A rozé trendi

A vásárlói kör az utóbbi két évben tizedével zsugorodott, a bort fogyasztó háztartások azonban többet vesznek havonta, a GfK Hungária adatai szerint. Ma már minden harmadik palack valamely hipermarket polcáról kerül a bevásárlókosarakba. Az idősebbek a vörös és fehér fajtákat részesítik előnyben, a fiatalok és magasabb jövedelműek kedvence a rozé.

A szeszesitalok kiskereskedelmi forgalmában viszonylag erőteljes szerepet játszik a bor a maga közel 25 százalékos részesedésével. (A legnagyobb részesedést a sörök hasítják ki a megvásárolt összes mennyiségből, annak mintegy kétharmadát adva.) A pezsgő és az égetett szeszesitalok részesedése a teljes értékesített mennyiségből lényegesen alacsonyabb. Ugyanakkor a magasabb árak eredményeképpen az értékbeli forgalomból már jelentősebb ez utóbbi kategória részesedése, áll a GfK közleményében.

Magyarországon minden második háztartás vásárol bort valamilyen rendszerességgel, az elmúlt három évet vizsgálva azonban ez az arány csökkenő tendenciát mutat: két évvel ezelőtt még tízből hat háztartás tartozott a borvásárlók közé, azóta viszont közel 10 százalékkal szűkült a vásárlói kör.

Ugyanakkor az értékesített bormennyiség némi növekedést mutat, ami annak köszönhető, hogy bár kevesebb a vásárló, az intenzívebb fogyasztók továbbra sem mondanak le a borról, sőt az egy háztartásra jutó mennyiség növekedett. Bíztatóan alakult az elmúlt években a vásárlási gyakoriság, mely immáron átlagosan havi szintű. Az egy háztartás által egy évben megvásárolt mennyiségben is növekedés tapasztalható: egy-egy vásárló háztartás az év során átlagosan 32-33 liter bort vesz meg, ami 11 százalékkal magasabb a két évvel ezelőtti adatnál. Szintén emelkedik az úgynevezett kosárméret: egy alkalommal átlagosan körülbelül 3 palack (mintegy 2,6 liter) kerül a kosárba.

A könnyű beszerezhetőség, illetve az utóbbi időben egyre szélesebb választék okán a hazai háztartások egyre több bort vásárolnak hipermarketekben. A diszkont csatorna bár őrzi második helyét a mennyiségi részesedés tekintetében, szerepe csökkent a borbeszerzés terén. Szintén jelentős a hagyományos csatornák fontossága, elsősorban a borszaküzletekben, illetve a termelőtől történő beszerzés.

Kereskedelmi csatornák részesedése a megvásárolt bor mennyiségéből, 2011. július-2012. június vs. 2012. július-2013. június (az adatok százalékban kifejezve)

2011. július – 2012. június 2012. július – 2013. június
hipermarket 28 31
szupermarket 14 16
diszkont 30 24
hazai láncok 9 9
független kisboltok 6 9
egyéb csatornák 13 11

A borvásárlási szokások alapján kirajzolódnak bizonyos jellemző fogyasztói szegmensek. Így például az utóbbi időben egyre nagyobb népszerűségnek örvendő rozé borok egyértelműen kedveltebbek a fiatalok, illetve a fővárosiak körében – a 40 évnél fiatalabb korosztályban tízből négyen a rozét részesítik előnyben a fehér-, illetve vörösborokkal szemben. Az idősebb korosztályok szíve inkább a száraz fehér-, illetve vörösborok felé húz. Szintén kedveltebb a rozé a magasabb jövedelmű háztartások körében.

A vásárló háztartások által megvásárolt bormennyiség megoszlása a háziasszony életkora szerinti csoportokban, 2012. július-2013. június között (az adatok százalékban kifejezve)

Háziasszony életkora Teljes borpiac Fehérbor Rozé Vörösbor
-          39 év és fiatalabb 24 26 37 23
-          40-49 év 19 16 15 21
50 éves és idősebb 57 58 48 56
ÖSSZESEN 100 100 100 100

Minden vélemény számít!