Érdekes, hogy eddig várni kellett rá, nem is értettük, hogy miért, mikor annyi meg annyi gasztro műsor van az országos kereskedelmi csatornákon. A tv2-n látható Borkultusz eddigi epizódjait megtekintve pontosan megfelel a saját maga által támasztott célkitűzésnek, és nem mellesleg, segíthet is a vergődő borkultúránknak.
Az utóbbi hetekben a mainstream mediában a borhamisítás kapta a legnagyobb figyelmet, ha borról volt szó akkor a Vincze Béla ügykerült terítékre. Hogy ez pontosan mennyi kárt okoz a törékeny és vergődő borkultúránknak, nem könnyű megmondani, de egy biztos: sokat. És, ahogy már sokszor elhangzott a jelenlegi kampány miatt elindult viharos beszélgetésekben: hamar ki tudja oltani egy 120 milláért összepakolt kampány erejét is. Ilyenkor minden bort nagy plénum előtt népszerűsítő műsor jól jön.
A Borkultusz saját definíciója ellenére ugyan nem az első, országos csatornán jelentkező, a borkultúrát népszerűsítő műsor-sorozat, mivel az első ilyen a HírTV-n futó és Borbás Marcsi nevével fémjelzett Vörös és fehér volt. Persze az nem mindenhol fogható, stb, stb, de mégis. Viszont, az igaz és fontos is, hogy a tv2-n vasárnapoként 12.20-kor futó tízrészes sorozat a kedvelő és a bor iránt érdeklődők eddigi legszélesebb köréhez jut el.
Sok vitát robbantott az is ki a jelenlegi kampány apropóján, hogy ki a célközönség? Mert milyen is a piac? Bort a felnőtt lakosság hozzávetőleg fele iszik rendszeresebben. (Nekik is csak negyedük minődül heavy usernek.) A bort nem szeretők ? tehát a 18 felettiek másik fele ? 42 százaléka azt mondta a GfK-nak, hogy azért nem iszik bort, mert nem szereti az ízét. Vissza a borivókhoz: milyen bort is isznak? Hát, a legtöbben hiperben, szuperben vett, nagy kiszerelésű édes és félédes vörösöket. Na, kérem, ezért nehéz pozícionálni itthon egy borkampányt.
Üdvözlendő hát minden olyan eszköz, amely ezen kicsit is változtatni akar és tud is. Szerény véleményünk szerint egy ilyen műsor sokkal többet ér, mint egy dugós kampány, de ez nagyon szubjektív ítélet. Még akkor is, ha nem kimondottan újszerű. Ha szakmai szempontból sem kimagasló az operatőri munka, a vágás, a hangtechnika, stb. Ha nincsenek benne új szemszögek. Lehet, hogy túl sokat néztük pl. olyan sorozatokat, mint az Oz and James? Big Wine Adventure, mely a BBC-n futott, és megnézhető mondjuk itt, de nekünk magasabb a léc ennél.
Mindezek ellenére, nagyon jó a kezdeményezés, örülünk neki, és jót mosolyogtunk Vágó István kiszólásán, amikor közölte: nem szavignyon, kedves nézők, hanem szovinyon. A valós problémákat kell orvosolni kéremszépen, és ez a műsor azt teszi.