Eheti hírszüretünk ismét kicsit elbillent, mégpedig kelet felé. Most nem Kína felé billentünk, mint a múltkor, hanem kicsit errébb, méghozzá India felé. Nem kevésbe szép méretű és szépen fejlődő piac, a kedves olvasók kommentjeiből is az derült ki: keveset tudunk róla, de sokat akarunk tudni. Némi infót gyűjtöttünk tehát a közelmúlt történéseiből. Meg hozzácsaptunk még ezt-azt a nagyvilágból. Ha péntek, akkor hírszüret.
India nyert az USA-val szemben
A világkereskedelmi szervezet, a WTO Indiának adott igazat abban a vitában, amit az Egyesült Államok robbantott ki a két ország között, miben másban, mint vámügyekben. Az USA szerint az Indiai vámok diszkriminálnak az olyan amerikai termékek, mint a Napa-völgyi borok, vagy a Jack Daniel?s whiskey. A WTO szerint meg nem. Persze a győzelem kétes, hisz India akkora nyomásnak volt kitéve az EU és az USA által, hogy már tavaly megszüntettek egy rakat extra vámot amerikai és uniós szeszesital termékekre. Ettől függetlenül a behozatali vám borokra 150 százalékon van, ez azonban a WTO által szabott limitbe még belefér.
Tovább: Beverage World
Bort készít az indiai mezőgazdásági miniszter
Sharad Pawar, indiai mezőgazdasági miniszter borászkodásra adta a fejét, sőt a tervek szerint a piacra egész termékspektrummal kíván betörni. A szőlő nincs messze a politikustól, egy mag nélküli fajtáját ugyanis róla nevezték el. A Four Seasons márkájú borok idén márciusban kerülnek a polcokra Indiában, a Pawar család Vijay Mallya italbáróval (arról már írtunk, hogy ő az egyik legbefolyásosabb ember a piabizniszben) kötött megállapodásának értelmében. A Mallya tulajdonában lévő Four Seasons Wines Ltd. cégben a miniszter családja 26 százalékos részesedést szerzett. A borok Pawar szülővárosa, Baramati melletti 300 hektáros szőlőről származnak.
Tovább: Times of India
Aratják a legdrágább indai bor nyereségét
A 2006-ban piacra dobott Reveilo (Syrah és CabSav) India legdrágább bora ? 1345 rúpiát kóstál. A Yatin és Kiran Patil házaspár tulajdonában lévő 200 hektáros birtokkal rendelkező Vintage Wines pincészet a Nashik-völgyben található. A házaspár akkor döntött úgy, hogy beszáll a borászatba, amikor megörökölte a borászatot. A házaspár előzetes piackutatást végzett, amely szerint a szuper-prémium szegmensben nem volt bor Indiában: ezért a termékpiramis csúcsát célozták meg, úgy néz ki, ez bejött. Tavaly a társaság nyeresége megtriplázódott, és elérte a 30 millió rúpiát, a 2006-os 10 millió után. Indiában mintegy 8,1 millió liter bort értékesítenek évente, ebből 3,6 millió a prémium szegmensbe tartozik. Évente mintegy 30 százalékkal bővül a piac, a 10 százalékos világátlaghoz képest.
Tovább: Rediff news
Pincészetek a levegőben: Új-Zéland aratott
A legjobb Business Class vörösbor címét ? immár harmadszor ? ismét az Air New Zealand fedélzetén felszolgált Martinborough Pinot Noir 2005 nyerte el, a 2007-es Cellars in the Sky londoni díjátadáson. Most először a bírák különdíjat is osztottak a társaságnak, méghozzá a leginformatívabb bormenü kategóriában, a társaság fedélzetére készülő borlapra. A legjobb Business Class fehérbor kategóriában harmadik helyen holtversenyben végzett az Air New Zealand a Fromm La Strada Dry Riesling 2005-el. A Cellars in the Sky a Business Traveller magazin és a Wine & Spirit magazin közös gálája, amit már több mint 20 éve megrendeznek. Idén 26 légitársaság vett részt a presztízs versenyen. (Reméljük, hogy az új szortimenttel jövőre a Malév is labdába rúg majd.)
Tovább: Scoop
Érintőképernyős borpult
Itt a vég kezdete, pakolhatnak a sommelier-k New Yorkban: legalábbis, ha bejön az az érintőképernyős pult, amely interaktív sommelier-ként üzemel a nemrég nyílt Adour étteremben, a St. Regis hotelben. A pulton érintéssel lehet választani a borok közül, először vörös/fehér, majd ország, majd régió választási lehetőség van, ahonnan aztán tovább lehet lépni az egyes pincékre, majd borokra. Érdemes megnézni a pultról készült videót is:
Korábban: