• CÍMLAP
  • PODCAST ARCHÍVUM
  • RÓLUNK

borravalo.hu

gasztro●kultúra

  • Étel
  • Ital
  • Kultúra
  • Történelem
  • Kapcsolat

Sokat kell még innunk

2014-11-06 ● Kántor Endre

Elkészült az Agrárgazdasági Kutató Intézet kutatása a magyar borfogyasztói szokásokról. A borismeretre és fogyasztási szokásokra vonatkozó kutatás alapvetően a várt papírformát hozta, de tartogatott néhány meglepetést.

A kutatásból kiderült: a va?laszado?k 65,5 %-ának van kedvenc borfajta?ja. Azok ara?nya, azonban, akik mindig ugyanazon termelo?k va?sa?rolnak csak 35,8 százalék.

Amit nem tudunk

A megke?rdezettek ko?zel ke?tharmada nem ismeri az unio?s oltalom alatt a?llo? eredetmegjelo?le?seket vagy fo?ldrajzi a?rujelzo?vel ella?tott borainkat. A minta?ban szereplo? szeme?lyek mindo?ssze 8,6 %-a vallotta azt, hogy teljes me?rte?kben ki tud igazodni a borvide?kek és borre?gio?k ko?zo?tt.

Magyarországi 22 borvidék ismereteivel kapcsolatban az alábbi eredmény született: a kérdésre válaszolók 40 százaléka nem ismeri hány borvidék van. A megkérdezettek közel egynegyede szerint 32 borvidék van az országban, csak a válaszolók ötöde találta el a helyes választ. Amikor spontán kellett ilyen a területeket felidézni, akkor az alanyok alapvetően 5 borrégiót tudtak megemlíteni. A megkérdezettek 78,0 %-a említette Tokajt, 51,9 %-a Egert, 40,1 %-a Villa?nyt, 37,2 %-a Badacsonyt és 22,5 százalék Szekszárdot. Olyan borvidékekről azonban megfeledkeztek, mint Sopron, Somló, Balatonfu?red vagy Balaton-felvide?k.

Akadtak persze olyan borvide?kek, amelyek sponta?n felide?ze?se alacsony volt, de lista alapja?n ra?ismertek a válaszadók, Balatonbogla?rt mindo?ssze 11,3 % emli?tette meg, de közel 50 százalék felismerte lista alapja?n.

Ami számomra a legmeglepőbb volt: a megke?rdezettek kicsit to?bb mint o?to?de (22%) inka?bb nem olvassa el a ci?mke?n szereplo? informa?cio?t.

Az egyes térségekre jellemző ismertségi és fogyasztási adatok összehasonlításából azt is meg lehetett tudni, hogy mennyire sikeres egy-egy borvidék kommunikációja, marketing aktivitása. A nagy ismertséggel rendelkező vidékek borait nem fogyasztják olyan nagy arányban, mint amennyire ismertek. E mellet azonban számos borvidék van, amelyek borait többen és gyakrabban fogyasztják, mint amennyire képesek felidézni. Ezen bortermelő vidékek kommunikációja nem elég markáns, nem elég kiugró, mert az ismertségük alul múlja a valós teljesítményüket.

Mennyit vagyunk hajlandók fizetni egy borért?

A fizetési hajlandóság tekintetében azt látszik, hogy az emberek 60 %-a kevesebb mint 1000 forintot ad ki egy üveg borért. Enne?l egy kicsivel to?bbet, de még 2000 forintna?l kevesebbet 28 százalék fizet. A va?laszado?k tizede hajlandó enne?l is to?bbet adni, de 5000 forint itt is a plafon.

A fizetési kedv akkor javul, ha nem magának vásárol az illető. Ha ajándék a bor, akkor 43,2 %-a 1000-2000 forint között, 31,4 % pedig 2001-5000 forint között is ko?lt. Beszerzési hely szerint leggyakrabban hiper- és szupermarketekben vásárolunk, ezt követi a borászoktól való közvetlen beszerzés. Csak ezután jön a kisboltos, vagy a borszaküzletekben való vásárlás, gyakoriságot illetően.

Milyenek vagyunk?

A megkérdezetteket szokásaik, preferenciáik, és attitűdjük alapján három nagy csoportot találtak. Az elnevezések szerintem kicsit félrevezetőek, ill. eufemisztikusak.

