Döbbenetes, 200%-os büntetővámot jelentett be Donald Trump amerikai elnök az EU-ból érkező alkoholos italokra. Az USA az Európai Unio legnagyobb exportpiaca ebben az ágazatban, rengeteg érintett van a borászatoktól, a likőr- és párlatkészítőkön át a sörcégekig. Érintettek a gyartók, a kereskedők, de a sor végen a legnagyobb vesztes a fogyasztó lesz – mindkét oldalon.
Az Európai Unió az Egyesült Államok legnagyobb kereskedelmi partnere alkoholos italok terén, a második Mexikó, a harmadik pedig Kanada. Az EU teljes alkoholos ital exportja az Egyesült Államokba mintegy 12 milliárd dollárt tesz ki, ez magában foglalja a bor, sör, szeszes ital és likőr kivitet. Az adatok azt mutatják, hogy az EU-ból származó borok és szeszes italok különösen népszerűek az amerikai piacon, a bor és szőlőmust export értéke önmagában meghaladja az 5 milliárd dollárt, ami jól mutatja az európai borok iránti jelentős keresletet az USA-ban. Különösen népszerűek az import borok és szeszes italok az amerikai fiatalok körében, az USA-ban értékesített borok 31%-a származik importból, és ez az arány növekvő tendenciát mutat.

Közben, az EU által tervezett, 25%-os vámok az olyan ikonikus amerikai termékekre, mint az amerikai whiskey, nehezítik ezek behozatalát és értékesítését az európai piacon. Míg az elmúlt években komoly felívelés volt látható a bourbon és már amerikai párlatok esetében, addig a 2024-es adatok szerint az előző évhez képest 23%-os csökkentést lehetett látni ezeknél az italoknál. Az USA-ba történő európai párlat kivitelben a jelentős márkák: Johnnie Walker, Jameson, Glenfiddich (Skócia), Absolut (Svédország), Belvedere (Lengyelország), Hennessy, Rémy Martin, Courvoisier (Franciaország), Baileys (Írország), Jägermeister (Németország) és Beefeater, Tanqueray, Bombay Sapphire (Nagy Britannia).

Az Egyesült Államok alkoholpiacán számos európai márka örvendhet nagy népszerűségnek, a legkedveltebb európai márkák a Heineken (Hollandia), amely 9 milliárd dolláros márkaértékkel a második legértékesebb sörmárka globálisan, a Stella Artois (Belgium), amely a top 10 legkedveltebb sörmárka között szerepel az USA-ban és a Guinness (Írország), amely az legnépszerűbb sör az USA-ban a YouGov 2024-es felmérése szerint.

Hogy mit jelenthet, ha nem közelednek az álláspontok? Erről beszélgettünk Tamás Gábor borakadémikussal és párlatszakértővel, közgazdássszal, a Masters Pálinka pálinkafőző mesterével. Hallgassátok meg!
