Már nem csak indiai éttermekben lehet indiai borhoz hozzájutni az Egyesült Királyságban. A borkínálatáról is híres Waitrose hiperlánc ugyanis felvett a kínálatába két indiai bort. A szakértők szerint Indiára érdemes odafigyelni, megfizethető és jó minőségű bort tudnak előállítani nagy mennyiségben.
Vajon mit szólna ahhoz Sir Robert Clive báró úr, a palási csata bajnoka, hogy az egykoron legyőzött és gyarmati sorba hajtott indiaiak, a csúnyán levert szipojok lázadását követően már a Birodalom nagyvárosaiban vannak, sőt, minden otthonba elkezdtek beszivárogni?
A helyzet ugyanis drámaian megváltozott, amióta először írtunk India szőlészeti és borászati ténykedéséről. Már akkor is látszott a forrongás a borbizniszben, az indiai mezőgazdasági miniszter is borászkodásra adta a fejét, Four Seasons néven hozott ki bort, a szakértők pedig azt jósolták hogy az idei évre 17 millió liter fogy majd el belföldön.
Most úgy áll a helyzet, hogy az indiai borok elkezdték bevenni Britanniát. A Waitrose az első Egyesült Királyságbéli hiper, mely polcaira tette az egykori gyarmatról származó italokat, a Ritu Viognier és a Zampa Syrah képviseli a szubkontinenst. A Ritu Viognier-t az a United Breweries készíti, akik a sikeres Kingfisher lágersört is gyártják. Mindkét bor az India keleti partján lévő száraz, trópusi Maharastrából származik, Mumbaitól délre.
A Waitrose borbeszerzője, Matt Smith szerint tavalyig nem volt nagy ugrás az indiai borok minőségében, csak akkor következett be. 1995 óta Indiában vállalt tanácsadást (a Grover Vineyardsnál) Michel Rolland is, aki szerint a szubkontinens jó, de nem kiemelkedő borok készítésére alkalmas. A szintén Maharastrából származó Sula Vineyards Sauvignon Blanc 2010, ezüstérmes lett a 2011-es Decanter World Wine Awards-on. A borverseny elnöke, Steven Spurrier szerint a Waitrose jó lóra tesz azzal, hogy kínálatába felveszi az indiai borokat, melyeket eddig csak bizonyos indiai éttermekben lehetett megtalálni. A szakértő szerint az elmúlt években jelentős fejlesztések mentek végre Indiában, sokat invesztáltak a pincészetekbe.
Ha pedig azt nézzük, hogy a Kingfishernek miért olyan nagy a sikere, és, hogy az Egyesült Királyság 2001 óta hivatalosan is a Chicken Tikka Massalát tartja nemzeti ételének (ahogy azt Robin Cook akkori külügyminiszter többször is kifejtette), akkor nincs kérdésünk arról, hogy sikere lesz-e a boroknak.