• CÍMLAP
  • PODCAST ARCHÍVUM
  • RÓLUNK

borravalo.hu

gasztro●kultúra

  • Étel
  • Ital
  • Kultúra
  • Történelem
  • Kapcsolat

Húsosfazék vagy bormarketing?

2007-12-03 ● borravalo.hu

Télleg úgy van, hogy édes hazánk, ez a lángoktól ölelt bokréta isten kalapján csendben csúszik a csulába, innen nézzük mink süllyedve és bugyborékolva az Európa-expressz távolodó utolsó kocsijait és az oldalukra festett bolgár és román nemzeti trikolór elmosódó csíkjait.

Tehát miközben, aközben óriási egyéni teljesítményeket láthatni. Múlt csütörtökön például a magyar borászat megint egy grádiccsal feljebb lépett, Szekszárdon felavatták Takleréknek a régi kis pincészetre épülő új borászatát. A 140 millás AVOP-támogatásból felépült szuperség az ötven hektár körüli Takler-birtok méltó központja lészen, szép megkoronázása annak a jó csomó álmatlan éjszakának, amelyeken a tálentumos maestro kalkulálgatott, hogyan is kéne túlélni a holnapi napot.

És akkor szólásra emelkedett az agrárminiszter (a rendszerváltás óta a legjobb agrárminiszter a rendszerváltás óta regnáló leggyengébb kormányban, copyright by J. I. balatoni borász). Gráf úr, miután afölötti örömének adott hangot, hogy Taklerék új dimenzióba léptek, meghökkentően sarkos szavakat szólt az egybegyűlt borászokhoz.

Mielőtt e szavait idéznénk, pár mondatban megkíséreljük összefogni, mire is vonatkoztak Gráf úr szavai. Ugye a magyar bor fejlődése kétségtelenül az egyik legsikeresebb és legszebb történet, ami a rendszerváltás óta a magyar gazdaságban-élelmiszeriparban lezajlott, ám nincs eladás marketing nélkül, márpedig a magyar borpiacról hiányzik a közösségi marketing. Mindig a végére marad, amikorra már elfogy a pénz és sokan nem is értik, mi szükség van rá. Ám a nagyvilágban és a magyar borpiacon is egyre több a jó bor, a magyar bormarketing hiánya súlyos versenyhátrányt okozó problémává vált, a szakma két éve gründolt egy Bormarketing Kht-t. A marketinghez durva sok pénz kell ugye, mire jött egy télleg zseníliás ötlet, hogy ugyanis a literenkénti 8 ft-os jövedéki adót irányítsuk át a bormarketingre. Ez elvileg az átlag 3 millió hektós évi magyar borprodukciónál 2,5 Mrd Ft lenne, de facto 1,2 Mrd, azaz az adó 50 %-a eltűnik valahol, ez ugye Magyarország, Európa keleti, a Balkán nyugati végvidéke, de hagyjuk ezt most, ez, hogy hova lett évi bő milliárd csak a bor jövedéki adójából, egy másik rémtörténet.

Nü, hogy egyik szavunkat a másikba ne öltsük, a kht elhatározta, hogy felállít egy döntés-előkészítő grémiumot, ami a befolyó, még így is tetemes suskát disztributálná, mármint hogy a marketing-hozzájárulás felhasználására beérkezett pályázatokat kiírná, elbírálná-rangsorolná, a támogatási szerződések megkötésével kapcsolatos teendőket menedzselné, satöbbi. A bizottság hét főből állna, hatot a borászoknak kéne kiválasztaniuk valahogy, egyet a miniszter delegálna. Lett is haddelhadd!

A borásztársadalom némely képviselője ugyanis a jelek szerint nem látja át, hogy a marketing a borkészítés folyamatának ugyanolyan nélkülözhetetlen láncszeme, mint a szüret vagy az erjesztés, az a láncszem, amely ha hiányzik a folyamatból, a bor nem jut el a fogyasztóhoz. És hogy ez egy teljesen külön szakma, egy professzió, nem a borász dolga, akinek erre nincs is ideje és nem is ért hozzá (és, hadd legyünk egy kicsit hímivarsejtek, idegen nyelveket sem beszél, tisztelet az egy-két kivételnek, ill. a fiatal borásznemzedéknek, akik már beszélnek nyelveket, de ebben a történetben nem ők nyomulnak a bizottsági székekért).

A nagy (muhaha) generáció némely borászai igyekeznek olyan irányba tolni a dolgot, hogy ők dönthessenek a marketing-pénzekről, ne a marketingesek. Ne demokratikus választás legyen, hanem delegáljunk annak függvényében, ki mennyit fizet be, ha nem így lesz, nem fizetünk. Legyen benne a Borakadémia (nagy kérdés ugyan, kit reprezentál és milyen tevékenységet is fejt ki ez a szervezet az Év Bortermelője és Pincészete-buli lebonyolításán kívül, melyek valszeg szintén megérnének egy misét, de delegáljon egy tagot). Legyen benne a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa és legyenek benne valahogy a nagypincészeteket képviselő Magyar Szőlő és Bortermelők Szövetségének delegáltjai, csupa-mind marketing-szakértő bácsik. Magunk ezt a megközelítést valahogy jellegzetesen konzervatívnak tartjuk, konzervatív alatt ezúttal a továbbélő posztszocialista reflexeket értve.

A borászok egy másik részhalmaza mást mond. Aszongya, hogy helyesebb lenne tán marketing-szakértőket ültetni a marketing-bizottmányba, például mondjuk egy kreatív reklámost, egy olyan csávót, aki keni-vágja az úniós agrárfinanszírozási topikokat, egy olyant, aki képbe? van borreform-ügyben, kell egy piackutató, az tutifix, egy kereskedő, ilyenek. Itt ugyanis most nem bort, hanem marketinget kell készíteni, hogy úgy mondjuk. Mi ezt modernistább megközelítésnek tartjuk, magunk is emellett szavaznánk.

Nos, a Taklerék avatóján a miniszter teljesen egyértelműen állást foglalt a kérdésben. Aszonta, hogy jó lenne, ha a borásztársadalom megértené: a marketing egy másik szakma, wazze. Vagyis izé, bocsánat, ezt nem mondta, csak mi tesszük hozzá némi indulattal. Jó lenne, ha konszenzusra jutnátok és nem rám maradna a végén a feladat, hogy rendbe tegyem a dolgokat, mondta a miniszter még némi fenyegető éllel. Azaz, letette a voksát a modernistább megközelítés mellett.

Ettől még persze nem lesz olcsóbb a brúgó, némely nagy befizető borvidékek és a húsosfazék ellenállhatatlan illatától felgerjedt lobbisták ignorálhatják a miniszter szavait, ez pillanatokon belül kiderül. A borászoknak valahogy dönteniük kell, a miniszter a hónap közepéig adott határidőt a borásztársadalmat képviselő érdekcsoportoknak.

Dr. Nemtudomka

Korábban:

Villány és Szekszárd a McWine ellen

Tokaj járatlan úton

Zene-bora VII: Legalizáld, gargalizáld!

Jövőre indulhat a bormarketing

Címkék: AVOP, bormarketing, EU, Gráf, marketing, Szekszárd, Takler, unió

← Parlez-vous borul? EU-borreform: megvan, de minek →

Tetszett? Küldd el másoknak is!

Kövess minket

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • YouTube

keresés

PODCAST FELIRATKOZÁS

  • SpotifySpotify
  • Apple PodcastsApple Podcasts
  • DeezerDeezer
  • Podcast AddictPodcast Addict

PODCAST TÁR

Borravaló
Borravaló
Ercsey Dani, a borverseny ultramaratonista
Loading
00:00 / 38:04
Apple Podcasts Deezer Podcast Addict RSS Spotify
RSS Feed
  • Ercsey Dani, a borverseny ultramaratonista

    Ercsey Dani, a borverseny ultramaratonista

    May 9, 2025 • 38:04

    Ercsey Dániel borszakíró, a Pécsi Borozó főszerkesztője igazi borverseny ultramaratonista: nála több nemzetközi és hazai versenyen kevesen vettek részt. Beszélgettünk a versenyek értelméről, magyar borok helyzetéről, bormarketingről.

  • Arany Kaviár: harmincöt év hagyomány, kitartás és innováció

    Arany Kaviár: harmincöt év hagyomány, kitartás és innováció

    Apr 24, 2025 • 38:08

    Az Arany Kaviár Étterem 2025. március 12-én ünnepelte fennállásának 35. évfordulóját. Harmincöt még gombócból is sok, nemhogy vendéglátásból. Ami az éttermet életben tartotta, nem titok, viszont annál nehezebb pálya: személyes részvétel, odaadás, szenvedély, kitartás.

