• CÍMLAP
  • PODCAST ARCHÍVUM
  • RÓLUNK

borravalo.hu

gasztro●kultúra

  • Étel
  • Ital
  • Kultúra
  • Történelem
  • Kapcsolat

Húsosfazék vagy bormarketing?

2007-12-03 ● borravalo.hu

Télleg úgy van, hogy édes hazánk, ez a lángoktól ölelt bokréta isten kalapján csendben csúszik a csulába, innen nézzük mink süllyedve és bugyborékolva az Európa-expressz távolodó utolsó kocsijait és az oldalukra festett bolgár és román nemzeti trikolór elmosódó csíkjait.

Tehát miközben, aközben óriási egyéni teljesítményeket láthatni. Múlt csütörtökön például a magyar borászat megint egy grádiccsal feljebb lépett, Szekszárdon felavatták Takleréknek a régi kis pincészetre épülő új borászatát. A 140 millás AVOP-támogatásból felépült szuperség az ötven hektár körüli Takler-birtok méltó központja lészen, szép megkoronázása annak a jó csomó álmatlan éjszakának, amelyeken a tálentumos maestro kalkulálgatott, hogyan is kéne túlélni a holnapi napot.

És akkor szólásra emelkedett az agrárminiszter (a rendszerváltás óta a legjobb agrárminiszter a rendszerváltás óta regnáló leggyengébb kormányban, copyright by J. I. balatoni borász). Gráf úr, miután afölötti örömének adott hangot, hogy Taklerék új dimenzióba léptek, meghökkentően sarkos szavakat szólt az egybegyűlt borászokhoz.

Mielőtt e szavait idéznénk, pár mondatban megkíséreljük összefogni, mire is vonatkoztak Gráf úr szavai. Ugye a magyar bor fejlődése kétségtelenül az egyik legsikeresebb és legszebb történet, ami a rendszerváltás óta a magyar gazdaságban-élelmiszeriparban lezajlott, ám nincs eladás marketing nélkül, márpedig a magyar borpiacról hiányzik a közösségi marketing. Mindig a végére marad, amikorra már elfogy a pénz és sokan nem is értik, mi szükség van rá. Ám a nagyvilágban és a magyar borpiacon is egyre több a jó bor, a magyar bormarketing hiánya súlyos versenyhátrányt okozó problémává vált, a szakma két éve gründolt egy Bormarketing Kht-t. A marketinghez durva sok pénz kell ugye, mire jött egy télleg zseníliás ötlet, hogy ugyanis a literenkénti 8 ft-os jövedéki adót irányítsuk át a bormarketingre. Ez elvileg az átlag 3 millió hektós évi magyar borprodukciónál 2,5 Mrd Ft lenne, de facto 1,2 Mrd, azaz az adó 50 %-a eltűnik valahol, ez ugye Magyarország, Európa keleti, a Balkán nyugati végvidéke, de hagyjuk ezt most, ez, hogy hova lett évi bő milliárd csak a bor jövedéki adójából, egy másik rémtörténet.

Nü, hogy egyik szavunkat a másikba ne öltsük, a kht elhatározta, hogy felállít egy döntés-előkészítő grémiumot, ami a befolyó, még így is tetemes suskát disztributálná, mármint hogy a marketing-hozzájárulás felhasználására beérkezett pályázatokat kiírná, elbírálná-rangsorolná, a támogatási szerződések megkötésével kapcsolatos teendőket menedzselné, satöbbi. A bizottság hét főből állna, hatot a borászoknak kéne kiválasztaniuk valahogy, egyet a miniszter delegálna. Lett is haddelhadd!

A borásztársadalom némely képviselője ugyanis a jelek szerint nem látja át, hogy a marketing a borkészítés folyamatának ugyanolyan nélkülözhetetlen láncszeme, mint a szüret vagy az erjesztés, az a láncszem, amely ha hiányzik a folyamatból, a bor nem jut el a fogyasztóhoz. És hogy ez egy teljesen külön szakma, egy professzió, nem a borász dolga, akinek erre nincs is ideje és nem is ért hozzá (és, hadd legyünk egy kicsit hímivarsejtek, idegen nyelveket sem beszél, tisztelet az egy-két kivételnek, ill. a fiatal borásznemzedéknek, akik már beszélnek nyelveket, de ebben a történetben nem ők nyomulnak a bizottsági székekért).

