• CÍMLAP
  • PODCAST ARCHÍVUM
  • RÓLUNK

borravalo.hu

gasztro●kultúra

  • Étel
  • Ital
  • Kultúra
  • Történelem
  • Kapcsolat

Újabb bormarketing fordulat

2010-03-05 ● borravalo.hu

Ismét fordulat következett be bormarketing ügyben: a több ismert és neves borász, valamint a Magyar Bormarketing Non-profit Kft. volt alkalmazottai által is kifogásolt új társaság, a Közösségi Bormarketing Kft. válaszolt az őt ért vádakra.

Egyelőre úgy tűnik nyilatkozat ping-pongra lehet berendezkedni, pedig már a márciust tapossuk, ilyenkorra már régen folynia kellene a pályázatok kiírásának, értékelésének. A szakmai szervezetek és az MBM Kft. volt alkalmazottai által is több dologban elmarasztalt új társaság kommünikében válaszolt az őt ért vádakra. Ahogy a többit, ezt is változatlan formában közöljük:

A Közösségi Bormarketing Kft kommünikéje

Tavaly csődbe ment a bormarketing-pénzek felhasználásért felelős kft, amit a borászok egyik halmaza a borászok másik halmaza által animált aknamunkának tulajdonít. Az új kft gründolására pályázatot írtak ki, ennek révén az utóbbi, a másik halmaz tölthette újra a kft-t, nyilván a saját hasznára, mondja az egyik halmaz. A borszakma is a magyar egész része, így nem mentes az olyan vitáktól, melyekben túl nagy az emóció szerepe a ráció rovására. A bormarketing kft bedőlésének okairól eddig megjelent szövegek átsiklanak több meghatározó tény fölött. Az új kft ebben a szerény, kicsit belterjes, ám betűszavakban annál gazdagabb kommünikében szeretné felhívni a figyelmet ezekre a tényekre és reagálni azokra az állításokra, melyeket nem tart kellően megalapozottnak.  Minden állításunk ellenőrizhető és nem a vita újra megnyitása a célunk, hanem éppen hogy a lezárása, ám ha nem reagálunk, azzal elismerjük az állítások igazságát. Mik is a főbb üzenetek?

1.            A régi kft-t kívülről döntötték be.

A Magyar Bormarketing Nonprofit kft (MBM) ügyvezetése tavaly július óta tudta, hogy a működéshez szükséges pénzeszközök biztosításához közbeszerzési eljárásra (KE) van szükség, az Agrár Marketing Centrum (AMC) ugyanis ekkor jelezte, hogy lépni kellene. Az MBM mégsem tette meg az ehhez szükséges lépéseket. 2008-ban nem volt szükség KE-re, mert a kutatási és fejlesztési szolgáltatás (pl. stratégia-készítés), amennyiben annak eredményét nem csak az ajánlatkérő hasznosítja, nem esik közbeszerzés alá, míg 2009-ben a kifejezetten működési jellegű tevékenységekre ezt a kivételt már nem lehet ráhúzni. Ez nem valamely ármány, hanem a Közbeszerzési Törvény (KT) írja elő, hogy melyek azok a tételes tevékenységek, amelyek mentesek a közbeszerzés alól (megjegyezzük: elég szűk kör élvez mentességet), minden más viszont közbeszerzés köteles. Magyarul az MBM ellehetetlenülésének nem külső, hanem belső eredője van: a KT figyelmen kívül hagyása. Ez a borász diskurzusban elterjedt, az MBM ügyvezetése által hangoztatott értelmezés inverze.

2.            Az AMC direkt késleltette a pályázat kiírását.

Ez sem pont így van. Az AMC instrumentum, mely hozott anyagból és szabott időben dolgozik, ha a BB nem dönt például az MBM kft javaslatairól, az AMC nem dönthet. Itt is ez történt: a júliusi jelzés ellenére a BB hónapokig nem foglalkozott a KE-vel, az AMC nem tehette meg helyette.

3.            A Bormarketing Bizottság (BB) az új kft-re kiírt pályázatra érkező mindkét pályamunkát alkalmatlannak minősítette, a Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetsége hogyan indíthatta mégis újra a kft-t ? Gyanús!

