
Sok támadás érte amióta Magyarországon forgat, miért hagy ki borvidékeket, miért választ bizonyos borászokat, miért hagy ki másokat.
Tisztázzunk valamit! Ez egy természeténél fogva szubjektív műsor. Nem a magyar bormarketing a feladata, nem arról szól. Az utazásomat mutatja be Magyarországon, és kész. Úgy gondolom, nem tartozom magyarázattal azért, hogy miért választottam azokat a borokat, amelyeket választottam.
Történt már más országokban hasonló eset Önnel?
Soha. Mindenhol örültek annak, hogy nyilvánossághoz jutnak az ország egyes borai, és így az egész ország borágazata. Úgy gondolom fantasztikus lehetőség Magyarország számára, hogy bekerül a sorozatba.
Mi alapján válogatott? A forgatási tervben többségben vannak a kis pincészetek, garázsborászatok. A méret volt a szempont?
A bor volt a szempont, ez alapján döntöttem el, hogy mi kerüljön be. Kifejező, érdekes borokat kerestem, függetlenül a borászat méretétől. Amúgy mind nagyban, mind kicsiben lehet jó bort készíteni. A nagy borászatok esetében azonban ? az egyenletes minőség biztosítása érdekében ? bizonyos dolgokat fel kell áldozni, például fajélesztőt használnak. Erre viszont jó okuk van, a dolog teljesen érthető, elfogadható. Emiatt egyáltalán nem kell lenézni a nagy mennyiségben készített bort, ha jó a minőség. Mind a két irányzatnak megvan a létjogosultsága, de én személy szerint a kis borászatokat kedvelem.
Milyen előzetes tudása volt a magyar borról?
Londonban nem nagyon lehet képet kapni róla, nem erős a jelenléte. Ismertem a tokajit, tudtam arról, hogy mostanában száraz borkészítéssel kísérleteznek arrafelé, jó eredménnyel. Néhány villányit is kóstoltam már. Ismertem a bikavért, amelynek, hagyományosan nem túl jó a megítélése. A kint megszerezhető tudás eléggé korlátozott.
A forgatás előtt a Magyar Bormarketing Kht. meghívására Magyarországra jött, hogy válogasson. Mit keresett a bemutatott borokban?
Mindenféle előzetes koncepció nélkül, semlegesen kóstoltam. Azokat a borokat kerestem, amelyeket én magam „free range wine”-nak hívok. Vagyis azokat a minőségi borokat, amelyeknek lelke van. Egyszerű, őszinte válogatás volt, mindenféle előzetes terv nélkül. Azokat a borokat választottam ki, amelyek tetszettek, amelyeket izgalmasnak találtam, nem volt semmilyen prekoncepció.
A kóstoltak alapján mi a véleménye a magyar borokról összességében?
A szelekció alapján nem lehet véleményt mondani arról, hogy a magyar bor jó irányba tart-e vagy sem. Azt válogattam ki, ami jó volt. A boripar viszont két irányba indulhat el: vagy olyan borokat készítenek, amelyek mindenkinek tetszenek, tisztákat, egyszerűeket – ezzel elveszítenek egy csomó értékes hagyományt, amely egyedülállóvá teheti a boraikat. Vagy éppen egyedülieket. A magyar borászok ráadásul egy olyan piachoz próbálnak alkalmazkodni, amely folyton változik ? így nem nyerhetnek. Úgy gondolom, megvan az oka, hogy évszázadok alatt miért oda telepítettek bizonyos szőlőfajtákat, ahol most jellegzetesek.
Főleg magyar szőlőfajtákból készült borokat választott ki. Ön szerint melyik lehet az a fajta, amely áttörést hozhat a magyar borászoknak a külföldi piacokon?
Nem hiszem, hogy egy fajtára kellene építeni. Inkább azt mondanám, hogy van egy csomó olyan fajta, amely nagyon különleges, és ígéretes. A furmint, a hárslevelű, a juhfark vagy a csókaszőlő, mind-mind nagyon jó választás lehet. A furminttal talán azért van egy kicsit könnyebb dolga az embernek, mert egyszerűbb kiejteni a nevét.
Kóstolt egy csomó olaszrizlinget is. Sokan lenézik a fajtát, mások meg reneszánszt emlegetnek. Mi a véleménye?
A furmintnak, a hárslevelűnek, a juhfarknak megvan a természetes potenciálja. Ha megfelelően gondozzák, az olaszrizlingnek is. A vulkán-csatában a Somló és a Badacsony borászai olaszrizlingeket hoztak. Azok mind remek borok voltak.
A műsort több mint száz országban mutatják be. Milyen hatása van? Érkezik visszajelzés a nézőktől?
Érezhető a hatás. Van egy honlapunk, ahová a nézőink írhatnak, és jönnek is a mailek, mindenhonnan: a Közel-Kelettől Macedóniáig, Dél-Afrikától Nagy Britanniáig rengetegen kérdeznek a műsorba bekerülő borokról, borászatokról. A borászatok is érzik a hatást. Több visszajelzést kaptunk már, amelyben arról írtak, hogy megnőtt a piaci érdeklődés a bemutatott borok iránt.
Korábban: