Megtartotta sajtótájékoztatóját az új bormarketing kft. pénteken. Már a tájékoztató előtt kiderült: a szervezetet nem ismeri el a magyar borászat egy reprezentatív csoportja. Az új cég összefogást sürget, konszenzust szeretne elérni a szakmában. Szerény véleményünk szerint ez nem lesz sétakocsikázás.
Ahogy beszámoltunk róla mi is, megalakult az új bormarketingért felelős társaság, a Közösségi Bormarketing Kft. Múlt hét pénteken tartottak sajtótájékoztatót, ahol ? az előzetes tájékoztatás szerint ? be kívántak számolni terveikről, stratégiájukról.
Megelőző csapás
Ezen a terven kicsit változtatott az a tény, hogy összehangolva, együttes erővel és csaknem egy időben küldte szét kiáltványát a magyar borászok egy reprezentatív csoportosulása és a Magyar Bormarketing Non-profit (MBM) Kft. volt munkatársainak csapata. Ők közösen fogalmazták meg érdekeiket és ellenérveiket az új társasággal szemben, köztük azt, hogy ?az aláírók nem értik, hogy ? a Magyar Bormarketing Nonprofit Kft. működését ki és milyen szándékkal lehetetlenítette el.? Megfogalmazták azt is, hogy ?Oda tehát a reprezentativitás és a közösségi bormarketing sarokkövét jelentő legitim érdekképviselet.? (A leveleket teljes egészében itt lehet elolvasni.)
Kármentesítő válaszok
A pénteki tájékoztatónak tehát ki kellett térnie ezekre a körlevelekre, és ezek tükrében felvázolni a helyzetet. A Magyar Szőlő és Bortermelők Szövetségének elnöke, Tornai Tamás elmondta, hogy minden olyan borász-szervezet csatlakozását várják, mely a befizetőket tömöríti. A szövetség által újraindított kft. az előző bormarketing-szervezet főbb akcióit folytatni szeretné, a pénzek kezelésének nagyobb transzparenciájával, a befizető borászatok véleményének felmérésével és az eladás fokozottabb ösztönzésével.
Oláh László, az új kft. igazgatója is a folytonosság fenntartását emelte ki, és azt, hogy az új koncepció nagyobb súlyt helyez az ágazati szereplők véleményének becsatornázására, felméri a tavalyi exportpiaci akciók hatékonyságát, kiterjeszti a termelők, kereskedők, a HoReCa képviselőinek és a fogyasztóknak az oktatását, nagyobb intenzitással használja az internetet és a láncokat.
Van közös ellenség is: az AMC
Az első, 2007-ben beindult bormarketing szervezet volt munkatársainak levele szerint külső erők, mindenekelőtt az Agrármarketing Centrum (AMC) visszahúzó tevékenysége hatására. Tornai Tamás szerint az AMC 30%-ban, a pályázatokat elbíráló Bormarketing Bizottság 30 %-ban és az MBM Kft. előző vezetése 40 %-ban ludas a kft. ellehetetlenüléséért, amely végül a társaság felszámolásához vezetett.
Tornai Tamás elmondta: nincsenek illúziói az AMC-vel kapcsolatban, bizonyos, hogy az új kft.-nek is meg kell harcolnia vele, ahogy a Bormarketing Bizottsággal is, de a munkát el kell kezdeni, mert a válság sújtotta ágazat bajban van.
Kérdés, lesznek a projektek?
Tornai és Oláh hangsúlyozták: nem akarnak háborúzni. Szerintük, aki hatni akar a bormarketing pénzek elköltésére, csatlakozzon. Az nem lehet, hogy semmi ne történjen hónapokig és a huzavona miatt elmaradjanak az olyan tervezett akciók, mint a fröccskampány, a Borszerda vagy a Magyar Bor Mindenkor-projekt. Nem lehet, hogy most fél évig ne legyen eladás-ösztönzés -mondták.
Ezzel szemben a magyar borászok csoportja kiáltványuk 4. pontjában felszólította a Közösségi Bormarketing Kft.-t, az AMC-t és a kormányzatot, hogy a helyzet tisztázásáig hirdessenek moratóriumot új bormarketing pályázatok kiírására.
Egyelőre úgy tűnik, hogy a helyzettel csakis a borágazat és a fogyasztók vesztenek. Az ágazat azért, mert a befizetett pénzekkel senki nem kezd semmit, nincs folytonosság a marketingben. A fogyasztó pedig azért, mert senki nem mondja meg neki, hogy nesze: ezeket a jó magyar borokat igyad. A háború még csak most kezdődött: nekünk nincsenek illúzióink, hogy nem lesz vége egyhamar.