A nagy (muhaha) generáció némely borászai igyekeznek olyan irányba tolni a dolgot, hogy ők dönthessenek a marketing-pénzekről, ne a marketingesek. Ne demokratikus választás legyen, hanem delegáljunk annak függvényében, ki mennyit fizet be, ha nem így lesz, nem fizetünk. Legyen benne a Borakadémia (nagy kérdés ugyan, kit reprezentál és milyen tevékenységet is fejt ki ez a szervezet az Év Bortermelője és Pincészete-buli lebonyolításán kívül, melyek valszeg szintén megérnének egy misét, de delegáljon egy tagot). Legyen benne a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa és legyenek benne valahogy a nagypincészeteket képviselő Magyar Szőlő és Bortermelők Szövetségének delegáltjai, csupa-mind marketing-szakértő bácsik. Magunk ezt a megközelítést valahogy jellegzetesen konzervatívnak tartjuk, konzervatív alatt ezúttal a továbbélő posztszocialista reflexeket értve.

A borászok egy másik részhalmaza mást mond. Aszongya, hogy helyesebb lenne tán marketing-szakértőket ültetni a marketing-bizottmányba, például mondjuk egy kreatív reklámost, egy olyan csávót, aki keni-vágja az úniós agrárfinanszírozási topikokat, egy olyant, aki képbe? van borreform-ügyben, kell egy piackutató, az tutifix, egy kereskedő, ilyenek. Itt ugyanis most nem bort, hanem marketinget kell készíteni, hogy úgy mondjuk. Mi ezt modernistább megközelítésnek tartjuk, magunk is emellett szavaznánk.

Nos, a Taklerék avatóján a miniszter teljesen egyértelműen állást foglalt a kérdésben. Aszonta, hogy jó lenne, ha a borásztársadalom megértené: a marketing egy másik szakma, wazze. Vagyis izé, bocsánat, ezt nem mondta, csak mi tesszük hozzá némi indulattal. Jó lenne, ha konszenzusra jutnátok és nem rám maradna a végén a feladat, hogy rendbe tegyem a dolgokat, mondta a miniszter még némi fenyegető éllel. Azaz, letette a voksát a modernistább megközelítés mellett.

Ettől még persze nem lesz olcsóbb a brúgó, némely nagy befizető borvidékek és a húsosfazék ellenállhatatlan illatától felgerjedt lobbisták ignorálhatják a miniszter szavait, ez pillanatokon belül kiderül. A borászoknak valahogy dönteniük kell, a miniszter a hónap közepéig adott határidőt a borásztársadalmat képviselő érdekcsoportoknak.

Dr. Nemtudomka

Korábban:

Villány és Szekszárd a McWine ellen

Tokaj járatlan úton

Zene-bora VII: Legalizáld, gargalizáld!

Jövőre indulhat a bormarketing

Címkék: AVOP, bormarketing, EU, Gráf, marketing, Szekszárd, Takler, unió

← Parlez-vous borul? EU-borreform: megvan, de minek →

Tetszett? Küldd el másoknak is!

Kövess minket

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • YouTube

keresés

PODCAST FELIRATKOZÁS

  • SpotifySpotify
  • Apple PodcastsApple Podcasts
  • DeezerDeezer
  • Podcast AddictPodcast Addict

PODCAST TÁR

Borravaló
Borravaló
Kéktúrásból hasgombász: Almási Petra
Loading
00:00 / 31:54
Apple Podcasts Deezer Podcast Addict RSS Spotify
RSS Feed
  • Kéktúrásból hasgombász: Almási Petra

    Kéktúrásból hasgombász: Almási Petra

    Nov 5, 2025 • 31:54

    Ehető gombák Magyarországon címmel jelent meg Almási Petra könyve, a hazai erdők fogyasztható gombáiról, friss felhasználási módjairól és tartósításásáról. Kezdő és gyakorlott gombászoknak, és a megszokottól eltérő alapanyagokra nyitottaknak.

  • Mit adott nekünk Gundel Károly?

    Mit adott nekünk Gundel Károly?

