Új sorozatot kezdünk, ebben azzal foglalkozunk, milyen módon jelenítik meg magukat borvidékek, elsősorban itthon. Milyen arculatot, image-t használnak, van-e kialakult brandjük, és ha igen, az mennyire jön át. Ad hoc módon válogatunk, elsőnek a Mátrai borvidéket húztuk.
Izgalmas és sokak számára felfedezésre váró terület a Mátrai borvidék (teljes nevén Mátrai Történelmi Borvidék), mely a nagyobb hírű borvidékek árnyékából lépett ki az elmúlt években. Annak ellenére nem széles körben ismert, mint borvidék, hogy az ország 22 borvidéke közül területeinek nagysága alapján a második legnagyobb: mintegy 7815 hektárnyi nyilvántartott ültetvény van. A Mátrában is ősi hagyományai vannak a szőlészeti-borászati tevékenységnek, de ez gyakorlatilag Magyarország egészére igaz, és ha valakit az utcán megkérdeznénk, hogy mondjon borvidékeket, akkor valószínű, hogy a Mátra nem lenne benne. (Ez persze felróható az átlagember felkészületlenségének is.)
Az utóbbi években a Mátra ontotta magából a vájtfülű borissza számára is az izgalmakat, elég, ha a Bárdos és fia, Karner Gábor, Losonczi Bálint vagy Szecskő Tamás pincéjére gondolunk (és nyilván vannak még, akikről most nem esett szó). A borvidék egyszerű, jól áttekinthető, letisztult honlapot tart fenn, és itt rá is kanyarodhatunk a logóra, mely ugyanezt a filozófiát követi. (Az külön jópofa, hogy sikerült lencsevégre kapni az őzikét, pont, ahogy a logóban szerepel – a fenti képen, a honlapról.)
Amikor először megláttuk a Mátrai borvidék új logóját, azonnal működött a dolog. Hogy miért? Mert pontosan azt teszi, ami egy jó logónak a dolga. Egy egyszerű képi üzenetbe van becsomagolva mindazon információ, ami fontos: hogy beazonosítható legyen a borvidék, elmondjon valamit magáról, némi plusz infót is közvetítsen, mint egy piktogram. Nekünk azonnal a Mátrai erdők (Öreg néne őzikéje), a hűvösebb éghajlat, a napsütötte táj és nyilván a szőlő és bor jutottak eszünkbe pár másodperc leforgása alatt. Azaz, a lényeg. Jól sikerült, letisztult, nem hétköznapi, jellegzetes és karakteres logó ez, mellyel csak egy bajunk van: keveset látjuk. Nincs rajta a palackokon, alig lelni rá a kommunikációban ? már ha van egyáltalán kommunikáció, és ugyan kint van egy óriásplakáton az M3-as mellett, de mi is elmentünk mellette vagy 30-szor, mire észrevettük. Tessék többet és nyilvánvalóbban használni ezt a jól sikerült, barátságos és valóban mátrai logót.