• CÍMLAP
  • PODCAST ARCHÍVUM
  • RÓLUNK

borravalo.hu

gasztro●kultúra

  • Étel
  • Ital
  • Kultúra
  • Történelem
  • Kapcsolat

Így vesz bort a magyar

2012-07-24 ● Kántor Endre

Törzsolvasónk, Italosztály nickjéből is visszafejthetően jól ismeri a hiperek világát. Hosszabb ideje érlelt magában néhány gondolatot, tapasztalatot, melyet most megosztott a közzel. Így veszünk bort mi, tessék megemészteni, megrágni, a következtetéseket levonni.

Milyen szempontok alapján vásárol a hiperben egy átlagfogyasztó? Mit kérdez, hogy dönt? Belső rálátással rendelkező törzsolvasónk megosztotta évek óta gyűlő tapasztalatait arról, mely szempontok vezérlik a népet, amikor bort vesz. Alábbiakban Italosztály véleménye olvasható:

Tavaly ősszel a magyar borfogyasztási szokásokról készült egy online felmérés, az itt elérhető végeredmény alfáját és omegáját pedig a felmérést készítő Borászportál bevezetőjében így fogalmazta meg:

?A kutatás legfontosabb megállapítása minden bizonnyal az, hogy az online borfogyasztók ? a várakozásoknak megfelelően ? igényesebbek, ugyanakkor közöttük is a legtöbben egyszerű borfogyasztónak tekinthetők?

Ezzel nem lettünk sokkal közelebb társadalmunk megértéséhez. Amire valóban kíváncsiak lennénk, az a legnagyobb vásárlóerőt képező átlagfogyasztó viselkedése. A fenti kérdőív kitöltői sajnos nem közülük kerültek ki, ezért én most helyzetemnél fogva megpróbálom ezt valamelyest kompenzálni.

Bár nem végeztem semmilyen felmérést és ez az iromány így nem vehető készpénznek, munkám során akarva akaratlanul szereztem sok tapasztalatot a hétköznapi vásárlókkal kapcsolatban: egy vidéki hipermarketben dolgozom árufeltöltőként és szinte csak a borokkal foglalkozom, ugyanis több mint 1000 különböző palackot forgalmazunk, melyeknek kezelése teljes embert kíván.

Borok kedveltsége szárazsági fok szerint

Az átlag magyar borvásárlónak sajnos ez az elsődleges kritériuma. Főleg a könnyed, jó ivású borokat kedvelik, melyekhez zéró hozzáértéssel úgy a legkönnyebb hozzájutni, ha a magasabb maradékcukorral (vagy egyéb dolgokkal?) rendelkező palackokat választjuk. Hipermarketben sokan nem csak saját felhasználásra vásárolnak, hanem összejövetelekre is. Egyszerre több ember ízlését nehéz eltalálni, ezért aztán inkább csippan 5 üveg félédes a kasszánál, azzal nem lesz probléma.

A borválasztás szempontjai

Megjelenés

Az első szempont tehát a szárazsági fok. A dobogó második fokát megosztva birtokolja a régió és a palack/címke kinézete. Saját felhasználásra sokat számít, ha a címkén ott virít az Eger vagy Villány felirat, de ajándékba is inkább ilyet választanak, vagy valami díszesebb palackot. A lényeg hogy olcsó legyen, mégis drágának tűnjön. 500-800 Ft-os kategóriában francia palackos tokaji borokkal kasszát lehet robbantani. (Más kérdés, hogy ezzel mennyire degradáljuk Tokaj hírnevét.)

Tanulságos volt megfigyelnem a vásárlók csavarzárhoz való hozzáállását is. Biztos vagyok benne, hogy mi borbolondok nagyon örülünk azon pincészetek kezdeményezésének, akik rövidebben eltartható 2011-es boraikat már csavarzárral és nem extra nehéz palackokkal dobták piacra. Az átlagos vásárló viszont nem érti a helyzetet, ezért inkább levették a nagyobb palackos, dugóval ellátott, 2010-es évjáratú borokat. A polcokon direkt összekevertem a két évjáratot, ennek ellenére kiválogatásra kerültek az impozánsabb megjelenésű palackok.

