A Borravaló információi szerint akadozik a Magyar Bormarketing Nonprofit Kft. üzemelése, a háttérben anyagi problémák rejlenek. A marketing pályázatok kiírása csúszik, egyelőre nincs válasz arra, hogy mi lesz a 2009-ben befizetett pénzekkel, és hogy azokat hogyan és mikor költik el. Az általunk megkérdezettek szerint fontos lenne folytatni a munkát, ennek az esetleges megszűnése nagyon negatív hatással lenne a magyar borászat számára.
Egy ideje már halljuk suttogni, de eddig még nem erősítette meg senki: elfogyott a pénz a Magyar Bormarketing Nonprofit (MBM) Kft-nél. Megerősített információink szerint az MBM Kft. pénzügyi problémákkal küzd egy ideje. Ennek hátterében következők állnak: a társaságnak meg kell pályáznia a teljes befolyó 8 forintokból azt az 5%-os összeget, amely szakmai előkészítésre és koordinációra fordítható. Ennek az odaítélése közbeszerzésen keresztül történik.
Tavaly még pályáztatás nélkül le lehet hívni ezt az összeget, idén a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) és az Agrár Marketing Centrum (AMC) állásfoglalása szerint közbeszereztetni kell, csak így lehet a szakmai előkészítési és koordinációs feladatokat megszerezni.
Az MBM Kft. egyes tulajdonosai szerint a társaság ezt figyelmen kívül hagyta. Információnk szerint azonban az FVM csak szeptemberben adott hivatalos tájékoztatást az AMC-nek arról, hogy pontosan mennyi pénz is folyt be a 8 forintok befizetéséből, az AMC pedig addig nem akart kiírni közbeszerzést, amíg nem tudja, hogy mennyi is pontosan az 5 százalék.
Senki szerint sem jó
Forrásaink szerint az MBM Kft. megpróbálta elkerülni, hogy közbeszerzés legyen ebben az ügyben, ez azonban nem járt sikerrel. Egyes tulajdonosok szerint így nem lehet egy céget működtetni, hogy ilyen forrásra alapoznak. A Bormarketing Kft. vezetése forrásaink szerin évek óta mondja, hogy a rendszer nem jó, nem lehet üzemeltetni egy céget így.
További problémák is jelentkeztek: állítólag a tulajdonosok egy része nem értesült arról időben, hogy a cégnek adótartozása is van. Másrészt olyan információkhoz jutottunk, hogy tagi közgyűlésen ez már júliusban kiderült, és a tulajdonosok többsége erről tudomást szerzett. A tartozás mértékéről megoszlanak a vélemények, egyesek szerint 2, mások szerint ez akár 6 millió forint is lehet. Erre késedelmi kamatot is kell majd fizetni az adóhivatalnak.
A problémák áthidalására a társaság rendes és rendkívüli közgyűlést is összehívott. Ezen 12 millió forint támogatást kértek a tulajdonosoktól, tagi kölcsön formájában. Erről állítólag még nem született döntés szeptember óta.
A nagyobb tulajdonosi kör jelenleg:
Hegyközségek Nemzeti Tanácsa 20%
Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetsége 20%
Magyar Bor Akadémia 20%
Pannon Bormíves Céh 20%
A maradék 20 százalékon pedig osztozik:
Magyar Független Szőlő és Bortermelők Országos Szövetsége (Vindependent)
Duna Borrégió Egyesület
Egri Borért Egyesület
Első Magyar Szőlészeti és Borászati Egyesülés (Vinunion)
Magyar Bortelepülések Országos Szövetsége
Magyar Borutak Szövetsége
Magyarországi Borrendek Országos Szövetsége
Tokaj Renaissance Tokaji Nagy Borok Egyesülete
Tokaj Vinum Hungaricum Egyesület
Információnk szerint az 5%-os keretre vonatkozó közbeszerzési pályázaton csak januárban születik döntés. Többen úgy vélik, hogy addig a társaság nem üzemel, mások szerint a munka nem áll meg. Mindenesetre, az idén beérkezett pénzek elköltése csak ezt követően kezdődhet el.
A tulajdonosi körben kérdezősködtünk és a következő információkat kaptuk: egyesek azt mondják, hogy a társaság saját hibájából került ilyen helyzetbe. Mások szerint az MBM Kft. és tulajdonosai inkább az egymás közötti csatározásokkal voltak elfoglalva, mint azzal, ami fontos lenne: a valós közösségi marketing tevékenységgel. Információink szerint van olyan tulajdonos is, aki szívesen átvenné ezt a munkát a Bormarketing Nonprofit Kft-től. Abban azonban a legtöbben egyetértenek, hogy célzott és jól kivitelezett marketing akciókkal az eladások növekedését kellene szolgálni.
Fontos, hogy az általunk megkérdezettek szerint egyértelműen nagyon rosszat tesz a jelenlegi helyzet a magyar borászat számára. Egybehangzó vélemények szerint a marketing munkát folytatni kell, nem szabad veszélyeztetni az erre kiharcolt keretet. A tulajdonosok közül többen bíznak abban, hogy a helyzet rendeződik, és folytatódhat a munka, mások azonban nagyon szkeptikusak.
Megkerestük az MBM Kft. munkatársait. Nemes Richárd ügyvezető nem kívánt nyilatkozni még az ügyben, az értesüléseinket egyelőre sem megerősíteni, sem cáfolni nem akarta. Információink szerint jövő héten ezzel kapcsolatban tájékoztatják a sajtót.