A tágra nyílt Mouton

Minden évben elérkezik a nagy bejelentés, hogy a soron következő évjárat milyen címkét kap a Mouton Rothschildnél, jobban mondva, hogy ki tervezi azt. A dolog már több mint fél évszázada fut, óriási megtiszteltetésnek minősül művészként a címkére kerülni. Ilyen, mint most azonban még nem volt: a Mouton extrém vizekre evezett.

Hajó tényleg van a címkén, ezért dukál a költői kép, még ha vitorlás is. De előbb a tények: a pauillaci premier cru pincészet először 1924-ben terveztetett címkét művésszel, majd kisebb-nagyobb kihagyásokat követően, 1945 óta folyamatosan más művész alkotása kerül az új évjáratokra. Így volt a 2008-asnál is, amikor először került kínai művész képe a palackokra, ezt követte a 2009- es, Anish Kapoor indiai származású brit művész munkája, mellyel a bordeaux-i pince áttételesen a londoni olimpiának tisztelgett.

Most, a 2010-es címkére azonban elég messze merészkedtek a megszokott, bizonyos szempontból konzervatívnak is mondható választásoktól: Jeff Koonst, az ellentmondásos, extravagáns és sokszor pornográf elemekkel is operáló, alapvetően plasztikáiról és szobrairól ismert New York-i művészt kérték fel a címke megfestésére. Ugyan a Mouton-címkéken voltak már olyan ellentmondásosnak tartott alkotók, mint Andy Warhol, Dali vagy Lucian Freud, olyan avantgárd művész, aki már 30 éve osztja meg a közvéleményt, mint Jeff Koons még soha.

Koons a híres Venus Marina pompeji házában található Vénuszt ábrázoló freskót használta fel, melynek előterébe ezüsttel egy stilizált vitorlás hajót festett, hegyekkel és nappal – legalábbis a hivatalos közlemény szerint. Ha jól megnézzük, a művész csak modernizálta a buja freskó ókori pikantériáját, a kornak megfelelő banális művészi nyitottsággal.

Koonstól különben sem áll távol a pornográfia, és ezzel magyar szál is kerül a történetbe: 1991-ben feleségül vette Cicciolinát, mely házasság rövid volt és viharos, mint nápolyi öböl a Vezúv kitörésekor. Ennek a frigynek kellemes pillanatait a művész a Tate Modernben kiállított óriási vásznakon, mindent megmutatva meg is örökítette a Made in Heaven sorozatban.

Koons egyébként a világ legdrágább élő művésze. Ezt a címet tavaly novemberben vívta ki magának, amikor a Christie’snél 33,6 millió dollárért kelt el a Tulipánok című alkotása. Mondjuk, ez passzol a 2010-es Mouton Rothschildhez: az utóbbi tíz évjárat legdrágábbjáról van ugyanis szó. Egy 12 palackos doboz most cirka 2 millió forintba kerül.

Hozzászólások

  1. italosztaly mondta

    szerintem ez már hülyeség, viszont mindeközben vicces is. ugyanis van annyira szar ez a cimke, mint az évjárat:)

Minden vélemény számít!