• Bor
  • Sör
  • Párlat
  • Kávé
  • Gasztro

borravalo.hu

bor ● sör ● párlat ● kávé ● gasztro ● bárkultúra

  • Címlap
  • Közélet
  • Hírek
  • Design
  • Podcast
  • Mindenmás
  • Kapcsolat

Újabb bormarketing fordulat

2010-03-05 ● borravalo.hu

Ismét fordulat következett be bormarketing ügyben: a több ismert és neves borász, valamint a Magyar Bormarketing Non-profit Kft. volt alkalmazottai által is kifogásolt új társaság, a Közösségi Bormarketing Kft. válaszolt az őt ért vádakra.

Egyelőre úgy tűnik nyilatkozat ping-pongra lehet berendezkedni, pedig már a márciust tapossuk, ilyenkorra már régen folynia kellene a pályázatok kiírásának, értékelésének. A szakmai szervezetek és az MBM Kft. volt alkalmazottai által is több dologban elmarasztalt új társaság kommünikében válaszolt az őt ért vádakra. Ahogy a többit, ezt is változatlan formában közöljük:

A Közösségi Bormarketing Kft kommünikéje

Tavaly csődbe ment a bormarketing-pénzek felhasználásért felelős kft, amit a borászok egyik halmaza a borászok másik halmaza által animált aknamunkának tulajdonít. Az új kft gründolására pályázatot írtak ki, ennek révén az utóbbi, a másik halmaz tölthette újra a kft-t, nyilván a saját hasznára, mondja az egyik halmaz. A borszakma is a magyar egész része, így nem mentes az olyan vitáktól, melyekben túl nagy az emóció szerepe a ráció rovására. A bormarketing kft bedőlésének okairól eddig megjelent szövegek átsiklanak több meghatározó tény fölött. Az új kft ebben a szerény, kicsit belterjes, ám betűszavakban annál gazdagabb kommünikében szeretné felhívni a figyelmet ezekre a tényekre és reagálni azokra az állításokra, melyeket nem tart kellően megalapozottnak.  Minden állításunk ellenőrizhető és nem a vita újra megnyitása a célunk, hanem éppen hogy a lezárása, ám ha nem reagálunk, azzal elismerjük az állítások igazságát. Mik is a főbb üzenetek?

1.            A régi kft-t kívülről döntötték be.

A Magyar Bormarketing Nonprofit kft (MBM) ügyvezetése tavaly július óta tudta, hogy a működéshez szükséges pénzeszközök biztosításához közbeszerzési eljárásra (KE) van szükség, az Agrár Marketing Centrum (AMC) ugyanis ekkor jelezte, hogy lépni kellene. Az MBM mégsem tette meg az ehhez szükséges lépéseket. 2008-ban nem volt szükség KE-re, mert a kutatási és fejlesztési szolgáltatás (pl. stratégia-készítés), amennyiben annak eredményét nem csak az ajánlatkérő hasznosítja, nem esik közbeszerzés alá, míg 2009-ben a kifejezetten működési jellegű tevékenységekre ezt a kivételt már nem lehet ráhúzni. Ez nem valamely ármány, hanem a Közbeszerzési Törvény (KT) írja elő, hogy melyek azok a tételes tevékenységek, amelyek mentesek a közbeszerzés alól (megjegyezzük: elég szűk kör élvez mentességet), minden más viszont közbeszerzés köteles. Magyarul az MBM ellehetetlenülésének nem külső, hanem belső eredője van: a KT figyelmen kívül hagyása. Ez a borász diskurzusban elterjedt, az MBM ügyvezetése által hangoztatott értelmezés inverze.

2.            Az AMC direkt késleltette a pályázat kiírását.

Ez sem pont így van. Az AMC instrumentum, mely hozott anyagból és szabott időben dolgozik, ha a BB nem dönt például az MBM kft javaslatairól, az AMC nem dönthet. Itt is ez történt: a júliusi jelzés ellenére a BB hónapokig nem foglalkozott a KE-vel, az AMC nem tehette meg helyette.

3.            A Bormarketing Bizottság (BB) az új kft-re kiírt pályázatra érkező mindkét pályamunkát alkalmatlannak minősítette, a Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetsége hogyan indíthatta mégis újra a kft-t ? Gyanús!

