Visszavonta négy tag megbízatását a borágazati marketingprogramok kidolgozásáért felelős bormarketing bizottságban Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter. Sokan nagyon szkeptikusak a bormarketingben kialakuló helyzettel kapcsolatban.
A Vidékfejlesztési Minisztériumban (VM) az MTI érdeklődésére későbbre ígértek információt az ügyben. Az MTI által megkérdezett – névtelenséget kérő – szakemberek úgy fogalmaztak: aggodalommal figyelik a kialakult helyzetet.
Az agromonitor.hu szerint a javaslattevő grémiumból távoznia kellett Geönczeöl Attila elnöknek, Csathó Pál és Kampósné W. Grácia marketing szakembernek, és Tálas László borásznak. Korábban Szepsy István már a legelején, januárban lemondott, a szintén borász Marozsán Judit pedig egy hónapja állt fel.
A bizottságot a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) ? a meghatározó borász szervezetek tiltakozása közepette ? tavaly decemberben alakította. A cél az volt, hogy végét vessenek a bormarketinghez kapcsolódó korábbi viszályoknak.
Geönczeöl Attila szerint a mostani menesztések hátterében az áll, hogy a VM-hez tartozó Agrármarketing Centrum (AMC) a bizottságra minden eszközzel igyekezett ráerőszakolni elképzeléseit, de ezzel számos tag nem értett egyet. Elmondta: a bortermelők befizetéseiből finanszírozott bormarketing kassza elosztási rendszere rosszul működik, ezért véleménye szerint az évi egymilliárd forintnyi forrást nem az ? egyéb agrárgazdasági programokat is végrehajtó ? AMC-n keresztül, hanem különálló, csak bormarketinggel foglalkozó boriroda létrehozásával és működtetésével kellene felhasználni.
Ez az elképzelés nem új keletű, korábban is voltak a bormarketingben ilyen irányú törekvések. A borravaló információi szerint a bizottságban már korábban feszült légkör alakult ki. A tagok között nem volt egyetértés több mindenben, pl. abban sem, hogyan kommunikáljanak az AMC-vel és a minisztériummal. Ennek ellenére bíztak abban, hogy sikerül áttörést elérni és szakmailag megalapozott munkát végezni.
Jelenleg hat poszt betöltetlen a tizenhárom fős testületben, a felszabadult helyekre valószínűleg új tagokat neveznek ki.
A borravaló által megkérdezett szakértők szerint ismét patthelyzet kezd előállni bormarketing ügyben. Volt, aki kifogásolta, hogy nem készült el a 2011-re vonatkozó akcióterv, amit tavaly decemberben ígértek meg az Országgyűlés Mezőgazdasági bizottsága Szőlészeti és borászati albizottságának ülésén. (Érdemes egyébként is átolvasni a jegyzőkönyveket, nagyon tanulságosak, az ágazat sok problémájára rámutatnak.) Azt is kifogásolták, hogy az albizottság legutoljára tavaly december 15-én ülésezett, azóta nem hívták össze. Így érdemi vita nem folytatódhatott ez ügyben a minisztérium, az AMC, a Bormarketing bizottság és a szakmai szervezetek között.
Mások úgy fogalmaztak: lassan őrölnek a malmok, van az országban elég tűz, amit oltani kell, ilyen helyzetben türelmesnek kell lenni.