• CÍMLAP
  • PODCAST ARCHÍVUM
  • RÓLUNK

borravalo.hu

gasztro●kultúra

  • Étel
  • Ital
  • Kultúra
  • Történelem
  • Kapcsolat

Valaki mindig megmondja

2013-12-13 ● Kántor Endre

Miért van az, hogy mi, magyarok kényszeres késztetést érzünk arra, hogy megmondjuk mindenki másnak, mi a jó, mit kell tenni? Miért van az, hogy szabályos időközönként előlép valaki, aki kijelenti, hogy ami eddig volt, az mind ordas nagy marhaság, mostantól kezdve pedig jó lesz, és majd ő megmondja, hogyan? És miért van az, hogy a borkultúrában egyértelműen lezajlott forradalom után itt állunk és topogunk egy helyben, bármilyen irány, valódi gondolatok, tényleges stratégia és összefogás nélkül?

Nem is emlékszem, hányszor tettem már fel azt a kérdést, hogy „merre tovább, magyar bor?„. A Nagy Vérmentes Korszak és Rendszer Változás óta eljutottunk már valahova borügyileg, és legyünk őszinték, ez egyáltalán nem rossz teljesítmény. Igaz, hogy kicsit lassabban, mint sokan gondoltuk, igaz, hogy kicsit kínkeservesebben, de azért ma már tisztességesnek mondható kínálat van a legtöbb helyen, sikk ismerni borászt és nincs olyan munkahelyi beszélgetés (sem), ahol ne kerülne elő a bor valamilyen összefüggésben. Szóval bort tudatosabban fogyasztunk, legalábbis nőtt ? és folyamatosan növekszik ? azok száma, akik így teszik.

Hogyan lehet akkor az, hogy ezzel párhuzamosan a magyar bor identitásválságban szenved? Itthon és külföldön egyaránt. Közben az ágazat szereplői egymással harcolnak, bormarketing nincs, a pénz rá valahol útközben elfogyott, vagy át lett csoportosítva egy másik kalapba. Van viszont bora minden egyetemnek, városnak, most már Budapestnek is, nincs messze az idő, amikor majd minden kerületnek lesz sajátja (lehet, hogy miközben ezeket a sorokat írom, már van is). És van egy Nemzeti Borkiválósági Programunk is, hát csak sikerült leírnom, pedig kimondani is nehezemre esik. Nem azért, mert. Hanem azért, mert egyszerűen nem értem, miért?

Vegyük csak sorra mi történt eddig. Az Országos Borbíráló Bizottság (OBB) a Nemzeti Borkiválósági Program (NBP) Országkóstoló Rendezvénysorozata (OR) keretében kiválasztotta az Ország Legjobb FehérBorait (OLFB). Hogy melyek ezek, azt megírták egy nagy könyvben, amit mindenki ingyen kaphat meg, ill. előállítási költségen. Most éppen a legjobb rozékat és vörösöket kóstolják. Lesznek tehát OLRB és OLVB is, Anno Domini 2013. És nyilván erről is lesznek könyvek. Mi pedig, Országfogyasztók most már valóban tudni fogjuk (végre), hogy honnan fingják a passzátszelet, excuse my french.

Ha át is ugrunk azon az apró tényen, hogy valaki megint megmondja nekünk, melyik a legjobb bor, értsd: mit kell innunk, mivel erre nem jöhetünk rá magunktól, a mi osztrákmagyar elhagyatottságunkban, ebben a csonkított poszttrianoni létben, ahol megakadályoz minket a tisztánlátásban a proletárnegyvenév sötétsége okozta gasztronómiai vakság. Erre a tízmillió imbecil országában mi nem vagyunk képesek, hát még fogat sem tudunk mosni rendesen, rendre kiderül az éves statisztikából, hogy évente 1,5 (brrrrrrr) fogkefét vesz a magyar, hogy azzal puceválja meg azt a félédes ötliteres vöröstől borköves fogát.

Ha ezen túltesszük magunkat egy vállrándítással, akkor is itt van még, amit a vidékfejlesztési miniszter úr, Fazekas Sándor mondott, hogy ezen eksünnel „A cél a magyar borok piacra jutásának segítése, a bel- és külföldi értékesítési lehetőségek javítása, a magas színvonalú kereskedelmi megjelenés támogatása.” Az Országkóstoló ProgramSorozat (OPS) keretében kiválasztott borok számára jövő nyáron szervezik meg a Nemzeti Borkiválóságok Versenyét (NBV), amelyen a legjobb borok a Nemzeti Borkiválóság Védjegyet (NBVJ) kapják meg.

Nem is értem, hogy eddig miért nem tette meg senki, (ilyenkor megvan az esélye, hogy azért nem, mert buta kérdés), de bátorkodom felemelni a kezem és megkérdeni: egész pontosan HOGYAN fogja a magyar borok piacra jutását és az értékesítését BEL- és KÜLFÖLDÖN segíteni egy könyv, amelyben egy kiválasztott csapat szerint a legjobb borok vannak? Vagy egy NBVJ védjegy?

