Ismert magyar pincészetek különleges palackokat kínálnak a borok szerelmeseinek: a Bolyki, az Etyeki Kúria, a Gilvesy, a Konyári, a Luka és a Vylyan borászatok üvegeit autizmussal élő fiatalok színes rajzai díszítik. A limitált darabszámú palackok eladásából az autizmussal élőket segítő Autistic Art Alapítványt támogatja minden vásárló.
Az alapítvány 10 autizmussal élő fiatalokat ellátó lakóotthont segít, melyek közül hatban egy különleges művészetterápiás programot is működtet. Ez az egyedülálló művészeti foglalkozás kapcsolja össze a design-t és a jótékonyságot: így jelenhetnek meg a palackokon látható rajzokból készült grafikák.
?Az együttműködésben résztvevő hat borászat közös nevezője – a magas minőségű borok készítésén túl – a társadalmi felelősségvállalás hangsúlyos szerepe. Az autizmussal élő fiatalok rajzai egyediséget, egyéniséget kölcsönöznek a boroknak. Egy ilyen palack baráti, családi körben való felbontása – ismerve nem csak a bor, hanem a címke készítőjének történetét is – még különlegesebbé, emelkedettebbé teszi az élményt? – mondta Nádasi András, bormarketing-szakértő.
Bella Viktória, az Autistic Art Alapítvány ügyvezetője elmondta: ?A kutatások szerint, mára minden 68. ember autizmussal él. Ez az egyik leggyorsabban növekvő fogyatékosság. Sokan közülük önálló életvitelre nem képesek. Őket segítik a lakóotthonok, melyek viszont folyamatosan nehéz anyagi helyzetben vannak. Az Autistic Art Alapítvány pedig e 10, civil fenntartású lakóotthont támogatja már 10 éve?. Az otthonokban több mint 200 fiatalt látnak el, akik itt közösségben élhetnek, alkothatnak, dolgozhatnak a képességeiknek megfelelően. A lakók számára ezek az otthonok jelentik a biztonságot és sokszor a második családot is.
Az Autistic Art egyik célja, hogy megmutassa: autizmussal élő fiatalok közreműködésével is készülhetnek minőségi, művészi értékkel bíró termékek. A különleges művészeti foglalkozások pedig terápiaként és egyedi forrásteremtésként is működnek.
A program az országban egyedül biztosít művészetterápiás foglalkozást kortárs művészeti szemlélettel. A foglalkozásokra nagy szükség van, hiszen az autizmussal élők jellemzően nem összefüggésekben, kontextusban gondolkodnak, sokkal inkább képszerűen. 40 százalékuk például egyáltalán nem beszél. Azok a fiatalok, akik kevéssé tudják kifejezni magukat, a rajzaikkal megmutathatják, hogy zártságuk mögött ki is rejtőzik valójában. A művészeti foglalkozásokon születő rajzokat, alkotásokat jótékonysági aukciókon és kiállításokon mutatja be az alapítvány, és a kiemelkedő alkotások jelennek meg az Autistic Art designmárka minden egyes termékén.