Tavaly Franciaország visszaszerezte első helyét a világ bortermelői között, miután egy évvel korábban Olaszország megelőzte a rangsorban. Ez persze nem azt jelenti, hogy nőtt a bortermelés Franciahonban, csak azt, hogy nem csökkent annyira, mint az Olaszoknál. Közben több tömény és pezsgő fogy.
2010 megint Franciaország a világ elsőszámú bortermelője, áll az International Wine and Spirit Research (IWSR) piackutató intézet a Vinexpo számára készített elemzéséből. 2010-ben Franciaországban, és a legnagyobb bortermelő országok közül sokban, Olaszországban, Spanyolországban, az Egyesült Államokban, Dél-Afrikában, Németországban csökkent a bortermelés. A franciáknál 419 millió rekeszes (az iparágban referencia mértékegységnek számító rekesz tartalma 9 liter) termelésével így is megelőzte a többi országot.
Az IWRS szerint a hatvanas évek óta globálisan évente átlagosan 2 százalékkal esett a bor fogyasztása. Az elmúlt öt évben a csökkenés üteme 1,4 százalékra mérséklődött, és a 2014-ig terjedő időszakban várhatóan 0,7 százalék lesz, áll az elemzésében. Ha a bor széles kategóriáján belül nézelődünk kicsit, szembetűnő, hogy a rozéborok fogyasztása 2005 és 2009 között 19,85-al, a habzóboroké pedig 4,62 százalékkal nőtt.
Töményt többet iszunk
A töményitalok piacán 9,5 százalékos növekedéssel számol az IWSR a következő 4 évben, elsősorban az ázsiai piacok növekvő importkereslete miatt. Ezzel párhozamosan folytatódhat piaci kereslet eltolódása a prémiummárkák felé. ?A legtöbb magasabb alkoholtartalmú szeszesitalt már felvásárolták a nagyobb, nemzetközi cégek, amelyek jobban tudták piacosítani ezeket a márkákat? ? idézte a Vinexpo operatív igazgatóját, Robert Beynat-t az MTI.
A tömény szeszesital-piac értékesítési bevételei 2014-re 230,27 milliárd dollárra emelkedhetnek, az eladott rekeszek száma pedig 2,74 milliárd darab lehet.
A pezsgők is jobban fogytak
A pezsgők (itt kimondottan Champagne-ról van szó) értékesítése 7,5%-al nőtt világszerte 2010-ben, a Drinks Business adatai szerint. 2009 elég cudar év volt a pezsgősök számára, akkor 42%-al estek vissza az elasások. Az idei év azonban fordulópont lehet, eddig az export adatok legalábbis ezt ígérik. A Champagne esetében az első 7 hónapban 36%-os visszaugrást regisztráltak. A lapnak nyilatkozó Stephen Charters szerint a pezsgő az önbizalom és ünnep itala, akkor isszuk, ha ünnepelni valónk van. A gazdaság helyrebillenésével van is erre okunk, mondta a Reims Management School Champagne tanszékének vezetője. Úgy tűnik, idén és jövőre még rendkívüli bővülés is lehet, főleg az ázsiai piacoknak köszönhetően, tette hozzá.
A zseniális archív fotókat innen szereztem.