Érdekes és számomra átláthatatlan következményekkel bíró változásokon megy át a magyar borászat: a kormány döntésének értelmében először az AMC kezéből vették ki a bormarketinget, most pedig arról adtak hírt, hogy megszüntetik a bor forgalombahozatali járulékfizetési kötelezettséget.
Januártól érdekes változásokat lehet látni a magyar borászatban, ill. inkább a marketinget érintő kérdésekben. Döntés született ugyanis arról, hogy a kormány a Magyar Turizmus Zrt. irányítása alá vonja a bormarketing kérdését, kiveszi az Agrár Marketing Centrum kezéből azt. Ezt nem nagyon hirdették agyon, mondhatni szép csendben kezelték. (Ahogy, teszem hozzá off topicként, azt is, hogy január elsején kiírtak egy masszív, 750 millió forintos tendert, melynek benyújtási határideje január 9. és alkalmasság szerint egy kezemen – tán ujjamon – meg tudom számolni hány cég lehet esélyes rá. Khmmm…) Hogy ez jó vagy rossz a bormarketing szempontjából, kérdés. Annyi biztos, hogy éveken át törekvés volt arra, hogy egy külön független szervezet legyen az, aki ilyen ügyekben dönt, mint a sokat emlegetett szomszédos Ausztriában.
Hadd éljek egyelőre a gyanúperrel, mely szerint, ahogy nem volt célravezető és sikeres a borral a tej, mangalicazsír és fokhagyma mellett (vagy ezekkel együtt) foglalkozni, úgy nem lesz az a gyógyvíz, szürkemarha és visegrádi várjátékok mellett sem ? bár kétségtelen, hogy a bornak mindkét témakörben van (lehet) kapcsolódási pontja ? ahogy ezernyi más ilyen kapcsolódási pontot is lehet találni.
Az első gondolat az volt, hogy nyilván jól jön a Magyar Turizmus Zrt.-nek a nyolc forintokból, azaz a bor forgalombahozatali járulékából évente befolyó nem kis összeg. Csakhogy, éppen a minap eléggé váratlanul érte a borásztársadalmat (is) az a hír, mely szerint a kormányzat megszünteti a bor forgalombahozatali járulékfizetési kötelezettséget.
Na most, ez azonnal több problémát felvet: először is, pont ebből az összegből működött a bormarketing. Illetve, ebből működött az MgSZH is, leánykori nevén OBI. Hogy és honnan lesz erre most forrás? (Gondolom, utóbbi sok borász számára nem olyan jelentős kérdés?)
Másodszor: a döntés előtt információnk szerint nem volt semmilyen egyeztetés a szakmával. Ez elég furcsa, tekintve, hogy ilyen kérdésekre azért van egy borászati és szőlészeti albizottság a tisztelt házban, csak mondani kellene valamit, az érdekvédelmi szervezetek figyelmét felhívni, a véleményüket kikérni. Az hagyján is, hogy elég furcsa, de decemberben végig úgy tárgyaltak a szakmával, hogy ez az összeg be fog folyni.
Harmadszor: ki és mikor gondolta át és számolta ki, milyen változásokat jelent ez a magyar boripar számára? Milyen hozadéka van ennek? Hogyan, milyen pénzből és milyen formában működik majd bormarketing program?
Negyedszer: – és ez a legveszélyesebb a jövőre nézve ? milyen adót vagy bevételt tervez a kormányzat ezt követően a borok után, hogy pótolni tudja az innen kieső, nem kevés pénzt? Mert, hogy egyszerűen lemondanak róla ilyen gazdasági helyzetben, az nem valószínű.
A borász társadalom nevében én most inkább megijednék, mint boldogan mosolyognék. Várjuk a fejleményeket.