Megy a háború a brit pezsgőkészítők között, hogy mi legyen a termékük neve. Egyesek nem favorizálják a jelenlegi, nehézkes elnevezést, és generikus nevet alkottak, még az eljárást is britesítették névben ? igaz franciásan. Mások a brandben hisznek és a termékre fókuszálnának. Mindenesetre, ne lepődjünk meg, ha ?Britagne? feliratú pezsgőt látunk a polcon.
Az angol pezsgőborok piaca hihetetlen fejlődésnek indult. Az egyik nagy kereskedő, a Marks&Spencer adatai szerint az elmúlt évben 70 százalékkal nőttek a szigetországban készített pezsgők eladásai: a britek szeretik a bubikat, és veszik a hazait.
Ez pedig el is indított egy folyamatot, ami már rég a levegőben lógott, és melynek a végeredménye nem lett éppen mindenkinek tetsző. Arról van szó ugyanis, hogy a brit pezsgőkészítők szerint nagyon nem jó név az, hogy English Sparkling Wine vagy Quality Sparkling Wine, mert nem blikkfangos, meg nem lehet marketingelni, nem pozícionálja a terméket úgy, ahogy azt megilletné, meg ilyenek. Ezért aztán a csapat egy része (elsősorban a hampshire-i pezsgősök, a Coates & Seely, akik egyébiránt az itthon is érdekeltséggel bíró AXA Millésimes csoport tagjai) felfogadott egy szakértői gárdát, akik kiötlötték, hogy mit kellene ehelyett, mi lenne az a bizonyos generikus név, mely újrapozícionálná a brit pezsgőt. A magasabbra pozícionálást biztosító végeredmény a ?Britagne? elnevezés lett, ejtsd: britannia ? és nem britány, hogy ne a Champagne-ra rímeljen?
A megoldás sokaknak nem tetszik, mert a kiejtés ellenére egyértelműen a Champagne-ra hajaz a dolog, az pedig nem igazán angolos. Pláne, hogy a készítési technológiát Méthode Britannique-nak keresztelték el, ami meg aztán tényleg francia. Kaptak is ellenkommenteket a dologra, pl. a Decanter oldalán.
Ennek ellenére a Coates & Seely nagyon bizakodó: remélik, hogy 10 (vagy 100!) év múlva majd úgy kérnek az emberek, hogy ?Egy palack Britagne-t!? Azt mondták, hogy szerintük az eddigi elnevezések olyanok, mintha a Jaguart ?Smart British Motor Car?-nak hívnák. A Britagne pedig azért jó név, mert a termék így azt üzeni magáról, hogy riválisa lehet a gall szomszédokénak.
Nem csak a kommentelők tartoznak az ellentáborba: két vezető pezsgőkészítő, a Nyetimber és a Ridgeview mindketten úgy vélik, hogy meg kell különböztetni a saját kategóriát valamilyen jelöléssel, de a brot pezsgőipar még túlságosan gyerekcipőben van ahhoz, hogy ilyen neveken gondolkodjon. Ehhez képest a Ridgeview a ?Merret? nevet javasolta, a brit tudósra, Dr. Christopher Merretre való tekintettel, aki először készített pezsgőt a szigetországban a 17. században. Viszont, jókora marketing büdzsé nélkül semmire nem fogunk menni, tették hozzá. A cornwalli Camel Valley borászat, akik számtalan díjat nyertek pezsgőikkel soha nem használnának ilyen generikus nevet. Bob Lindo, a cég tulajdonosa elmondta: húsz évet dolgoztak azon, hogy ide jussanak, ezt nem teszik ilyesmivel kockára. Hozzátette: szerinte az angoloknak büszkéknek kellene lenniük saját dolgaikra, és bár lehet, hogy az eddigi elnevezések fapadosnak tűnhetnek, a külpiacokon mégis működnek. Az amerikaiak és japánok pl. imádnak angol dolgokat venni. Ráadásul, mondta, a külföldi példák sem elég meggyőzőek: a Cava, Sekt és Cap Classique (dél-afrikai pezsgő) sem örvendenek olyan nagy presztízsnek csupán a nevük miatt. A termékre kell a hangsúlyt helyezni, nem a névre – az olyan generikus névvel nem ellátott brandek, mint a kaliforniai Schramsberg vagy új-zélandi Pelorus is ezért lettek nagyok, tette hozzá.
Két megjegyzés: 1) Mi már ezen túl vagyunk, van egy jól menő Hungáriánk? 2) A témában a pont a Daily Mailt illeti, címadásukért. Ők a ?The Bottle of Britagne? címet adták cikküknek.