzor: „vissza kell térnünk az Evin-törvényhez, annak kulcsfontosságú céljaihoz. Fontos, hogy egy médium se tudjon alkoholt népszerűsíteni fiataloknak, egy olyan oldalon se lehessen alkoholt reklámozni bármilyen módon, amit fiatalok láthatnak.” A törvény 2009-es módosítása jelentős lazulást hozott az online tartalomszolgáltatóknak.

A jelentés szerint a 12-17 év közötti internetező fiatalok háromszor gyakrabban fogyasztanak alkoholt, mint nem internetező társaik. Ezt a megállapítást sokan támadják, többek között a Touche Pas A Mon Vigneron (El a kezekkel a borászomtól) kampány is, melynek keretében aláírásokat gyűjtenek és petíciót fogalmaznak meg a jelentés ellen az agrár- és egészségügyi minisztereknek, és a miniszterelnöknek. A petíció azt kéri, különböztessék meg a bort az egyéb alkoholoktól, miután az nem csupán komoly kulturális hagyaték, de az ágazat komoly munkaerő piaci felszívó is, és az exportbevételek után a második legnagyobb bevételi forrása a büdzsének.

A jelentésre a nemzetközi blogoszférának is eldurrant a feje, az egyik legismertebb trendszetter, Alder Yarrow egyenesen azt írta a Vinography hasábjain, a France, WTF?!? című bejegyzésébenFranciák, mi a faszt képzeltek, mit csináltok? Teljesen elment a maradék eszetek?… Mennyire büntetően butának kell lenni ahhoz, hogy azt higgyétek: ha betiltjátok, hogy Franciaországban beszélni lehessen a borról az interneten (blogokon, a Twitteren, a Faceboookon, kritikákban), akkor majd kevesebbet isznak a francia tinédzserek?

Hozzászólások

  1. O.Adam mondta

    Talán csak az én paranoiám, de ez olyan, mintha a marketingóriások kilobbizták volna maguknak, hogy megszűnjenek a független alkoholos írások.

    Ezek nélkül majdnem mindenki azt issza, amit a számára elfogadható összegért elsőnek (másodiknak) elétesznek. (Legalábbis az égetett szeszek piaca így működik.)

Minden vélemény számít!