Persze, a túlzott feltűnés is káros lehet, nem szabad agyoncicomázni az üvegeket, mert nagy akarásnak nyögés lehet a vége. Egyesek úgy vélik, hogy ha a pofacímkéjük nem lenne nyerő, majd a nyakcímke miatt fogják őket választani. Akik ilyesmit csinálnak, azoknak elárulom, hogy nem ez fogja eladni a borukat, sőt. Egy áruházban szorosan egymás mellett sorakoznak a palackok, így a vásárlónak egyetlen esélye marad kézbe fogni a kívánt terméket: az üveg nyaka. Ha oda még pluszban mindenfélét akasztgatnak, a kutya se fogja levenni a terméket. Egyrészt, mert ahhoz a vásárlónak oda kellene figyelnie és az nem szokása, másrészt pedig ezek a kicsiny reklámtáblák ide-oda forognak, ez pedig idővel kevésbé vonzó rendezetlenséget eredményez. Nem szeretnék senkit sem bántani, csak kereskedelmi szempontból nem értem például a somlói Várkapitány pincészetet (de bárki mást is említhetnék). Szerintük boraik harmonizálják auránkat, és ezt nyakcímkék útján szeretnék a vásárló tudtára adni. Egy olyan bornál, melynek ára alulról nyaldossa a kétezret, nem hiszem, hogy ez számít. Eléggé szembetűnő jelenség tud lenni az összenyomorgatott, földre leesett, polcon otthagyott nyakcímkék kicsiny serege.

Ár

Ha ezektől a címkéktől elvonatkoztatok, van egy másik nagyon fontos tényező, ami miatt csak porosodhat a bor a polcon. Az átlagos vásárló nagyon nincs képben az ár-érték arányokkal ((vagy teljesen máshogy viszonyul hozzájuk), ezért bizonyos kategóriákban és bizonyos ársávban holt terek alakulnak ki. Az akcióktól és egy-két kivételtől eltekintve legkevésbé a 700-1000 és a 2000 Ft környéki borok fogynak. Az indoklást legalulról kezdeném.

200-400 Ft között az ?asztali? borok, 400-800 között az ismertebb techno borok (BB, Varga stb.) mozognak, és innentől 1000-ig megáll a tudomány. Ugyanis egészen idáig a legtöbben összejövetelre vagy saját felhasználásra vásárolnak, és ilyen szimpla piálásokra maximum ennyi pénzt szánnak. Az átlag magyar alkoholista hetente iszik, és ezen ?ritka? alkalmakkor a megbízható (évjáratfüggetlen) termékeket keresi, nehogy aztán megint egy hetet kelljen várni valami finomra. Jobban csak akkor nyitja ki a pénztárcáját, ha ajándékba vagy különleges alkalomra lesz a bor, annak ára viszont legalább négy számjegyű legyen, mert az már biztos jó. Aki 2000 Ft környékén gondolkodik, az meg inkább fölé lő, mint alá. Ennél az összegnél ugyan mit számít az a párszáz pengő pluszba, legalább valami tuti csúcsborra sikerült szert tenni. Elég érdekes, amikor egy szép, de ismeretlen tételt nem tudsz eladni 799-ért, viszont 1199-ért már egész ügyesen kifut a készleted. Kipróbáltuk, ?jó? poén.

Ajánlás

Nem ritka esemény, amikor a vásárló hozzám fordul tanácsért. Ajánlok is neki pár kihagyhatatlan akciót 1000 alatt, végül mégis inkább valamelyik kommersz termék kerül le a polcról. Sajnos nem kicsit paradoxon, hogy Magyarországon, ahol a területéhez képest ennyiféle hazai bor található, az átlagfogyasztó olyan konzervatív, hogy rossz nézni. A vastag pénztárcához sem feltétlenül jár széles látókör. A tehetősebbek már viszonylag sok bort ismernek, de ez csak az idő múlásának köszönhető. Rájuk jellemző a nagy tételben történő vásárlás, de csak egy fajtából kérnek sokat. Van egy szent meggyőződésük, amitől szinte lehetetlen őket eltántorítani, még akkor is, ha az a bizonyos meggyőződés olyan alapokon nyugszik, mely szerint mostanában (2012!) nincsenek jó rozék?

