Előző posztunk után pár órával, sokkal közelebb kerültünk a megoldáshoz London Tokaj ügyben. Ahogy arról a Decanter-cikk kapcsán beszámoltunk, útjára indult egy brit borkereskedelmi vállalkozás, mely a prémium magyar borok eladását tűzte ki célul. Megfejtettük ki az a Frank Smith, sőt azt is megtudtuk, mit szeretne elérni.
Ahogy előző posztunkban írtuk, a London Tokaj Ltd.-t egy brit úriember indította útjára, azzal a céllal, hogy a legszélesebb és legjobb szortimenttel rendelkező magyar borokat forgalmazó cég legyen a brit piacon. Sokat akkor még nem tudtunk kideríteni, azóta azonban tudunk pár dolgot, például, hogy két befektetésekkel foglalkozó angol úriember ötlete az egész, és hogy kerestek maguknak hozzá egy magyar szakértőt is.
Ahogy oly sokszor máskor itt is a magyar csajjal kezdődött az egész. Az egyik alapító (Justin Palazetti) felesége ugyanis pont Tokajból származik, a kapcsolat tehát megvan. Aztán jön egy revelációval felérő bor, Frank Smithnek ez a kultikus 2003-as Oremus Mandolás volt, amit barátja, Justin Palazetti mutatott meg neki. Azt hitte rá, hogy burgundi vagy Mersault. Csak idő kellett hozzá, hogy Szepsy István pincéjében kössenek ki. Innen indult minden.
Bizony, ahogy egy korábbi hozzászólónk is írta, valóban ott voltak a Furmint Februáron, ahogy közben vagy ötször jártak itthon is. A bizniszt egy piackutatással megalapozták, megalapították a céget, és nekiláttak , a prémium vásárlókat megcélozva. Szerintük a magyar borok tudnak olyan jók lenni, mint egy jó burgundi vagy Loire-völgyi bor.
Na de ilyen vállalkozásba kezdeni, magyar szakértő nélkül? Ők sem gondolták így. Meg is keresték Cseke Gábor sommelier-t, aki továbbirányította az urakat a Londonban élő Barsi Szabó Gergelyhez, igen, a borravaló saját bejáratú Stevie Kraftjához. Stevie már jó néhány lelkes kezdeményezést látott kifulladni, ezért elég szkeptikus volt. Viszont, egyben semmi rossznak elrontója, pláne, ha a magyar bort lehet nyomni kint, amit önszorgalomból is szívesen tesz. Így belekezdtek: egy ötven tételből álló best of válogatás kialakítása volt a cél. Ezt sikerült is összehozni egy szűk körű és nívós kóstolón, olyan arcokkal, mint Godfrey Spence, borszakíró-boroktató, vagy Peter McCombie Master of Wine. Érdekes volt látni, hogy a szakértők ítélete főleg az autochton fajták felé hajlott, ezek tetszettek a legjobban, mondta Frank Smith. Justin Pallazetti pedig hozzátette: céljuk, hogy legyen végre pár olyan magyar borász és pincészet, akiknek a nevét megismerik a brit piacon, és legyenek olyan magyar szőlő fajták, borok, melyek bekerülnek a londoni borisszák köztudatába.
A borokkal először a London Wine Show-n a Coutts Private Cellar prémium kóstolóján ismerkedhet meg a londoni közönség. A borbolt egyelőre online lesz, a honlap még nem indult el. Szurkolunk, hogy bejöjjön.