A Borszake?rto?k – 16%

Jellemzően 36-50 közötti, vagy már nyugdíjas korú férfiak. Legfeljebb 1 hete ittak utolja?ra bort, és általában 1-5 liter bort fogyasztanak egy ho?napban. 58%-uk kedveli a száraz borokat, közel egynegyedük nem. Viszont csak egyharmaduk kedveli az édes borokat, míg 50%-uk nem.

Az Ige?nyes borfogyaszto?k – 38%

Átlagosan 0,6-1 liter bort fogyasztanak el egy hónap alatt, jellemzően egy ho?napna?l re?gebben ittak bort utolja?ra. 54%-uk nem kedveli a száraz borokat, 35 százalékuk viszont igen. Ugyanakkor 60%-uk az édes borokat részesíti előnyben, míg 30%-uk nem azt.

A Nem tudatos borfogyaszto?k – 46%

Jellemzően 25 év alattiak, de már ko?ze?piskolai, gimna?ziumi ve?gzettse?gu?ek, noha ebben a csoportban volt a nyolc általánost végzettek aránya is a legnagyobb. A nők felülreprezentáltak, ugyanakkor ritkábban fogyasztanak bort, pl. 35 %-uk egy ho?napja, 28 %-uk to?bb mint fe?l e?ve nem ivott bort. A csoport 67,2 %-a kevesebb, mint fél litert fogyaszt havonta. Közel kétharmaduk szereti az édes borokat, ráadásul több mint kétharmaduk nem kedveli a száraz borokat.

A kutatás négy alapvető szempontot hasonlított páronként egymáshoz, amikor a fogyasztási/vásárlási preferenciákat vizsgálta. Így az ár, a bor-/szőlőfajta, a termőhely/borvidék, illetve termelő/pincészet kategóriák döntést befolyásoló hatását vetette össze. Ebből végül az alábbi erősorrend alakult ki: a legfontosabb borválasztási szempont a fajtajelleg, ezt követi a termőhely, majd az ár, és végül a pincészet.

Ez a fajta preferencia sorrend teljes mértékben érvényesül az ?Igényes? borfogyasztói szegmensben. A két másik szegmensben egy kicsit átrendeződik a fenti szempontrendszer, a ?Borszakértő? fogyasztókra jellemző sorrend: termőhely, fajtajelleg, pincészet, ár. Míg a ?Nem tudatos? vásárlók esetében a fajtaválasztás dominálja a vásárlást, amit az ár követ, és csak ez után jön a borvidék beazonosítása, végül pedig a termelő.

Címkék: Agrárgazdasági Kutató Intézet, borfogyasztó, borismeret, borvásárlás, fogyasztás, fogyasztó, kutatás

← Inkább természetes B-kategóriás gagyival népszerűsítenék Tokajt →

Tetszett? Küldd el másoknak is!

Kövess minket

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • YouTube

keresés

PODCAST FELIRATKOZÁS

  • SpotifySpotify
  • Apple PodcastsApple Podcasts
  • DeezerDeezer
  • Podcast AddictPodcast Addict

PODCAST TÁR

Borravaló
Borravaló
Ercsey Dani, a borverseny ultramaratonista
Loading
00:00 / 38:04
Apple Podcasts Deezer Podcast Addict RSS Spotify
RSS Feed
  • Ercsey Dani, a borverseny ultramaratonista

    Ercsey Dani, a borverseny ultramaratonista

    May 9, 2025 • 38:04

    Ercsey Dániel borszakíró, a Pécsi Borozó főszerkesztője igazi borverseny ultramaratonista: nála több nemzetközi és hazai versenyen kevesen vettek részt. Beszélgettünk a versenyek értelméről, magyar borok helyzetéről, bormarketingről.

  • Arany Kaviár: harmincöt év hagyomány, kitartás és innováció

    Arany Kaviár: harmincöt év hagyomány, kitartás és innováció

    Apr 24, 2025 • 38:08

    Az Arany Kaviár Étterem 2025. március 12-én ünnepelte fennállásának 35. évfordulóját. Harmincöt még gombócból is sok, nemhogy vendéglátásból. Ami az éttermet életben tartotta, nem titok, viszont annál nehezebb pálya: személyes részvétel, odaadás, szenvedély, kitartás.

