Egyénileg szép, összetettben kaotikus a Bikavér

Jó kis Bikavér tesztet dobott össze a WSET Nemzetközi Borakedémia, szép, tizenegy tételt számláló sorral. Kicsit egri túlsúlyos volt, hét palackkal, ennek ellenére objektív ítéletre adott esélyt. Már amennyiben lehetne objektíven ítélni a Bikavért. De nem lehet, mert semmi egység nincs, még borvidéki szinten sem. Mi akkor a Bikavér, kérdjük mi?

Szóval van nekünk egy olyan borunk, amelynek a márkaneve talán – mondjuk talán, a második dolog, ami egy külföldi fogyasztónak eszébe jut, a tokaji után Magyarországról. Azért csak talán, mert tapasztalatunk szerint egy átlagfogyasztónak az égvilágon semmi nem jut eszébe, egy fineszesebbnek a tokaji már beugrik, aki pedig még ennél is jobban beleásta magát, na annak jut eszébe a Bikavér. Viszont nincs róla jó véleménnyel általában, alsópolcos svindlinek tartja.

Hogy miért nézzük azt, hogy mi egy külföldi véleménye? Hát, hogy lássuk mi a nagyobb kép rólunk, borainkról. Nagyon jól mutatja ez a valós problémát: sajnos a helyzet az, hogy mi magunk sem tudunk kiigazodni ezen a küvén, emellett persze nagyon szép egyéni teljesítmények vannak. Mi ennek az oka? Hát az, hogy ugyan van Szekszárdon és Egerben saját szabályozás arról (Szekszárd kékfrankos gerincre, Eger cabsav gerincre épít, előbbinél kötelező alkotó a kadarka), hogy mi legyen egy Bikavérben, az irányok és stílusok teljesen eltérőek, még borvidéken belül is. Hogyan igazodjon ki ezen egy fogyasztó? Hogyan várják el a borászok, hogy kiigazodjon – ez rejtély.

Ennek ellenére a Borakadémia szép tesztet hozott össze, jól választott tételekkel, ezek szépen demonstrálták kicsiben, a nagy képet, azt, amit már régóta mondunk: hazai boroknál pince-szinten dől el minden, sőt, gyakran tételszinten. Amit lehet, meg kell kóstolni, ami jó, meg kell jegyezni. Így is tettünk, Kántorbandi pedig Sinkó Kriszta (a Borakadémia igazgatója) segítségével még pontozni is nekiállt. Vakteszt volt, a palackok kilétét a végén fedték fel.

Sebestyén 2006

Mély rubin szín, gránátba hajlik. Illata közepesen intenzív, animális és pirosbogyós jegyekkel, és fával. Tannin sok van, és még nyers, a savak is magasak – az egyensúly itt jó. A test közepes, nem egyenletes a lecsengése, lyukas a közepe. Közepesen intenzív íz, amely komplexitásban elmarad az illattól, főleg erdei gyümölcs és savanyú meggy, 79 pont. Tanninok miatt még várni kell vele.

Heimann 2006

Közepesnél erősebb rubin szín, vékony halvány rubin széllel. Illata közepesen intenzív, melegség árad belőle, rengeteg pirosbogyós gyümölcs, édesfűszerek és némi fa, ami szépen beépül. A sav közepesen erős, a tannin magasabb, de nem zavaró. A teste a könnyű és a közepes között van, lecsengése közepes. Ízében is pirosbogyósok, meggy. Egyszerű, nem összetett, harmonikus bor. 83 pont.

Vesztergombi Ferenc és Csaba 2005

Közepesnél erősebb rubin szín, vékony halvány rubin széllel. Illata is közepesen intenzív, vegetális, gyógynövényes, medvecukros, plusz fa. Teste közepes, a savai nem kihangsúlyozottak, a tanninok többen vannak, de szépen kerekednek, már nem nyersek. Ízében sok sok ánizs, gyógynövény, feketebogyós gyümölcs, a fa kicsit ránehezedik ezekre. Lecsengése közepes, némi kesernyével a végén. 82 pont.

Gál Tibor 2005

Gránátba hajló közepesen mély rubin szín. Közepesen intenzív, animális, gyógynövényes, pirosbogyós illat, ásványokkal, némi menta, némi fa. A leleplezést követően a Bikavértől elvileg idegen illatokat a pinot noir hangsúlyos jelenléttel magyarázzuk. Közepes tannin, sav és test, közepesnél hosszabb lecsengés, intenzív pirosbogyós gyümölcs zamat, az alkohol és a fa erősen érezhető a végén. 84 pont.

Bolyki 2005

Közepesen intenzív rubin szín, halvány rubin éllel. Illata intenzív, friss gyümölcsös, vegetális, fás jegyek. Koncentrált, az illatot tükröző zamat, sok pirosbogyóval és kis feketeborsos jeggyel megtoldva. Intenzív de kerek tannin, közepes sav és test, lecsengése hosszú, kellemes fanyarsággal a végén. 86 pont.

