• Bor
  • Sör
  • Párlat
  • Kávé
  • Gasztro

borravalo.hu

bor ● sör ● párlat ● kávé ● gasztro ● bárkultúra

  • Címlap
  • Közélet
  • Hírek
  • Design
  • Podcast
  • Mindenmás
  • Kapcsolat

Fejlődünk, de nem sokat

2012-09-05 ● Kántor Endre

2011-ben már a háztartások kétharmada vásárolt bort valamilyen rendszerességgel, áll a GfK Hungária közleményében. Ötből három palack bor hipermarketben, diszkontban kerül a bevásárlókosárba. A többség vöröst vesz, de egyre többen fedezik fel a rozét is.

Az idei év szélsőségesen száraz, csapadékhiányos időjárása a bortermelés mennyiségére is súlyos hatással van, a szakemberek szerint 20-25 százalékkal kevesebb bort várhatunk ebben az évben, pedig a borkultúra fejlődésével együtt szépen gyarapodik a bort kifejezetten kedvelő magyarok aránya, állapítja meg a GfK kutatása.

A bort különösen szívesen ivók aránya ma már eléri a 37 százalékot, míg 20 évvel ezelőtt ugyanez az arány még csak 25 százalék volt ? ez derül ki a GfK Hungária Étkezési szokások felmérésének 2012. évi adataiból. 20 év alatt tehát 12 százalékpontot mozdultunk ?előre?.

A bor kedveltségét igazolja az a tény is, hogy míg 2006-ban a magyar háztartások fele, 2011-ben már közel kétharmada vásárolt bort valamilyen rendszerességgel, és ez az arány folyamatosan fejlődött az elmúlt évek során.

Vörösbor az élen

A borfajták népszerűségében némi átrendeződés figyelhető meg. A magyarok szíve döntően a vörösborokhoz húz, a fehérborok részesedése enyhén csökkenő tendenciát mutat, és egyre nő a rozé népszerűsége ? bár természetesen a teljes forgalomból csak kis részarányt képvisel.

Az elmúlt hat évben a vörösbor tartotta pozícióját, sőt mind értékben, mind mennyiségben növelni tudta részesedését a teljes borforgalomból, a fehérborok részaránya viszont visszaesett. A rozé borok szépen fejlődtek, értékben 3 százalékról 8 százalékra, mennyiségben pedig 3 százalékról 6 százalékra emelkedett részesedésük a háztartások teljes vásárlásából.

Az édes borok még mindig jelentős részarányt képviselnek a teljes megvásárolt mennyiségből, de valamelyest csökkenő tendencia figyelhető meg. A száraz és félszáraz borfajták részesedése mennyiségben ugyan nem nő, ám értékben ? a magasabb áraknak köszönhetően ? folyamatosan növekszik.

60% hiperben és diszkontban

A háztartások havonta vásárolnak bort, és egy-egy ilyen alkalommal 2-2,5 liter bor kerül a kosarakba, ami 3-4 palacknak felel meg. A kereskedelmi forgalomba kerülő borokból egyre többet vásárolnak hipermarketekben és diszkontokban, ebben a két csatornában kerül értékesítésre a teljes forgalom háromötöde. Természetesen a hipermarketekben és a diszkontokban forgalmazott borok átlagárainak szintjében tapasztalható különbségek a részesedésben is megmutatkoznak: míg mennyiségben a diszkontok, addig értékben a hipermarketek tudják a legnagyobb részt kihasítani maguknak a piacból.

Az egyes értékesítési csatornák részesedése a teljes borpiacból mennyiségi és érték alapon, 2011 (az adatok százalékban kifejezve):

Csatorna Mennyiségi részesedés Értékbeli részesedés
hipermarket 27 33
szupermarket 13 15
diszkont 33 26
cash&carry 4 4
hazai láncok 10 9
független kisboltok 6 7
egyéb csatorna 7 6

(Forrás: Háztartáspanel, GfK Hungária)

A férfiak itala

A nemek között bár jelentős különbség figyelhető meg a bor kedveltségét illetően ? minden második férfi nyilatkozott úgy, hogy különösen szívesen iszik bort, míg a hölgyeknél ez az arány csak 23 százalék ? addig a hazánkban is komoly kultúrával rendelkező bor népszerűségét, az adatok ismeretében, nem különösebben befolyásolja az életkor, a végzettség, vagy a jövedelmi státusz.

Nem szezonális

A borfogyasztás kiegyensúlyozottabb képet mutat, mint a sörivás, hiszen nem annyira szezonális, télen, nyáron, ősszel, tavasszal is fogyasztjuk ? áll a közleményben. Némi kiugrás a decemberi (főleg karácsonyi) időszakban, az ünnepek idején tapasztalható. Fehérborokból szintén kicsit több fogy a nyári fröccs időszakban.

Ha valaki a statisztikán túli személyes tapasztalatokra kíváncsi, olvassa el posztunkat arról, mit lát egy hipermarket italosztályán dolgozó arról, hogy vesz bort a magyar!

Címkék: 2011, borfogyasztás, fogyasztás, GfK, kereskedelem, statisztika, vásárló

← Pusztítás a Villa Sandahlnál Kevés, de kiváló termés Egerben →

Tetszett? Küldd el másoknak is!

Kövess minket

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Tumblr
  • Twitter
  • YouTube

Podcast

Konc vs. Cibere – farsang és böjt

Márciusi ifjak és a szabadság bora

Pezsgőt júniusban

Instagram

Follow on Instagram

Hírlevél

Nem szeretnél lemaradni? Érdekelnek a kiemelt események, ajánlatok?

Hírek, Programok

Nagy Egri Borműhely kóstoló

Négy érmet hoztak el a Kreinbacher magnumok a pezsgő vb-n

Borszerda egri borokkal

Egytőről évjáratbemutató

Negyedszer is Trófea díjat kapott a Tornai Pincészet



Mi az, hogy ital/bár kultúra? Egyáltalán, miért kell a borokról, sörökről, párlatokról vagy kávékról kóstolójegyzetet írni? Inni kell, és kész, nem? De.
Persze, mi azt gondoljuk, hogy közben keresni kell a jót, a még jobbat, a tökéletest - ha van olyan. A kultúra a civilizáció építőeleme. Ahogy az irodalomban vagy zenében, az italok és ételek terén is lehet alkotni, és a tökélyre törekvő alkotást megérteni. Közben pedig lehet inni is - ünnepkor, lazításnak, búfelejtésre - hisz ez is kultúránk része. Főleg akkor, ha kulturáltan csináljuk. Ezért vagyunk mi: hogy megmutassuk mit és hogyan érdemes. Hogy mikor, az rátok van bízva...
  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok és feltételek

Keresés

Archívum

Facebook közösség

Copyright © 2023 · Borravalo.hu - minden jog fenntartva!