Minden csoda három napig tart ? ezt írtuk mi is, amikor beszámoltunk arról a gépről, amelyről ötletgazdái azt állították, hogy három nap alatt bort készít a vízből, pár adalék felhasználásával. Nos, úgy tűnik, 500 millió emberrel együtt mi is áldozatai lettünk egy marha nagy médiahacknek.
A kánai csodagépről itt írtunk. Röviden: két boros múlttal rendelkező vállalkozó kitalált egy gépet, amely mustkoncentrátum és élesztő hozzáadása után három nap alatt bort készít nekünk a konyhában. Ahogy kiderült, a vízből bort csináló csodagép mégsem létezik. Jézus kánai mennyegzős csodáját nem lehet olyan könnyen koppintani.
A sztori gyorsabb volt, mint Usain Bolt, úgy száguldott végig a netes sajtón, hogy rövid idő alatt uszkve 600 médium hozta le, pár nap alatt pedig 500 millió olvasót szedett össze. A projekt arca Philip James volt, ez az ember:
Ő korábban már több boros cégben megfordult, éppen most egy Wine to Water (winetowater.org) jótékonysági szervezetnek is dolgozik (mint kiderült), mely arra jött létre, hogy tiszta ivóvizet szállítson az arra rászoruló fejlődő országokba, alapvetően boros bevételekből. A szervezet oldalán egy videóban Philip James a minap elismerte, hogy a Miracle Machine szerkezet nem működik, az egész egy nagy hoax, amit arra találtak ki, hogy felhívják a figyelmet a fent nevezett jótékonysági szervezetre.
A dolog attól vált hihetővé, hogy a Business Insider egy nagy cikkben foglalkozott a csodagéppel. Ebben többek között az ötletgazdák azt is mondták, hogy hamarosan a Kickstarter crowdfunding oldalon debütál a szerkezet. Erre a bevezetésre 7 ezren (!) iratkoztak fel. Az NPR szerint a médiahack kiagyalásában egy PR-cég, az MSL Group is közreműködött.
A Business Insideres újságírónőt jól megvezették, erről ő itt számol be, de valószínűleg annak a hétezer embernek sem marad jó szájíze a dolog után, akik hajlandóak lettek volna párszáz dollárt áldozni, hogy a projekt létrejöjjön. Meg annak a 600 médiumnak sem, akik, ahogy mi is, jól becumizták a hírt. Meg, annak a párszáz millió olvasónak világszerte, akik elolvasták és elhitték. (Mi természetesen elnézést kérünk mindenkitől, aki nálunk értesült erről.)
A PR-trükk lehet, hogy brutálisan sikeres volt ? a figyelemfelhívás terén. Nagy kérdés azonban, hogy vajon az adományozás ettől megugrik-e a Wine to Water szervezetnek. Mert, és most jön a csattanó, ?adományozni? úgy lehet, hogy bort vásárolunk Philip James legújabb startup cégétől. Őőő? Hát igen, minden csoda három napig tart.