  • Mit ettek a soproni úriszéken 1775-ben?

    Mit ettek a soproni úriszéken 1775-ben?

    Apr 9, 2025 • 40:43

    Étkezések, ételek Sopron város úriszékén, 1775 – ez a címe annak a forrásközlésnek és előtanulmánynak, amit D. Szakács Anita történész jegyez, és amely részletesen bemutatja, milyen ételek és italok voltak terítéken ebben az esztendőben az úriszék tagjainak.

  • Diplomatából főzőnő: Mautner Zsófi

    Diplomatából főzőnő: Mautner Zsófi

    Apr 2, 2025 • 41:15

    Diplomatának indult, külker végzettséggel, hat nyelvvel, ígéretes külföldi karrierrel. Aztán besodorta az először csak hobbinak induló gasztroblog. A Mautner Zsófi sztori.

  • A vegán pizzaiolo: Preyer György

    A vegán pizzaiolo: Preyer György

    Mar 28, 2025 • 38:41

    Kommunikációs szakember volt, aztán elkezdett pizzasütéssel foglalkozni, mondván, na nehogymár egy pizzát ne tudjon ő maga megsütni… Mára az egyik leginnovatívabb gasztroműhely tulajdonosa.

  • A fogyasztókat és iparági szereplőket bünteti Donald Trump

    A fogyasztókat és iparági szereplőket bünteti Donald Trump

    Mar 19, 2025 • 42:12

    Döbbenetes, 200%-os büntetővámot jelentett be Donald Trump amerikai elnök az EU-ból érkező alkoholos italokra. Az USA az Európai Unio legnagyobb exportpiaca ebben az ágazatban, rengeteg érintett van a borászatoktól, a likőr- és párlatkészítőkön át a sörcégekig. Érintettek a gyartók, a kereskedők, de a sor végen a legnagyobb vesztes a fogyasztó…

  • Ikonikus ételek, melyek fiatalabbak, mint hinnéd!

    Ikonikus ételek, melyek fiatalabbak, mint hinnéd!

    Mar 13, 2025 • 33:11

    Vannak olyan ételek, amelyek világhírnévre tettek szert, és meghatározóak egy ország, vagy népcsoport szempontjából, így aztán nem meglepő, ha sokan azt hiszik, hogy ezek hagyományos, régi receptek. Nos, ez nagyon sokszor nem így van…

  • A prágai temető receptjei

    A prágai temető receptjei

    Mar 5, 2025 • 40:16

    Umberto Eco zseniálisan fordulatos, cselekményben tobzódó 19. századi történelmi regényének főhőse Simone Simonini – a galád hamisítónak és kémnek egyetlen öröme van az életben: az evés. Na, de miket eszik? És ezeket hogyan kell elkészíteni?

  • Nagy Zoltán: Prága úgy elhúzott, hogy csak a féklámpáit látjuk...

    Nagy Zoltán: Prága úgy elhúzott, hogy csak a féklámpáit látjuk...

    Feb 27, 2025 • 40:19

    „Nem mindig a személyes preferenciáinkat követi a piac, de nekünk az a dolgunk, hogy lekövessük a változásokat ” – mondja Nagy Zoltán, a Boutiq’ Bar tulajdonosa. Ezt azonban néha könnyebb mondani, mint csinálni…

  • Volt balatoni séf, angol esküvőkirály - most a berni nagykövetség séfje: Szathmáry Rajmund

    Volt balatoni séf, angol esküvőkirály - most a berni nagykövetség séfje: Szathmáry Rajmund

    Feb 25, 2025 • 42:32

    „A gasztronómia annyira jelen van mindennapjaimban” – monda Szathmáry Rajmund, a barátainak csak Döme, aki már 30 éve dolgozik séfként. Második otthonában, Angliában, 10 évig dolgozott, és ő lett az esküvőkirály, jelenleg a hatodik évét húzza Svájcban, a berni magyar nagykövetség executive séfjeként.

Facebook közösség

Instagram

Follow on Instagram

Keresés

Borravalo.hu – gasztrokultúra

  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok és feltételek

VAN BARÁTUNK

Copyright © 2025 · Borravalo.hu - minden jog fenntartva!