2011-ben már a háztartások kétharmada vásárolt bort valamilyen rendszerességgel, áll a GfK Hungária közleményében. Ötből három palack bor hipermarketben, diszkontban kerül a bevásárlókosárba. A többség vöröst vesz, de egyre többen fedezik fel a rozét is.
Az idei év szélsőségesen száraz, csapadékhiányos időjárása a bortermelés mennyiségére is súlyos hatással van, a szakemberek szerint 20-25 százalékkal kevesebb bort várhatunk ebben az évben, pedig a borkultúra fejlődésével együtt szépen gyarapodik a bort kifejezetten kedvelő magyarok aránya, állapítja meg a GfK kutatása.
A bort különösen szívesen ivók aránya ma már eléri a 37 százalékot, míg 20 évvel ezelőtt ugyanez az arány még csak 25 százalék volt ? ez derül ki a GfK Hungária Étkezési szokások felmérésének 2012. évi adataiból. 20 év alatt tehát 12 százalékpontot mozdultunk ?előre?.
A bor kedveltségét igazolja az a tény is, hogy míg 2006-ban a magyar háztartások fele, 2011-ben már közel kétharmada vásárolt bort valamilyen rendszerességgel, és ez az arány folyamatosan fejlődött az elmúlt évek során.
Vörösbor az élen
A borfajták népszerűségében némi átrendeződés figyelhető meg. A magyarok szíve döntően a vörösborokhoz húz, a fehérborok részesedése enyhén csökkenő tendenciát mutat, és egyre nő a rozé népszerűsége ? bár természetesen a teljes forgalomból csak kis részarányt képvisel.
Az elmúlt hat évben a vörösbor tartotta pozícióját, sőt mind értékben, mind mennyiségben növelni tudta részesedését a teljes borforgalomból, a fehérborok részaránya viszont visszaesett. A rozé borok szépen fejlődtek, értékben 3 százalékról 8 százalékra, mennyiségben pedig 3 százalékról 6 százalékra emelkedett részesedésük a háztartások teljes vásárlásából.
Az édes borok még mindig jelentős részarányt képviselnek a teljes megvásárolt mennyiségből, de valamelyest csökkenő tendencia figyelhető meg. A száraz és félszáraz borfajták részesedése mennyiségben ugyan nem nő, ám értékben ? a magasabb áraknak köszönhetően ? folyamatosan növekszik.
60% hiperben és diszkontban
A háztartások havonta vásárolnak bort, és egy-egy ilyen alkalommal 2-2,5 liter bor kerül a kosarakba, ami 3-4 palacknak felel meg. A kereskedelmi forgalomba kerülő borokból egyre többet vásárolnak hipermarketekben és diszkontokban, ebben a két csatornában kerül értékesítésre a teljes forgalom háromötöde. Természetesen a hipermarketekben és a diszkontokban forgalmazott borok átlagárainak szintjében tapasztalható különbségek a részesedésben is megmutatkoznak: míg mennyiségben a diszkontok, addig értékben a hipermarketek tudják a legnagyobb részt kihasítani maguknak a piacból.
Az egyes értékesítési csatornák részesedése a teljes borpiacból mennyiségi és érték alapon, 2011 (az adatok százalékban kifejezve):
Csatorna | Mennyiségi részesedés | Értékbeli részesedés |
hipermarket | 27 | 33 |
szupermarket | 13 | 15 |
diszkont | 33 | 26 |
cash&carry | 4 | 4 |
hazai láncok | 10 | 9 |
független kisboltok | 6 | 7 |
egyéb csatorna | 7 | 6 |
(Forrás: Háztartáspanel, GfK Hungária)
A férfiak itala
A nemek között bár jelentős különbség figyelhető meg a bor kedveltségét illetően ? minden második férfi nyilatkozott úgy, hogy különösen szívesen iszik bort, míg a hölgyeknél ez az arány csak 23 százalék ? addig a hazánkban is komoly kultúrával rendelkező bor népszerűségét, az adatok ismeretében, nem különösebben befolyásolja az életkor, a végzettség, vagy a jövedelmi státusz.
Nem szezonális
A borfogyasztás kiegyensúlyozottabb képet mutat, mint a sörivás, hiszen nem annyira szezonális, télen, nyáron, ősszel, tavasszal is fogyasztjuk ? áll a közleményben. Némi kiugrás a decemberi (főleg karácsonyi) időszakban, az ünnepek idején tapasztalható. Fehérborokból szintén kicsit több fogy a nyári fröccs időszakban.
Ha valaki a statisztikán túli személyes tapasztalatokra kíváncsi, olvassa el posztunkat arról, mit lát egy hipermarket italosztályán dolgozó arról, hogy vesz bort a magyar!