Lendületesen nő a lengyel borfogyasztás. Lengyelország klasszikus felvevőpiaca a magyar bornak. A soros uniós elnökség alatt a lengyelek továbbviszik a magyar elnökség borait. Látunk összefüggést a mondatok között?
Ha hihetünk a híreknek, egyre jobban fogy a bor Lengyelországban. A Világgazdaság arról számolt be, hogy tavaly 85 millió liter bort ittak a lengyelek, és szakértők szerint 2016-ban ez a mennyiség már 107,6 millió literre emelkedik. A növekedésnek van helye, fejenkénti átlagban a lengyelek eléggé alulteljesítenek, 2010-ben csak évi 2,7 liter bort ittak, szemben például a franciák 40 literjével, vagy akár a mi 28-30 literes (ebben eltérnek az adatok) fogyasztásunkkal.
Mit mond ez nekünk, tekintve a lengyel-magyar szoros kötődéseket, akár a bor területén is? Hisz klasszikus kiviteli piaca volt a magyar bornak Lengyelország, sőt, a soros uniós elnökségen a magyar elnökség borait szolgálják fel, amely gesztus talán többet is lendít majd a magyar borok hírnevén, mint amennyit lendített a mi elnökségünk alatt. Hisz még a miniszterelnök úr is egy hordó tokajit adott ajándékba, amikor átadta a stafétát lengyel kollegájának, és akkor Tusk úr elmondta, hogy a ?magyar borok semmiben sem maradnak el a legnevesebb olasz, francia és spanyol boroktól?.
Tán most kellene kicsit jobban ráfeküdni erre a dologra, külmarketingileg, még akkor is, ha összességében kevesebb jut idén bormarketingre, mert, a hivatalos tájékoztatás szerint a tavalyi kisebb termés, illetve a visszaeső fogyasztás miatt kisebb összeg folyhat be a bor forgalomba-hozatali járulékból.
Igaz, hogy az AMC vezetője, Dr. Simon Péter a Napi Gazdaság érdeklődésére elmondta, hogy a hazai termelésű borok túlnyomó része belpiacon talál gazdára, és a marketingre rendelkezésre álló, a borforgalmazási járulékból befolyó évi hozzávetőleg 1-1,5 milliárd forintos keretből komolyabb nemzetközi, vagy akár hazai marketingkampányra nem futja, vessük csak össze, mennyit költenek ilyenre a sörgyártók, ezért főleg a hazai piacra koncentrálnak, mégis úgy érezzük, az ilyen ziccereket kár lenne kihagyni. Azt is hozzátette: a lengyel uniós elnökség alatt is kiemelt szerepet kap a magyar bor, de ennek hatásáról még nincsenek adatok, a közeljövőben fog eldőlni, hogy milyen tevékenységgel célszerű ezen pozitív hatást erősíteni. Sőt, a termeléskorlátozásra épülő minőségi borelőállítás hátulütője, mondta, hogy a viszonylag kisméretű hazai ültetvényekről nem lehet millió palackos tételben prémium minőségű bort exportálni. Hát nem is kell. Amit kell, az a vas ütése, és a növekvő lengyel fogyasztás mindinkább magyar borok irányába való terelése, a prémium szegmensben ugyanúgy, mint a középkategóriás szegmensben. Higgyék el, hogy a lengyel hiperek ugyanúgy rá tudnának kattanni a komoly akciókra, ahogy a magyarok is tették azt, ahogy olvasható itt, és itt és itt. Amíg ezt nem tesszük, továbbra is láthatatlanok maradunk.