Vannak ehhez hasonlóan viselkedő futárok, akik az esetek többségében rendezvényre, csapatépítésre, egyéb nagy létszámú banzájra viszik a szeszt. Ilyenkor a háttérben van egy főszervező, aki nem kevés pénzt ad borra nagyon egyszerű kikötésekkel. Megjelöl egy konkrét termelőt vagy régiót, esetleg fajtát, és neki abból kell nagyon sok. Először telefonon szoktak minket keresni, hogy rendelkezésre áll-e a kívánt mennyiség most azonnal. Mivel ez nem szokott előfordulni, megpróbálunk nekik alternatívát nyújtani. Hiába töri azonban magát az ember, a különbözetet máshol próbálják majd beszerezni és semmiképp sem helyettesítik valami hasonlóval, vagy ajánlottal.

Nem állítom, hogy sosem volt sikerélményem. A fentiek mellett jelenleg azt látom, hogy a hazai borfogyasztásban egy átmeneti időszakot élünk át. Egyre több a fiatal érdeklődő a debrői hárslevelűt kereső vásárlók mellett. Sokan céltudatosan mennek be egy-egy üzletbe, de nem zárkóznak el attól, hogy tanácsokkal lássák el őket, ezzel együtt pedig többször annyi pénzt költsenek borra, mint ahogy azt eredetileg tervezték. Ehhez a most felnövő vásárlói réteghez őszintén, megfelelő alapokkal kell közelíteni, mind termelői, mind pedig kereskedői szempontból. Az idősebb fogyasztói korosztályt most még sajnálhatjuk a termelőszövetkezetes ízlésük miatt, de 10 év múlva mit mondunk majd jelenlegi saját magunkra? Nagyon remélem, hogy csak jót.

Címkék: ár-érték, átlagfogyasztó, borfogyasztás, fogyasztó, hipermarket, kereskedelem, szupermarket, vásárló

← Akcióban a borbarát hölgyek Művészi Hordót mindenkinek! →

Tetszett? Küldd el másoknak is!

Kövess minket

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • YouTube

keresés

PODCAST FELIRATKOZÁS

  • SpotifySpotify
  • Apple PodcastsApple Podcasts
  • DeezerDeezer
  • Podcast AddictPodcast Addict

PODCAST TÁR

Borravaló
Borravaló
Arany Kaviár: harmincöt év hagyomány, kitartás és innováció
Loading
00:00 / 38:08
Apple Podcasts Deezer Podcast Addict RSS Spotify
RSS Feed
  • Arany Kaviár: harmincöt év hagyomány, kitartás és innováció

    Arany Kaviár: harmincöt év hagyomány, kitartás és innováció

    Apr 24, 2025 • 38:08

    Az Arany Kaviár Étterem 2025. március 12-én ünnepelte fennállásának 35. évfordulóját. Harmincöt még gombócból is sok, nemhogy vendéglátásból. Ami az éttermet életben tartotta, nem titok, viszont annál nehezebb pálya: személyes részvétel, odaadás, szenvedély, kitartás.

  • Mit ettek a soproni úriszéken 1775-ben?

    Mit ettek a soproni úriszéken 1775-ben?

    Apr 9, 2025 • 40:43

    Étkezések, ételek Sopron város úriszékén, 1775 – ez a címe annak a forrásközlésnek és előtanulmánynak, amit D. Szakács Anita történész jegyez, és amely részletesen bemutatja, milyen ételek és italok voltak terítéken ebben az esztendőben az úriszék tagjainak.