Azért, mert egyfelől a miniszter által kinevezett három tagú szakmai grémium ezt a pályázatot 3:0 arányban jobbnak ítélte, mint a másikat, illetve azért, mert a tárca döntési kényszerben volt. Az eredményhirdetés időpontját előre meg kell adni, ezt a KT írja elő ugyanis (KT 53.§ (4) bek.). A miniszternek tehát döntést kellett hoznia, itt sincs szubjektív elem (más szóval mutyi). Ha a miniszter nem dönt, egyrészt jogsértést követ el, másrészt akkor ebben a fél évben nincs semmi, se fröccskampány, se eladás-ösztönzés, se Wine Fair, viszont a halmozódó összeg bármikor elvonható: a pénzügyi tárca bármikor azt mondhatja, azért vagytok képtelenek elkölteni ezt a pénzt, mert nincs is szükségetek rá.

4.            Mi az, hogy az ismeretlen, nem marketinggel foglalkozó, AMC-közeli IDMC nyerte a pályázatot?

A pályázati kiírás belépő feltétele volt, hogy ha társulás indul, legyen a tagok közt egy nagy tőkeerejű cég is, az MSZBSZ-féle társulásban ez az IDMC. Nem ő, hanem a társulás szakmai partnerei végzik a bormarketing-tevékenységet, ahogy pl a VEGYÉPSZER-nél sem a vegyészek építik az utat. Az MSZBSZ először a HNT-vel akart kooperálni, de a hegyközség az utolsó pillanatban elzárkózott a befizetőket képviselő szervezetek kooptálásának lehetőségétől, amihez az MSZBSZ ragaszkodott. Imígyen egyedül maradván vonta be az MSZBSZ erőforrást nyújtó szervezetként az IDMC-t, hogy teljesíteni tudja a pénzügyi alkalmassági pályázati feltételeket, illetve hogy nyitva hagyja a csatlakozás lehetőségét.

A régi kft bedőlésében tehát az ügyvezetés gazdasági és jogi lépéseinek illetve nem-lépéseinek és a törvény adta döntési kényszereknek volt meghatározó szerepe, amelyek már önmagukban a felszámolás felé vezették a társaságot. Senki sem fekete vagy fehér, de a csődért a fő felelősség nem valamely külső erőké. A Közösségi Bormarketing Kft nem érez szenvedélyes késztetést e téma további ragozására, de ezután is szívesen válaszol minden kérdésre. Jobb szeretnénk előre tekinteni és legalább annyi bizalmatlanságot (sic!) kérni, mint amennyit az MBM kapott? A BB előtt van a fröccskampány, a Magyar bor mindenkor, a Borszerda, a londoni bemutató, amint ők döntenek, kiíratnak a pályázatok, melyek minden mozzanata nyomon követhető majd a kft honlapján. A kft várja az ötleteket és a csatlakozókat, akik nemcsak a programalkotásban és a munkában vehetnek részt, de ellenőrizhetik a pénzmozgásokat is és tehetnek egy lépést a konszenzus felé, ami egy majdani egységes magyar borszövetség alapja lehet.

Címkék: AMC, bormarketing, közösségi, marketing, mbm, pénz

← Dél-Afrika előzött Csődbement a NuKorc →

Tetszett? Küldd el másoknak is!

Kövess minket

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • YouTube

keresés

PODCAST FELIRATKOZÁS

  • SpotifySpotify
  • Apple PodcastsApple Podcasts
  • DeezerDeezer
  • Podcast AddictPodcast Addict

PODCAST TÁR

Borravaló
Borravaló
Kappadókiától Dzserbáig - nyári élményeink
Loading
00:00 / 36:22
Apple Podcasts Deezer Podcast Addict RSS Spotify
RSS Feed
  • Kappadókiától Dzserbáig - nyári élményeink

    Kappadókiától Dzserbáig - nyári élményeink

    Oct 16, 2025 • 36:22

    Az idei nyár is dúskált gasztro élményekben – persze így van ez, ha az ember eleve keresi ezeket. Gazdagodtunk szép élményekkel külföldön és itthon is, ezeket elevenítjük fel.