  • Mit ettek a soproni úriszéken 1775-ben?

    Mit ettek a soproni úriszéken 1775-ben?

    Apr 9, 2025 • 40:43

    Étkezések, ételek Sopron város úriszékén, 1775 – ez a címe annak a forrásközlésnek és előtanulmánynak, amit D. Szakács Anita történész jegyez, és amely részletesen bemutatja, milyen ételek és italok voltak terítéken ebben az esztendőben az úriszék tagjainak.

  • Diplomatából főzőnő: Mautner Zsófi

    Diplomatából főzőnő: Mautner Zsófi

    Apr 2, 2025 • 41:15

    Diplomatának indult, külker végzettséggel, hat nyelvvel, ígéretes külföldi karrierrel. Aztán besodorta az először csak hobbinak induló gasztroblog. A Mautner Zsófi sztori.

  • A vegán pizzaiolo: Preyer György

    A vegán pizzaiolo: Preyer György

    Mar 28, 2025 • 38:41

    Kommunikációs szakember volt, aztán elkezdett pizzasütéssel foglalkozni, mondván, na nehogymár egy pizzát ne tudjon ő maga megsütni… Mára az egyik leginnovatívabb gasztroműhely tulajdonosa.

  • A fogyasztókat és iparági szereplőket bünteti Donald Trump

    A fogyasztókat és iparági szereplőket bünteti Donald Trump

    Mar 19, 2025 • 42:12

    Döbbenetes, 200%-os büntetővámot jelentett be Donald Trump amerikai elnök az EU-ból érkező alkoholos italokra. Az USA az Európai Unio legnagyobb exportpiaca ebben az ágazatban, rengeteg érintett van a borászatoktól, a likőr- és párlatkészítőkön át a sörcégekig. Érintettek a gyartók, a kereskedők, de a sor végen a legnagyobb vesztes a fogyasztó…

  • Ikonikus ételek, melyek fiatalabbak, mint hinnéd!

    Ikonikus ételek, melyek fiatalabbak, mint hinnéd!

    Mar 13, 2025 • 33:11

    Vannak olyan ételek, amelyek világhírnévre tettek szert, és meghatározóak egy ország, vagy népcsoport szempontjából, így aztán nem meglepő, ha sokan azt hiszik, hogy ezek hagyományos, régi receptek. Nos, ez nagyon sokszor nem így van…

  • A prágai temető receptjei

    A prágai temető receptjei

    Mar 5, 2025 • 40:16

    Umberto Eco zseniálisan fordulatos, cselekményben tobzódó 19. századi történelmi regényének főhőse Simone Simonini – a galád hamisítónak és kémnek egyetlen öröme van az életben: az evés. Na, de miket eszik? És ezeket hogyan kell elkészíteni?

  • Nagy Zoltán: Prága úgy elhúzott, hogy csak a féklámpáit látjuk...

    Nagy Zoltán: Prága úgy elhúzott, hogy csak a féklámpáit látjuk...

    Feb 27, 2025 • 40:19

    „Nem mindig a személyes preferenciáinkat követi a piac, de nekünk az a dolgunk, hogy lekövessük a változásokat ” – mondja Nagy Zoltán, a Boutiq’ Bar tulajdonosa. Ezt azonban néha könnyebb mondani, mint csinálni…

  • Volt balatoni séf, angol esküvőkirály - most a berni nagykövetség séfje: Szathmáry Rajmund

    Volt balatoni séf, angol esküvőkirály - most a berni nagykövetség séfje: Szathmáry Rajmund

    Feb 25, 2025 • 42:32

    „A gasztronómia annyira jelen van mindennapjaimban” – monda Szathmáry Rajmund, a barátainak csak Döme, aki már 30 éve dolgozik séfként. Második otthonában, Angliában, 10 évig dolgozott, és ő lett az esküvőkirály, jelenleg a hatodik évét húzza Svájcban, a berni magyar nagykövetség executive séfjeként.

Facebook közösség

Instagram

Follow on Instagram

Keresés

Borravalo.hu – gasztrokultúra

  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok és feltételek

VAN BARÁTUNK

Copyright © 2025 · Borravalo.hu - minden jog fenntartva!