Azért, mert egyfelől a miniszter által kinevezett három tagú szakmai grémium ezt a pályázatot 3:0 arányban jobbnak ítélte, mint a másikat, illetve azért, mert a tárca döntési kényszerben volt. Az eredményhirdetés időpontját előre meg kell adni, ezt a KT írja elő ugyanis (KT 53.§ (4) bek.). A miniszternek tehát döntést kellett hoznia, itt sincs szubjektív elem (más szóval mutyi). Ha a miniszter nem dönt, egyrészt jogsértést követ el, másrészt akkor ebben a fél évben nincs semmi, se fröccskampány, se eladás-ösztönzés, se Wine Fair, viszont a halmozódó összeg bármikor elvonható: a pénzügyi tárca bármikor azt mondhatja, azért vagytok képtelenek elkölteni ezt a pénzt, mert nincs is szükségetek rá.

4.            Mi az, hogy az ismeretlen, nem marketinggel foglalkozó, AMC-közeli IDMC nyerte a pályázatot?

A pályázati kiírás belépő feltétele volt, hogy ha társulás indul, legyen a tagok közt egy nagy tőkeerejű cég is, az MSZBSZ-féle társulásban ez az IDMC. Nem ő, hanem a társulás szakmai partnerei végzik a bormarketing-tevékenységet, ahogy pl a VEGYÉPSZER-nél sem a vegyészek építik az utat. Az MSZBSZ először a HNT-vel akart kooperálni, de a hegyközség az utolsó pillanatban elzárkózott a befizetőket képviselő szervezetek kooptálásának lehetőségétől, amihez az MSZBSZ ragaszkodott. Imígyen egyedül maradván vonta be az MSZBSZ erőforrást nyújtó szervezetként az IDMC-t, hogy teljesíteni tudja a pénzügyi alkalmassági pályázati feltételeket, illetve hogy nyitva hagyja a csatlakozás lehetőségét.

A régi kft bedőlésében tehát az ügyvezetés gazdasági és jogi lépéseinek illetve nem-lépéseinek és a törvény adta döntési kényszereknek volt meghatározó szerepe, amelyek már önmagukban a felszámolás felé vezették a társaságot. Senki sem fekete vagy fehér, de a csődért a fő felelősség nem valamely külső erőké. A Közösségi Bormarketing Kft nem érez szenvedélyes késztetést e téma további ragozására, de ezután is szívesen válaszol minden kérdésre. Jobb szeretnénk előre tekinteni és legalább annyi bizalmatlanságot (sic!) kérni, mint amennyit az MBM kapott? A BB előtt van a fröccskampány, a Magyar bor mindenkor, a Borszerda, a londoni bemutató, amint ők döntenek, kiíratnak a pályázatok, melyek minden mozzanata nyomon követhető majd a kft honlapján. A kft várja az ötleteket és a csatlakozókat, akik nemcsak a programalkotásban és a munkában vehetnek részt, de ellenőrizhetik a pénzmozgásokat is és tehetnek egy lépést a konszenzus felé, ami egy majdani egységes magyar borszövetség alapja lehet.

Címkék: AMC, bormarketing, közösségi, marketing, mbm, pénz

← Dél-Afrika előzött Csődbement a NuKorc →

Tetszett? Küldd el másoknak is!

Kövess minket

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Tumblr
  • Twitter
  • YouTube

Podcast

Whisky: a hagyomány él, de erősödik a koktél trend

Konc vs. Cibere – farsang és böjt

Márciusi ifjak és a szabadság bora

Instagram

Follow on Instagram

Hírlevél

Nem szeretnél lemaradni? Érdekelnek a kiemelt események, ajánlatok?

Hírek, Programok

Nagy Egri Borműhely kóstoló

Négy érmet hoztak el a Kreinbacher magnumok a pezsgő vb-n

Borszerda egri borokkal

Egytőről évjáratbemutató

Negyedszer is Trófea díjat kapott a Tornai Pincészet



Mi az, hogy ital/bár kultúra? Egyáltalán, miért kell a borokról, sörökről, párlatokról vagy kávékról kóstolójegyzetet írni? Inni kell, és kész, nem? De.
Persze, mi azt gondoljuk, hogy közben keresni kell a jót, a még jobbat, a tökéletest - ha van olyan. A kultúra a civilizáció építőeleme. Ahogy az irodalomban vagy zenében, az italok és ételek terén is lehet alkotni, és a tökélyre törekvő alkotást megérteni. Közben pedig lehet inni is - ünnepkor, lazításnak, búfelejtésre - hisz ez is kultúránk része. Főleg akkor, ha kulturáltan csináljuk. Ezért vagyunk mi: hogy megmutassuk mit és hogyan érdemes. Hogy mikor, az rátok van bízva...
  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok és feltételek

Keresés

Archívum

Facebook közösség

Copyright © 2023 · Borravalo.hu - minden jog fenntartva!