Nagyon nem mindegy milyen felirat van a címkén: az angol bort előállítók azzal küzdenek, hogy ezt tudatosítsák. Jó nekik.
Egyre nagyobb a kereslet az import léből Angliában készített borokra, a hírek szerint. Nagyon nem mindegy azonban, hogy milyen felirat van a palackon: brit, vagy angol bor.
A ?British wine? és az ?English wine? közötti különbség óriási, míg az előző import dzsúzból készülő alsó polcos termék, addig az utóbbi a büszke angolok saját termésének bora.
A The Grocer mezőgazdasági szaklap adatai szerint a brit bor előállításának nem vágott oda úgy a válság és a devizapiac fluktuációja, ezért az eladások is meredeken emelkedtek. 3-5 font közötti árakon mindenhol fellelhetőek az ilyen borok, értékben 50%-al nőttek az eladások az elmúlt évben. A brit bor piaca jelenleg évi 23 millió fontot tesz ki. Vannak elképesztő sikersztorik is: a Silver Bay Point eladásai egy év alatt mennyiségben 657%-ot ugrottak, mondhatni, ez lett a kedvenc brit bor márka.
Szakértők szerint a piaci hatások mellett egy fontos tényező is szerepet játszik ebben a trendben: az, hogy a patrióta érzelmű fogyasztók nem tudják mi a különbség a brit és angol bor között, és szívesen emelik le a polcról a 3 fontos kategóriában található borokat.
Az egész helyzet kísértetiesen hasonlít az itthon is tapasztalható szitura. A hiperek polcain található 300 forint alatti kategóriában lévő borok keletje nagy, az azokon lévő magyar címke pedig nagyon megtévesztő: az európai asztali bor kategóriában ugyanis bárhonnan származhat a szőlő az unión belül, akár teszem azt, Olaszországból is. És az még a jobb eset, ha ez a kategória fel van tűntetve. Nemrég büntettek meg egy nagy céget, mikor négymillió (!) palack olyan bort találtak nála, melyekben a vízizotóp vizsgálat kimutatta: a kékfrankos felirat ellenére a szőlő nem Magyarországról származott.