A borügyekért felelős miniszteri biztos, Kiss Eliza szerint ebben az a jó, hogy az egész közigazgatás kedvére válogathat bort, és így talán a karácsonyi asztalok édes kísértetei helyett ezentúl friss és trendi tételekhez nyúlnak majd az országos rendezvényeken. Tehát a közszolgák (és családtagjaik valamint üzletfeleik) ezentúl jó borokat isznak, végre. Ők majd mesélnek mindenki másnak, és word of mouth marketinggel az egész casa nostra győzedelmeskedik. Azért így, mert Kiss Eliza megfogalmazta azt is, hogy mi az eredendő probléma: a borkultúra, mint olyan, meg a hagyomány meg az országimázs mind csak humbug ám. Ezek egészen addig senkit sem érdekelnek, amíg a bor nincs eladva, méghozzá jó áron ? mondta ő. Hát kérem, ebben akár egyet is érthetünk. Akkor viszont szeretném megkérdezni, hogy mi lesz azokkal a borokkal, amelyek nem NVBJ-k, és nem kerülnek be az annalesekbe, azaz a kutya se fog rájuk se nézni, de még a közigazgatás félédes kísérteteinek követői se?

Most, hogy az egész borkultúrát meg a többi humbugot így elintéztük, robogjunk csak tovább, ne álljunk meg. Menjünk neki a reklámnak meg a rendezvényeknek. Kiss Eliza szerint „A közös reklám előnyeit nem nehéz felismerni, és reklám alatt nem olyan óriásplakátokat kell érteni, amelyeken két jó nő bort iszik”. Két jó nő?  ? pfúj, azt semmiképp. Igaz, hogy a világ összes életmódot, prémium és nem prémium fogyasztási cikket gyártó cége így reklámoz, és a világ egy eldugott borszegletében, az ismeretlenség homályában tengődő olasz Vinitaly-n minden régió ilyen marketinggel nyomul sikeresen már évek óta. Mi azonban átlátunk a szitán és inkább írunk évente három könyvet, amelyben ? és hadd idézzem erre Horkay Andrást, az Országos Borszakértői Bizottság elnökét, aki az Országkóstoló rendezvénysorozatról elmondta: „A kétfordulós megmérettetés nem verseny a hagyományos értelemben, mivel nem pontozzuk a borokat, és nem lesz sorrend a borászatok és borok között sem. Minőségi borokat kívánunk a közönség elé tárni, amelyek közül a fogyasztók kiválaszthatják az ízlésüknek legmegfelelőbbet.”

Csak kapkodja a fejét az ember, hogy kinek köszönje meg ezt a sok figyelmet, segítséget. (Nemá a jó nők eltereljék a figyelmét a jó borról, még jó, hogy valaki megmondja melyik az.)

Mondjuk, ezt eddig is megtehette mindenki. Mármint kiválaszthatta a számára de gustibus és in concreto pénzügyileg a legmegfelelőbb bort. A mechanizmust úgy hívják, hogy szabad piac meg úgy, hogy verseny. Az ebben részt venni kívánó pincék kimennek a placcra, viszik a boraikat, mondanak róluk valamit és kérnek értük valamennyit. Mi meg, fogyasztók, odamegyünk, aztán vagy elhisszük, vagy nem, vagy megvesszük, vagy nem, azaz fogyasztói szokásokat alakítunk ki, preferenciáink lesznek, ezeket megbeszéljük a többi fogyasztóval és így tovább. Kialakul egy kereslet-kínálat piac, ahogy az meg is történt. Van egy rakat szakirodalom, meg blog, meg mindenkinek van véleménye. Ehhez képest most el kellene olvasnom évente három könyvet arról, hogy az OBB szerint melyek a jó borok, és azokat vennem. Hol marad a dolog lényege, az empirikus út, a tapasztalatokból tanulás? Hol lesz ettől jobb a magyar bor helyzete a bel- és külpiacon? És hogyan fogják ettől az egésztől a pincék az összes bort értékesíteni? Hol a stratégia, termékpozícionálás, image, egységes arculat, vágykeltés és a többi a magyar bor kapcsán? Nem akarom én is megmondani a tutit, de ennél még két jó magyar nővel egy bazi nagy plakáton (vagy a CNN-en) is többre mennénk.

Címkék: bormarketing, fogyasztás, nemzeti borkiválósági program, országkóstoló

← Mit nekünk Bécs? Beszt of keresés 2013 →

Tetszett? Küldd el másoknak is!

Kövess minket

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • YouTube

keresés

PODCAST FELIRATKOZÁS

  • SpotifySpotify
  • Apple PodcastsApple Podcasts
  • DeezerDeezer
  • Podcast AddictPodcast Addict

PODCAST TÁR

Borravaló
Borravaló
Ács Bori: Ki ne mondd, hogy újraértelmezett...
Loading
00:00 / 40:42
Apple Podcasts Deezer Podcast Addict RSS Spotify
RSS Feed
  • Ács Bori: Ki ne mondd, hogy újraértelmezett...

