A dominó effektus borban is működik, derül ki egy részletes borvilágpiaci térképből és elemzésből. Az árak lassan növekedésnek indultak, a fogyasztók tudatosabban keresik a minőséget, a nagy bortermelők kivágásokra kényszerülnek, Kína pedig jön fel. Infografika, adatok, szép színes nyilak.
A Rabobank már a 19. század végétől kiemelkedő figyelmet szentel az agrárpiacnak, mondhatni innen halássza ügyfeleit. Ennek érdekében azonban jól bele kell ásnia magát a szektor trendjeibe, előrejelzéseket és elemzéseket kell készítenie arról, mi jöhet. Így aztán nagy figyelmet is szentelnek a borvilágnak, melynek hála idén is született egy szép bortérkép, telis tele számokkal, adatokkal, statisztikákkal és szemet gyönyörködtető nyilakkal.
A bank agrárpiaci vezetője Stephen Rannekleiv szerint jó néhány egymást befolyásoló trend látszik kialakulni a világban a válság alatt, ill. annak következményeként. A lényegesebb pontokat kiragadva:
– A lédig árak növekedésnek indultak a világ minden pontján, nőttek a költségek is, de a kereskedelem élénkülni látszik.
– Ennek ellenére azok a borászatok, melyek a helyi piacokon akarnak lédigből megélni, nehéz időket élnek. A helyi fogyasztóknak sokkal nehezebb drágábban értékesíteni, az növekvő költségeket velük megfizettetni.
– Sok helyen észrevehető volt a válság a palackozott termékek diszkontálása, különösen a magasabban árazott szegmensben, ez a diszkontálási nyomás enyhülni látszik. Valószínűleg nem lesznek nagyobb áremelések, de kevesebb és sokkal kevésbé agresszív promóciót láthatunk.
– Áremelkedés a prémium borok piacán várható, de ez a piac elkülönül a többitől.
– A fogyasztói szokások átalakultak a recesszió előtti időszakhoz képest. Most is megvan a fogyasztói hajlandóság arra, hogy többet fizessenek egy palack borért, de nagyot nőtt a minőségi elvárás azzal a palackkal szemben.
– Az exportpiacokat tekintve az USA jól teljesít Kanadában, Kínában azonban egyértelműen Franciaország és Ausztrália vezet.
– Kína ugyan termelést tekintve bekerült a Top 10-be, exportszinten azonban ez még sokáig nem jelentkezik. Ez is el fog jönni azonban, jelentős beruházások vannak, nagymértékű telepítésekkel.
– A legnagyobb szőlőkivágások a nagy borországokban mentek végre, Franciaország, Olaszország és Spanyolország vezet ebben.
– Ausztrália is felesleggel küzd, ott az elmúlt évek telepítési hulláma és egy devizapiaci faktor is nehezíti dolgokat. A kialakult felesleg miatt a nemzetközi kereskedőknek sokkal nagyobb mozgástere volt az árak csökkentésében, és ezek az árak még jobban csökkentek Ausztrál dollárban számítva. Így aztán nehéz időszak előtt állnak az ausztrál borászatok, masszív tőkekivágás itt is valószínűsíthető.
Van még pár érdekes infotérkép borról
Ezen például sok mindent megtudhatunk a világ borrégióiról, kár, hogy mi már rajta sem vagyunk, de a sógorok sem?
Itt a világ tíz legnagyobb bortermelőjét láthatjuk, adatokkal