  • Celebpiák: Jason Momoa vodkáján is túl

    Celebpiák: Jason Momoa vodkáján is túl

    Oct 9, 2025 • 39:05

    Mit keresnek a celebek a lepárlókban, pincékben? Mióta trend az, hogy egy színész, zenész, vagy sportoló saját italmárkát népszerűsít? Erről beszélgettünk Nagy Zoltánnal, a Boutiq’Bar tulajdonosával.

  • Bubik Szekszárdról - 1838

    Bubik Szekszárdról - 1838

    Sep 30, 2025 • 37:03

    Szekszárd és pezsgő? Ráadásul methodé tradicionelle, azaz palackos erjesztés és érlelés? Az 1838 nem egy dátum, bár az is lehetne, hisz a magyar pezsgőgyártás hőskorát idézi meg, a számmal ellátott palackokban azonban egy borvidék teljesen új arca mutatkozik be.

  • Női szemmel a rum pincében - Cynthia Vargas, a Matusalem master blendere

    Női szemmel a rum pincében - Cynthia Vargas, a Matusalem master blendere

    Sep 23, 2025 • 15:21

    Izgalmas, rendhagyó és hiánypótló bemutatón vehettünk részt a Casa Ron Matusalem és a Liquid Gold rendezésében: a master blender Cynthia Vargas először hagyta el a dominikai érlelőpincét, hogy bemutassa, mivel dolgozik most, milyen újdonságok vannak.

  • Pacal, birkahere, borjúbríz - fincsi, mi?

    Pacal, birkahere, borjúbríz - fincsi, mi?

    Jun 24, 2025 • 35:54

    Pacal, hagymás vér, kakastöke paprikás, bárányszív steak, a Hortobágy osztrigája, rántott velő – fincsi, mi? Bizony fincsi, pedig a legtöbben vagy nem mernek ilyen alapanyaghoz nyúlni, vagy nem is tudnak róla.

  • A füredi Anna-bálon… Na de, miért pont ott?

    A füredi Anna-bálon… Na de, miért pont ott?

    Jun 17, 2025 • 35:22

    Idén volna 200 éves a füredi Anna-bál… De csak volna, ha igaz lenne a legenda. Sajnos azonban, mint oly gyakran, itt sem teljesen stimmel a sztori, legalábbis jelen történeti tudásunk és a kutatások alapján.

  • Unta a rántott sajtot, sikeres étterem tulaj lett: Ranjeet Singh Dhillon

    Unta a rántott sajtot, sikeres étterem tulaj lett: Ranjeet Singh Dhillon

    Jun 11, 2025 • 39:18

    Ranjeet Singh Dhillon, a 20 éves Indigo, Bombay és Indigo Express éttermek társtulajdonosa fiatalemberként, először 1990-ben érkezett Magyarországra, amiről akkor még alig tudott valamit.

  • Tóth Szilárd: szeretem, ha mosolyognak az emberek!

    Tóth Szilárd: szeretem, ha mosolyognak az emberek!

    May 22, 2025 • 43:16

    A Michelin és zöld csillagos SALT étterem séfje az idei MBH Gourmet Fesztivál egyik nagykövete. Imádja azzal megmosolyogtatni a vendégeket, amikor ételeivel átad valamit magából.

  • Ács Bori: Ki ne mondd, hogy újraértelmezett...

    Ács Bori: Ki ne mondd, hogy újraértelmezett...

    May 19, 2025 • 40:42

    Ács Bori, a Telex újságírója, gasztro rovatvezetője bölcsészeti háttérrel lett gasztrós szakíró, majd szakácskönyvszerző. Amiről ír, azt mindig tapasztalatból teszi: rigorózusan elkészít mindent maga.

  • Ercsey Dani, a borverseny ultramaratonista

    Ercsey Dani, a borverseny ultramaratonista

    May 9, 2025 • 38:04

    Ercsey Dániel borszakíró, a Pécsi Borozó főszerkesztője igazi borverseny ultramaratonista: nála több nemzetközi és hazai versenyen kevesen vettek részt. Beszélgettünk a versenyek értelméről, magyar borok helyzetéről, bormarketingről.

Facebook közösség

Instagram

Follow on Instagram

Keresés

Borravalo.hu – gasztrokultúra

  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok és feltételek

VAN BARÁTUNK

Copyright © 2025 · Borravalo.hu - minden jog fenntartva!