Thummerer 2004

Közepesen intenzív gránátba hajló rubin szín. A közepesen intenzív illatban rengeteg pirosbogyós gyümölcs, és némi vanília a fától. A tannin hangsúlyos, a savak közepesek, kimondottan intenzív pirosbogyós gyümölcsös íz, édesfűszerekkel. Közepesen hosszú lecsengés, kellemes kesernyével a végén. 83 pont.

Gróf Buttler 2005

Mély rubin szín, feketébe hajló mag. Intenzív illat, nagyon komplex, feketebogyós gyümölcsök, főleg szeder, medvecukor, menta, bazsalikom. Íze is ilyen komplex, borsossággal kiegészülve. Nagy test, magas tannin és sav, lecsengés nagyon hosszú. 89 pont.

St.Andrea Áldás 2006

Bíborba hajló mély rubin szín, élénk rubin széllel. Intenzív illat, kékvirágos, pirosbogyós gyümölcsös, cédrus és fa. Magas sav és tannin, nagy test, komplex, koncentrált íz, édesfűszerekkel, hosszú lecsengés. 88 pont.

St.Andrea Merengő 2006

Bíborba hajló mély rubin szín, fekete maggal. Intenzív illatában mineralitás, sok feketebogyós gyümölcs, fűszer és fa. Nagy test, magas tannin és sav, koncentrált ízében feketebogyók, karamell, kávé, csoki, fűszerek, lecsengésében szarvasgomba és sós mineralitás. 95 pont.

Takler Reserve 2006

Fekete mag, mély rubin szín a széle felé. Intenzív illat, pirosbogyós gyümölcsökkel, főleg meggyel, és édesfűszerekkel. Összetett, koncentrált zamat, nagy test és rengeteg szépen lekerekedett tannin, a savak bársonyosak. Hosszú lecsengés, az alkohol érződik a végén. 89 pont.

Gróf Buttler Nagy-Eged 2005

Fekete mag, mély rubin szín. Rendkívül intenzív illat, gyümölcsös, vegetális, gyógynövényes jegyekkel, bazsalikom, menta, nagyon diszkrét fa. Nagyon összetett és intenzív zamat, magas koncentráció, nagy test, sok tannin és sav, szépen összecsiszolva. 94 pont.

A sorból és az értékelésekből látszik, hogy derék pontszámokkal bíró borok jöttek össze. A kérdés csupán annyi: mi ez a Bikavér? Egy chiantis, könnyű, jó ivású bor, szép savakkal és tanninokkal, meg sok gyümölccsel, vagy egy bordeaux-i, nagytestű, komplex dolog? Lehetne még egy általunk preferált verzió, mely szerint egy markáns, felismerhető magyaros bor, gyümölcsökkel és fűszerekkel, jó savakkal és tanninokkal, stb. Egyelőre ez csak utópia, és a Bikavér éppen az, ami. Vagyis lehet éppenséggel bármi. Ami viszont szerintünk akkor sem jó út, ha a fenti sorral meg voltunk elégedve.

Hozzászólások

  1. mondta

    14. Kovács András 2008-12-09 16:47:00

    Egyetértek, hogy marha jók a Borakadémiás kóstolók. A borok értékelésével nem teljesen értek egyet, bár a pontszám adás nem kenyerem, így nem számban: Sebestyén, Heimann, Gál és Vesztergombi borok kifejezetten gyengék voltak (80 alatt simán) és emellett erősen túlárazottak. Egyik bort sem venném meg, még féláron sem. A Bolyki volt az első kellemes meglepetés, remek bor, remek ár-érték aránnyal. A St. Andrea-k, a Takler és a Buttler-ekkel egyetértek, kiemelkedő minőségű borok.

    13. kántorbandi 2008-12-04 10:44:37

    kedves rrrr, lényeg, hogy ezt el tudod dönteni. biztos rájöttél már, de nincs tuti rendszer. amikor parker elkezdett 100 pontokat adni, állítólag ezért tette, hogy kigúnyolja a rendszert, plusz sajtóviszhangot kapjon. tényleg, van 100 pontos bor? és ha van, kinek? azt szokás mondani, hogy mindenki máshogy kóstol. ha ugyanúgy kóstolnánk nem lenne szükség kóstokra. a wine spectator szerkesztői egyszer leültek, és scoring sheet nélkül pontoztak, hogy kiderüljön, mennyire lesz más az értek. 1-3 pontos különbségek voltak. szerintem a lényeg az, hogy minél több jól kóstoló, sokat kóstolt ember jöjjön össze, és az így kapott pontokból lehet jól átlagot vonni. ez a kapott érték is csak egy irányadó dolog lesz persze, nem szentírás, de mutat valamit.

    12. rrrr 2008-12-03 09:55:14

    mindegy, nekem tényleg jó hogy pontoztak, legalább látom, hogy az ő értékítéletükre nem hagyatkozok, mert felülértékelnek egyes tételeket. de sok szakíóval vagyok így. van 1-2 akire meg támaszkodok, mert általában hasonlóan értékel egy bort, mint én.

    11. thekeymaker 2008-12-02 13:42:51

    Ez a WS pont dolog igy nekem is hihetetlen, a Nagy Eged Buttlert ittam, az inkább olyan 89p környéke, a Merengőt sem tudnám 95 környékére elképzelni. A 06-os Solus és Kopár sincs annyi, közel sem.

    10. kántorbandi 2008-12-02 12:43:03

    re: rrrr – csínján, te! :D vörösbornagyhatalom is lehetne, igen. jó borok voltak, sőt egyenesen kiváló borok is. mondjuk a nagyhatalomság nem ettől függ csak, azért.

    9. rrrr 2008-12-02 11:51:34

    azért nyugtassatok meg minket: ezt a pontozást már a wset által béta verzióban használt, 110 pontos rendeszerben ejtettétek meg.

    8. rrrr 2008-12-02 11:50:15

    asztakurva, magyarország vörösbornagyhatalom! ilyen pontokat, apám.

    7. kántorbandi 2008-12-02 09:37:03

    Bocs, Hegyaljai – ez bikavér teszt volt. Abban igazad van, hogy a leírásban oda kellett volna írni ezt a kommentelt infót. Hogy milyen az igazi Bikavér? Nem tudom, pont ez derül ki a cikkből is, hogy szerintünk ilyen jelen pillanatban nincs.

    6. hegyaljai 2008-12-02 08:36:34

    No még szép, hogy szerepel a címkén a lejáratott Bikavér kifejezés! akkor viszont nagy betűkkel vastagon kellett volna a cikkben írni, hogy BIKAVÉR. és dőlt vékony betűvel, hogy Áldás, meg hogy Merengő, pont azért, hogy lássa a kóstoló, hogy milyen az IGAZI BIKAVÉR.

    5. kántorbandi 2008-12-01 18:08:30

    Bikavérek kapcsán, a kérdésre: két bikavérről van szó, amelyek ugyan kaptak egy-egy márkanevet, de ettől még bikavérek. hogy miért kaptak márkanevet? Mert a bikavér név le lett járatva (idézem Lőrincz Gyurit) és az eladhatóságot meg kellett őrizni. A bikavér név egyébiránt szerepel a címkéken! pontozás: WS módszer alapvetően, most irányadó pontok ezek, nem voltunk elegen pontozók ahhoz, hogy teljesen korrekt számok jöjjenek ki, ennek ellenére úgy véltük érdemes némi irányt mutatni. Ilyen lehet, ha nincs belövőbor, meg akkor is, ha magas a mezőny minőságe – utólag az ember nem változtat, még akkor sem, ha visszanézve magasnak tűnik néhány tétel.

    4. thekeymaker 2008-12-01 09:52:37

    Ez a pontozás engem is érdekelne, Nagy-Eged Buttler 94? A Merengő pontja is fura, bár azt nem kóstoltam, de azok alapján, amiket irtak róla, elképzelhetetlennek tűnik…

    3. Kántorbandi 2008-11-28 19:54:14

    Igen, jogos mindkét hozzászólás. Kifejtem bővebben – csak jelezni szerettem volna, de valszeg ez holnap lesz, ma este már nem. :)

    2. Shyr Kahn 2008-11-28 16:06:05

    Végre pontszámokat is látok… már nem is tudom mióta nem tettetek a kóstolt tételekhez értékmérőként pontszámot… Ezzel együtt a 95 pontot kicsit soknak érzem, persze ez teljesen szubjektív (a tételt kóstoltam és 90 fölé nem adtam volna) és mivel vaktesztről volt szó: a bunda kizárva. Milyen skálát használtál? Én a WS pontrendszer híve vagyok. Ha ti is ezt használjátok, akkor kíváncsi vagyok mennyit adtatok annó a Tenuta Oliveto 2001 Brunello di Montalcino-ra. Nálam eddig ez az egyetlen tétel, ami 94 pontot ért el. (2. Chateau d’Issan Margaux 2005 93 ponttal, de más se kapott 93-at eddig, pedig nem ma kezdtem én sem a kóstolást)

    1. hegyaljai 2008-11-28 14:32:38

    Most akkor a St. Andrea két borra BIKAVÉR, vagy “bikavérpótló” Áldás és Merengő? A 2006-os Áldást kóstoltam, akár még Bikavérnek is megfelelt volna, de mit keres ezen a poston, ha nem vállalja a nevet.

Minden vélemény számít!