    Oct 21, 2025 • 32:13

    Világlátott vendéglős, hagyományőrző, újító, gasztro író, akiről a világkiállítás kapcsán még a New York Times is szuperlatívuszokban írt. Katona Csaba történész és Kántor Bandi születésének évfordulója apropóján beszélgetnek Gundel Károlyról.

  • Kappadókiától Dzserbáig - nyári élményeink

    Kappadókiától Dzserbáig - nyári élményeink

    Oct 16, 2025 • 36:22

    Az idei nyár is dúskált gasztro élményekben – persze így van ez, ha az ember eleve keresi ezeket. Gazdagodtunk szép élményekkel külföldön és itthon is, ezeket elevenítjük fel.

  • Celebpiák: Jason Momoa vodkáján is túl

    Celebpiák: Jason Momoa vodkáján is túl

    Oct 9, 2025 • 39:05

    Mit keresnek a celebek a lepárlókban, pincékben? Mióta trend az, hogy egy színész, zenész, vagy sportoló saját italmárkát népszerűsít? Erről beszélgettünk Nagy Zoltánnal, a Boutiq’Bar tulajdonosával.

  • Bubik Szekszárdról - 1838

    Bubik Szekszárdról - 1838

    Sep 30, 2025 • 37:03

    Szekszárd és pezsgő? Ráadásul methodé tradicionelle, azaz palackos erjesztés és érlelés? Az 1838 nem egy dátum, bár az is lehetne, hisz a magyar pezsgőgyártás hőskorát idézi meg, a számmal ellátott palackokban azonban egy borvidék teljesen új arca mutatkozik be.

  • Női szemmel a rum pincében - Cynthia Vargas, a Matusalem master blendere

    Női szemmel a rum pincében - Cynthia Vargas, a Matusalem master blendere

    Sep 23, 2025 • 15:21

    Izgalmas, rendhagyó és hiánypótló bemutatón vehettünk részt a Casa Ron Matusalem és a Liquid Gold rendezésében: a master blender Cynthia Vargas először hagyta el a dominikai érlelőpincét, hogy bemutassa, mivel dolgozik most, milyen újdonságok vannak.

  • Pacal, birkahere, borjúbríz - fincsi, mi?

    Pacal, birkahere, borjúbríz - fincsi, mi?

    Jun 24, 2025 • 35:54

    Pacal, hagymás vér, kakastöke paprikás, bárányszív steak, a Hortobágy osztrigája, rántott velő – fincsi, mi? Bizony fincsi, pedig a legtöbben vagy nem mernek ilyen alapanyaghoz nyúlni, vagy nem is tudnak róla.

  • A füredi Anna-bálon… Na de, miért pont ott?

    A füredi Anna-bálon… Na de, miért pont ott?

    Jun 17, 2025 • 35:22

    Idén volna 200 éves a füredi Anna-bál… De csak volna, ha igaz lenne a legenda. Sajnos azonban, mint oly gyakran, itt sem teljesen stimmel a sztori, legalábbis jelen történeti tudásunk és a kutatások alapján.

  • Unta a rántott sajtot, sikeres étterem tulaj lett: Ranjeet Singh Dhillon

    Unta a rántott sajtot, sikeres étterem tulaj lett: Ranjeet Singh Dhillon

    Jun 11, 2025 • 39:18

    Ranjeet Singh Dhillon, a 20 éves Indigo, Bombay és Indigo Express éttermek társtulajdonosa fiatalemberként, először 1990-ben érkezett Magyarországra, amiről akkor még alig tudott valamit.

  • Tóth Szilárd: szeretem, ha mosolyognak az emberek!

    Tóth Szilárd: szeretem, ha mosolyognak az emberek!

    May 22, 2025 • 43:16

    A Michelin és zöld csillagos SALT étterem séfje az idei MBH Gourmet Fesztivál egyik nagykövete. Imádja azzal megmosolyogtatni a vendégeket, amikor ételeivel átad valamit magából.

Facebook közösség

Instagram

Follow on Instagram

Keresés

Borravalo.hu – gasztrokultúra

  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok és feltételek

VAN BARÁTUNK

Copyright © 2025 · Borravalo.hu - minden jog fenntartva!