A shakespeare-i vonal csak annyiban igaz, hogy az a Capulet-család sarja, aki idevetődik, bizton megtalálja az ő Montague-ház béli szerelmesét anélkül, hogy az egész véres tragédiába torkollna. Magyarán: bármely bort szerető, vagy azzal akár csak ismerkedő ember simán életfogytig tartó kapcsolatot hozhat létre bizonyos pincészetekkel. Hogy miért? Elég lenne csupán a nagy számok törvényére hivatkozni, hisz itt idén 4200 kiállító jelent meg a 80 ezer négyzetméteres Veronafiere területén.
Nyilván azonban nem csak erről van szó: a kiállítás szervezői, lebonyolítói és maguk a kiállítók is elképesztő, hazánk táján nemigen megszokott minőségben teszik a dolgukat ? és ez garancia a sikerre. Balga az, ki holisztikus terveket sző a Vinitaly-val kapcsolatban. Itt lehetetlen teljes kört futni, annyi a megismerni, megkóstolni való, hogy a vásár öt napja (március 29.-április 2.) arra elég éppen, hogy képet kapjunk arról, milyen egy valódi borhatalom. A tapasztalt Rómeó tehát nem A-tól Z-ig haladva próbálja fellelni Júliáját, hanem horgászik. Dadaista módszerrel vagy impressziókra hagyatkozva válogat. Figyel. Kutakodik. Szóba elegyedik. Dőzsöl. Persze tervet lehet szőni, és kell is, hogy elhatározásokkal érkezzen az ifjú hősszerelmes, a tervek azonban grandiózusak, és olyasfélék, mint amilyeneket az eltávon lévő matrózok forgathatnak fejükben hathónapnyi őrjáratozást követően a Bering-szoros környékén.(Egy egész falut letepernének?)
De elég a lovestory párhuzamokból. Ha nem a nemzetközi kiállítókra kíváncsi az ember ? rájuk később visszatérünk ? akkor jobban teszi, ha régiókat választ. Nem könnyű, hisz ez a repertoár: Asti, Emilia-Romagna, Szicília, Trentino, Veneto, Friuli-Venezia Guilia, Alto Adige, Marche, Basilicata, Calabria, Molise, Sardegna, Umbria, Toscana, Piemonte, Puglia, Abruzzo, Liguria, Val d?Aosta, Lombardia, Lazio, Campania. És ezt tessék úgy elképzelni, hogy teszem azt a toszkán, vagy szicíliai régió pincészetei nem egy standon foglalnak helyet, kéremszépen, hanem van egy akkora épületük nekik saját maguknak régiónként, mint az egész budapesti vásárterület cakkumpakk. Ki mondta, hogy az olaszok bora a Chianti? Kérem, jelentkezzen két emberes pofonra gyógyszerészénél, háziorvosánál.
Sajnos számunkra nem ilyen mókás a helyzet: 2005-ben az összimport 60 ezer hektoliter bor volt Magyarországra, tavalyra ez 180 ezer hektoliter lett. Ennek a triplázódásnak az oka a nagyon olcsó olasz asztali bor (30 eurócent per literes átlagár!) behozatalának irgalmatlan növekedése. Ezen borok importja elérte a közel 100 ezer hektolitert év alatt a korábbi 30 ezerről. Érdekes adat még, hogy a folyóbor importunk 90 százaléka Olaszországból származik, és a magyar vásárló ennek egyáltalán nincs tudatában, amikor nem is olasz borként veszi meg, hanem a közismert Legényes, vagy Csárdás márkaneveken látja viszont. Szóval mink úgy általában a rosszabbik énjét látjuk az olasz borkultúrának, ami sajnos minket minősít alapvetően, fene azt a félédes vörösre vágyó pofánkat, azt.
