Mostantól minden pénteken megmerítjük puttonyunkat a borvilág híreiben: nem törekszünk arra, hogy visszaadjunk minden eseményt, szubjektíven szelektálunk az általunk fontosnak, érdekesnek, vagy csupán jópofának ítélt hírek között.
Megatranzakció Amerikában
A világ legnagyobb borcsoportja, a Constellation Brands (Fairport, NY) két jó nevű társaságtól válik meg portfoliójából. Az Almaden és az Inglenook Vineyards kaliforniai pincészetek vevője a San Franciscói Wine Group, a vételár 134 millió dollár ? készpénzes ügyletről van szó. Az iparági szakértők szerint az adásvétel mind az eladónak, mind a vevőnek kedvez. A tőzsdén is jegyzett Constellation Brands portfoliójában mintegy 100 amerikai márkanév van, a társaság szóvivője szerint mostantól alapvetően a prémium és a luxus kategóriára szeretnének koncentrálni, ebben látnak növekedési potenciált. A magántulajdonban lévő Wine Group az ügylettel a harmadik legnagyobb borértékesítő lett az Egyesült Államokban, becslések szerint évente mintegy 240 millió palack bort adnak el az USA-ban. Az Almaden Vineyards-ot 1852-ben alapította egy francia bevándorló, Etienne Thee, aki Los Gatos mellett telepedett le. Az Inglenook bár régóta Central Valley borokat készít, a Napa-völgyben kezdte a működését 1880-ban, a finn születésű hajóskapitány Gustav Niebaum keze alatt. A társaság a hatvanas években cserélt gazdát, egy részéből lett a mára Rubicon Estate-ként működő Niebaum-Coppola pincészet.
tovább: San Fransisco Chronicle
Rekordot döntött a dél-afrikai borkivitel
Mérföldkőhöz érkezett a dél-afrikai boripar 2007-ben: összesen 300 millió liter bort exportáltak ? ezt eddig soha nem sikerült teljesíteni. Ez a teljesítmény a tavaly tapasztalt nehézségek, rossz termés tükrében még fényesebb, a Wines of South Africa szóvivője szerint. Egyébként Dél-Afrikában is óriási adásvételi ügylet zajlott le: többmillió randos üzletről számolt be a héten az egyik legnagyobb bor és szeszesitalgyártó társaság, a KWV: az ügyéttel a német Racke cégben szereztek tulajdont, amellyel a világ egyik legnagyobb piacára nyílt számukra meg egy újabb ajtó.
tovább: SABC News
Még jobban az olasz borok felé tendál az USA borfogyasztása
Az olasz élelmiszeri és borászati intézet jelentése szerint tavaly nőtt az olasz borok kivitele az Egyesült Államokba. Az intézet szerint olasz borból vittek be legtöbbet az USA-ba tavaly, a növekedéssel pedig még inkább megalapozták első helyüket a második Ausztrália előtt. Az Amerikába irányuló ausztrál kivitel mértéke 3,5 százalékkal csökkent, értékben ugyanakkor 3,2 százalékos növekedést regisztráltak.
tovább: Beverage World
Jura: egy kevésbé ismert francia borvidék
Minden télen megrendezésre kerül az a fesztivál, amelynek keretében bemutatják egy kevésbé ismert borvidék újborát a Franciaország keleti részében található Jura-hegységben. A Percée du Vin Jaune, magyarul egyenes fordításban a ?sárga bor lyukasztása? a kultikusnak számító jurai bor megbontását jelenti. Egyesek szerint az itt található bor mineralitásban vetekszik a sherry-vel, ilyenkor mintegy 50 ezer ember tódul erre a vidékre Európa minden tájáról, hogy részt vehessen a február eleji mulatságokon. Jura egyébként a legkisebb francia bortermelő régió, telis-tele meszes-agyagos talajjal, meg brutál lankákkal, ezért a savagnin, a trousseau és a ploussard majdhogynem csak ezen a vidéken adja ki a maga valóját. Útleírás, fényképek és még több infó:
Egy rejtett bordeaux-i gyöngyszem
Még mindig Franciaország, ámbár egy sokkal ismertebb borvidék, nem más, mint Bordeaux. Ezen belül azonban egy rejtett gyöngyszemről ad számot a The News Star: a Chateau Gloriáról. A bordeaux-i klasszifikáció története és történelmi háttere dióhéjban, majd egy 1903-ban született bordeaux-i úr. Henri Martin rövid életrajza, végül a Chateu Gloria bemutatása: mintegy 100 hektár terület, alapvetően cabernet sauvignon és merlot, némi cabernet franc és petit verdot. Személyes útbeszámoló, kóstolási jegyzetek, évjárat specifikumok, értékes bemutatása a Chateu-nak:
Két film is a legendás 1976-os párizsi borkóstolóról
1976-ban, a legendás párizsi kóstolón a kaliforniai borok kenterbe verték a nagy francia vörösöket. Ez volt a francia borászok fekete napja, és itt kezdődött el a Napa-völgy tündöklése. Múlt héten, a Sundance fesztiválon mutatkozott be a közönségnek a Bottle Shock című alkotás, a The Judgement of Paris-t pedig most kezdik forgatni. A kettő érdekes módon fehér és vörös oldalról is megközelíthető, a Bottle Shock alapvetően a 73-as Chateau Montelenával foglalkozik, ez a chardonnay volt az egyik nagy nyertese a tesztnek. Sajna a mozihoz nem ihatjuk, mert mostanra már szétesett, a másik nagy nyertes, a szintén 73-as Stag?s Leap Cabernet azonban olyan 1000 dollár körül még kapható, ráadásul a csúcson van. A filmekről és a körülményekről bővebben:
Kántorbandi
Korábban:
Ha Oscar-gála, akkor sztárborok
Ők mondják meg, mit igyál
Részrehajló a borpápa?