Borillatú, ill. a különböző borokra jellemző illatvilágú parfümöket dobott piacra egy amerikai cég. Végül is, az aromadobozoktól ez már nem olyan nagy ugrás, maguk az illatok pedig régen a parfümipar kedvencei.
Előbb utóbb ennek is el kellett jönnie. A világban trendi dolog a bor és pezsgő, a good life-ot és a válságmentes szép időket idézik meg, melyekkel el lehet csevegni a művéset új határairól egy kiállítás megnyitón, kicsit dekadensen, kicsit becsicsentve ? egy szóval: felszabadultan.
Valószínűleg erre az érzésre épített a New York-i Kelly & Jones parfümcég, amikor piacra dobta a Wines Notes Collection darabjait, melyek öt borillatú kiadásban jönnek. Egy valódi borisszának igazán ellenállhatatlanná válhat az a hölgy, aki rizling, savblanc, chardonnay, merlot vagy cabenrnet felhőbe burkozik.
Mert a design-t elnézve hölgyekre gondolhattak elsősorban, miközben ezen illatok akár uraknak is jól állhatnának. Végre értelmet kap az a duma, amitől különben herótot kapok egy borkóstolón, hogyaszondja: ?illatozzuk meg ezt a bort?.
Az ötlet állítólag onnan jön, hogy Kelly Jones, a cég tulajdonosa egy borkóstoló partin észrevette, milyen jól keveredik saját parfümjének illata azokéval a borokéval, melyeket kóstolt. Így aztán kiötlötte a kollekciót, darabonként 84 dollárért. Elvileg minden parfümben a borfajtára jellemző illatok vannak, pl. vanília, égetett tölgyfa, méz vagy éppen rebarbara.
Két megjegyzés: 1) Erős parfümmel eleve neveletlen dolog megjelenni egy borkóstolón, a pacsuli szaga minden illatot el tud nyomni. Milyen akkor egy ilyen parfümmel? Az eléggé félreviheti a tisztelt kóstolgató társaságot. 2) Amikor a Brill Pálinkaházban jártam, a magyar Decanternek írtam egy cikket ?Parfüm a pohárban? címmel, melyben kiemeltem, hogy az díjnyertes Irsai Olivér és a Cabernet Franc pálinkájuk gyakorlatilag parfümként funkciónál, csuklóra, nyakra kenve sokáig árasztott kellemes, jellemző és intenzív illatot. Lehet, hogy van a magyar pálinkaparfümnek is létjogosultsága?