Aki Veronába kilátogat viszont, rögtön szembesül azzal a sokszínűséggel, amit fajtában, terroirban, stílusban mutatni tudnak az olaszok ? erről külön irományban be is számolunk. Persze nem csak az olaszok: a nemzetközi szekcióban 25 külföldi kiállító található, grúzok, franciák, dél-afrikaiak, ausztrálok, stb. stb. stb., és igen, mi is, magyarok. A magyar standhoz közelítve először végtelenül kellemes meglepetés ér minket, hogy nocsak, nem nagyon marad el a standunk mérete és színvonala a nagy bornációkéhoz, mondjuk a franciákhoz képest, de lehet, hogy csak óriási megkönnyebbülést érzünk a más vásárokon szerzett korábbi rossz tapasztalatok miatt.
Szóval örülünk, és büszkén járjuk körbe az Ungherese standot. És a mosoly lassan kezd ráfagyni arcunkra. A pincészetek neve láttán. Merthogy rendben, találunk nagyon jogosan Andrássy pincészetet, Pannon-Tokajt, meg Első Magyar Borházat (Szeremley Huba), meg a kicsit arrébb lévő Tokaj Renaissance-t, de mit keres itt a Szigetvin, az Eszes Befektető Kft. vagy az Aranydukát Pincészet??? Egyáltalán: who the fuck is this Aranydukát? Legyünk fair-ek, lehet, hogy ez az Aranydukát egy nagy berobbanó pincészet, új befektetővel, minden. De ennek kb. fél százalék esélye van. Szóval az AMC (Agrármarketing Centrum, más interpretáció szerint Állami Manit a Cicáknak) ismét kitett magáért. Épeszűbb országok a legjobbakkal képviseltetik magukat, a magyar kiállítókat semmilyen érdemi szakmai grémium nem szűri, így a néhány igazi és nívós pincészet mellett olyan pincészetek, kereskedők, tokajis palackok és a legsötétebb kombinátos időket idéző kadarkás címkék is képviselik Magyarországot, akiket-amiket nem szabadna kiengedni az országhatáron, esetleg nem szabadna visszaengedni őket. És ha nem lenne elég kishazánk ilyen szintű képviselete, az AMC megspékelte az egészet egy, a hetvenes évek IBUSZ-katalógusait idéző fantasztikus pamflettel, melyet az esélyegyenlőség elvén foglalkoztatott besenyőcsalád-tag tördelőszerkesztő tett feledhetetlenné.
Az üvegelefánt kalandjai
Még mindig mosolyogva, de csak a kíntól, továbblépünk, és az eddigiekhez nem mérhető hidegzuhany formájában vizualizálódik előttünk a balaton-parti turistalózung gagyi, az Uni-G Glasswork Ltd. (Nyíregyházát pedig úgy szeretjük! A francba!) termékpalettája, üvegelefánt, ormányából tölthető fehérrel, üvegbika bikavérrel (sic!) töltve, szőlőfürtök, üveghordó, glóbusz, amitakarsz. Az tuti, hogy az egész 80 ezer négyzetméteren ehhez fogható nincsen, legalább lesz min mulatnia a délután ötre szalonspicces látogatóknak. Sikerült megint bemutatkozni, kár, hogy félédes homoki vörössel töltött üvegvibrátort vagy üveglófalloszt és félédes nem hoztunk magunkkal, hogy a mondást beigazoljuk, mármint, hogy házhoz megyünk érte. Domei. Domus. Jajj? Megint panaszkodunk, mi?
Gyorsan el, belevetettük magunkat a Vinitaly forgatagába, Dzsúliát keresve, élvezkedjünk, nézzük a jót. Van mit, rengeteg a jó nő is! Jövőre megint ugyanitt, ciao, gracia és arrive derci.
Dr. Nemtudomka/Kántorbandi
Nézze meg a Vinitaly 2007-en készült galériánkat!
p.s.: Tessék minket olvasni, mert rengeteg mindent el kell mondanunk még a Vinitaly 2007 kapcsán! pl. Ezt: Magyar arany Veronában