• Bor
  • Sör
  • Párlat
  • Kávé
  • Gasztro

borravalo.hu

gasztro●kultúra

  • Címlap
  • Közélet
  • Hírek
  • Design
  • Podcast
  • Mindenmás
  • Kapcsolat

Milyen is a bor színe?

2008-11-24 ● Kántor Endre

Csak most fogtuk kezünkbe a novemberi magyar Decanter magazint, és óriásit néztünk: kiderült ugyanis, hogy a Decanter szerint lehet egy bor aranyszínű, zöldes árnyalatokkal, reflexekkel. Ami szerintünk egy oximoron. Vitát nyitunk, nézzük, ki mit gondol.

Már a rómaiak három minőség szerint ítélték meg a bort, szín, illat és zamat alapján ? color, odor és sapor ? méghozzá ebben a sorrendben. A ?modern? borbírálás, ítélés sem változtat ezen, az általunk irányadónak tartott, és az egész világon elfogadott analitikus WSET-módszernek is ez az alapja. Sokszor azonban viták alakulnak ki a szubjektív megítélés miatt.

A novemberi magyar kiadású Decanter magazint lapozgatva egy meglepő felfedezést tettünk: az édes borokkal foglalkozó számban több bor leírásánál is azt olvashatjuk, hogy a bor színe arany, vagy mély arany, zöldes reflexekkel. Ez pedig szerintünk egy oximoron. Hogy az mi? Egyik kedvenc gondolkodónk, a nagy Borges a következőképpen definiálja az oximoront: „Az oximoron kifejezés alatt egy olyan jelzőt kell érteni, amely láthatóan ellentmond ama szó értelmének, amelyhez kapcsolódik . A gnosztikusok ennek megfelelően beszéltek sötét fényről, az alkimisták pedig fekete napról.” (Jorge Luis Borges: A zahír.)

Nyilván nem arra célzunk, hogy a Decanter gnosztikus lenne. A gond szerintünk az, hogy eleve két fő irányt határoz meg a nemzetközi szakirodalom a fehérborok színét illetően, ez pedig a citrom és az arany árnyalat. (A szalma szín a magyar szakirodalomban jelenik meg.) Ebben a zöldes reflexek, árnyalatok egyértelműen a citrom színhez kötődnek, az aranyhoz soha.

Nem mintha a szín lenne a legfontosabb megítélési tényező egy bornál, sőt, szerintünk a három közül jelentőségét tekintve a harmadik, ennek ellenére azt gondoljuk, hogy érdemes ezen a ponton megállni, és azt kérdezni: egy olyan magazinnak, amely egyértelműen a borok iránti szeretetet kívánja felkelteni a fogyasztókban, amelynek olvasói között valószínűleg több az érdeklődő, tanulni vágyó, egy olyan magazinnak, amely edukál, nem feladata-e, hogy sokkal jobban odafigyeljen az ilyesmire?

(Azt már csak halkan – és kicsit gonoszkodva – jegyezzük meg, hogy a teszt helyszíne a Menta-terasz volt – lehet, hogy a hely zöld árnyalatai csillantak a poharakban?)

Vélemények?

Címkék: arany, Decanter, szín, zöld

← WTF?! Kerestük az igazi Barcelonát →

Tetszett? Küldd el másoknak is!

Kövess minket

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Tumblr
  • Twitter
  • YouTube

Podcast

Miért más Szekszárd?

Ég és föld között: 50 év, 25 szüret, 10 év felkészülés

A vermut életérzés

Instagram

Follow on Instagram

Hírlevél

Nem szeretnél lemaradni? Érdekelnek a kiemelt események, ajánlatok?

Hírek, Programok

Nagy Egri Borműhely kóstoló

Négy érmet hoztak el a Kreinbacher magnumok a pezsgő vb-n

Borszerda egri borokkal

Egytőről évjáratbemutató

Negyedszer is Trófea díjat kapott a Tornai Pincészet

Facebook közösség

Keresés

Borravalo.hu – gasztrokultúra

  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok és feltételek

Copyright © 2023 · Borravalo.hu - minden jog fenntartva!