    Ács Bori: Ki ne mondd, hogy újraértelmezett...

    May 19, 2025 • 40:42

    Ács Bori, a Telex újságírója, gasztro rovatvezetője bölcsészeti háttérrel lett gasztrós szakíró, majd szakácskönyvszerző. Amiről ír, azt mindig tapasztalatból teszi: rigorózusan elkészít mindent maga.

  • Ercsey Dani, a borverseny ultramaratonista

    Ercsey Dani, a borverseny ultramaratonista

    May 9, 2025 • 38:04

    Ercsey Dániel borszakíró, a Pécsi Borozó főszerkesztője igazi borverseny ultramaratonista: nála több nemzetközi és hazai versenyen kevesen vettek részt. Beszélgettünk a versenyek értelméről, magyar borok helyzetéről, bormarketingről.

  • Arany Kaviár: harmincöt év hagyomány, kitartás és innováció

    Arany Kaviár: harmincöt év hagyomány, kitartás és innováció

    Apr 24, 2025 • 38:08

    Az Arany Kaviár Étterem 2025. március 12-én ünnepelte fennállásának 35. évfordulóját. Harmincöt még gombócból is sok, nemhogy vendéglátásból. Ami az éttermet életben tartotta, nem titok, viszont annál nehezebb pálya: személyes részvétel, odaadás, szenvedély, kitartás.

  • Mit ettek a soproni úriszéken 1775-ben?

    Mit ettek a soproni úriszéken 1775-ben?

    Apr 9, 2025 • 40:43

    Étkezések, ételek Sopron város úriszékén, 1775 – ez a címe annak a forrásközlésnek és előtanulmánynak, amit D. Szakács Anita történész jegyez, és amely részletesen bemutatja, milyen ételek és italok voltak terítéken ebben az esztendőben az úriszék tagjainak.

  • Diplomatából főzőnő: Mautner Zsófi

    Diplomatából főzőnő: Mautner Zsófi

    Apr 2, 2025 • 41:15

    Diplomatának indult, külker végzettséggel, hat nyelvvel, ígéretes külföldi karrierrel. Aztán besodorta az először csak hobbinak induló gasztroblog. A Mautner Zsófi sztori.

  • A vegán pizzaiolo: Preyer György

    A vegán pizzaiolo: Preyer György

    Mar 28, 2025 • 38:41

    Kommunikációs szakember volt, aztán elkezdett pizzasütéssel foglalkozni, mondván, na nehogymár egy pizzát ne tudjon ő maga megsütni… Mára az egyik leginnovatívabb gasztroműhely tulajdonosa.

  • A fogyasztókat és iparági szereplőket bünteti Donald Trump

    A fogyasztókat és iparági szereplőket bünteti Donald Trump

    Mar 19, 2025 • 42:12

    Döbbenetes, 200%-os büntetővámot jelentett be Donald Trump amerikai elnök az EU-ból érkező alkoholos italokra. Az USA az Európai Unio legnagyobb exportpiaca ebben az ágazatban, rengeteg érintett van a borászatoktól, a likőr- és párlatkészítőkön át a sörcégekig. Érintettek a gyartók, a kereskedők, de a sor végen a legnagyobb vesztes a fogyasztó…

  • Ikonikus ételek, melyek fiatalabbak, mint hinnéd!

    Ikonikus ételek, melyek fiatalabbak, mint hinnéd!

    Mar 13, 2025 • 33:11

    Vannak olyan ételek, amelyek világhírnévre tettek szert, és meghatározóak egy ország, vagy népcsoport szempontjából, így aztán nem meglepő, ha sokan azt hiszik, hogy ezek hagyományos, régi receptek. Nos, ez nagyon sokszor nem így van…

  • A prágai temető receptjei

    A prágai temető receptjei

    Mar 5, 2025 • 40:16

    Umberto Eco zseniálisan fordulatos, cselekményben tobzódó 19. századi történelmi regényének főhőse Simone Simonini – a galád hamisítónak és kémnek egyetlen öröme van az életben: az evés. Na, de miket eszik? És ezeket hogyan kell elkészíteni?

  • Nagy Zoltán: Prága úgy elhúzott, hogy csak a féklámpáit látjuk...

    Nagy Zoltán: Prága úgy elhúzott, hogy csak a féklámpáit látjuk...

    Feb 27, 2025 • 40:19

    „Nem mindig a személyes preferenciáinkat követi a piac, de nekünk az a dolgunk, hogy lekövessük a változásokat ” – mondja Nagy Zoltán, a Boutiq’ Bar tulajdonosa. Ezt azonban néha könnyebb mondani, mint csinálni…

Facebook közösség

Instagram

Follow on Instagram

Keresés

Borravalo.hu – gasztrokultúra

  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok és feltételek

VAN BARÁTUNK

Copyright © 2025 · Borravalo.hu - minden jog fenntartva!