  • Diplomatából főzőnő: Mautner Zsófi

    Diplomatából főzőnő: Mautner Zsófi

    Apr 2, 2025 • 41:15

    Diplomatának indult, külker végzettséggel, hat nyelvvel, ígéretes külföldi karrierrel. Aztán besodorta az először csak hobbinak induló gasztroblog. A Mautner Zsófi sztori.

  • A vegán pizzaiolo: Preyer György

    A vegán pizzaiolo: Preyer György

    Mar 28, 2025 • 38:41

    Kommunikációs szakember volt, aztán elkezdett pizzasütéssel foglalkozni, mondván, na nehogymár egy pizzát ne tudjon ő maga megsütni… Mára az egyik leginnovatívabb gasztroműhely tulajdonosa.

  • A fogyasztókat és iparági szereplőket bünteti Donald Trump

    A fogyasztókat és iparági szereplőket bünteti Donald Trump

    Mar 19, 2025 • 42:12

    Döbbenetes, 200%-os büntetővámot jelentett be Donald Trump amerikai elnök az EU-ból érkező alkoholos italokra. Az USA az Európai Unio legnagyobb exportpiaca ebben az ágazatban, rengeteg érintett van a borászatoktól, a likőr- és párlatkészítőkön át a sörcégekig. Érintettek a gyartók, a kereskedők, de a sor végen a legnagyobb vesztes a fogyasztó…

  • Ikonikus ételek, melyek fiatalabbak, mint hinnéd!

    Ikonikus ételek, melyek fiatalabbak, mint hinnéd!

    Mar 13, 2025 • 33:11

    Vannak olyan ételek, amelyek világhírnévre tettek szert, és meghatározóak egy ország, vagy népcsoport szempontjából, így aztán nem meglepő, ha sokan azt hiszik, hogy ezek hagyományos, régi receptek. Nos, ez nagyon sokszor nem így van…

  • A prágai temető receptjei

    A prágai temető receptjei

    Mar 5, 2025 • 40:16

    Umberto Eco zseniálisan fordulatos, cselekményben tobzódó 19. századi történelmi regényének főhőse Simone Simonini – a galád hamisítónak és kémnek egyetlen öröme van az életben: az evés. Na, de miket eszik? És ezeket hogyan kell elkészíteni?

  • Nagy Zoltán: Prága úgy elhúzott, hogy csak a féklámpáit látjuk...

    Nagy Zoltán: Prága úgy elhúzott, hogy csak a féklámpáit látjuk...

    Feb 27, 2025 • 40:19

    „Nem mindig a személyes preferenciáinkat követi a piac, de nekünk az a dolgunk, hogy lekövessük a változásokat ” – mondja Nagy Zoltán, a Boutiq’ Bar tulajdonosa. Ezt azonban néha könnyebb mondani, mint csinálni…

  • Volt balatoni séf, angol esküvőkirály - most a berni nagykövetség séfje: Szathmáry Rajmund

    Volt balatoni séf, angol esküvőkirály - most a berni nagykövetség séfje: Szathmáry Rajmund

    Feb 25, 2025 • 42:32

    „A gasztronómia annyira jelen van mindennapjaimban” – monda Szathmáry Rajmund, a barátainak csak Döme, aki már 30 éve dolgozik séfként. Második otthonában, Angliában, 10 évig dolgozott, és ő lett az esküvőkirály, jelenleg a hatodik évét húzza Svájcban, a berni magyar nagykövetség executive séfjeként.

  • Kávéházaink története a mi történetünk is - beszélgetés Saly Noémivel

    Kávéházaink története a mi történetünk is - beszélgetés Saly Noémivel

    Feb 15, 2025 • 41:54

    Saly Noémi legújabb kötete, Az én Pestem olvasmányos kultúr- kávéház- és gasztronómia-történet Budapestről. Erről, és a szakácskönyvek kultúraformáló szerepéről beszélgettünk.

Facebook közösség

Instagram

Follow on Instagram

Keresés

Borravalo.hu – gasztrokultúra

  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok és feltételek

VAN BARÁTUNK

Copyright © 2025 · Borravalo.hu - minden jog fenntartva!