Nos hölgyek-urak, az alábbi listából megtudhatják, ki döntött arról globális szinten, hogy mi kerül a nagyérdemű alkesz közönség becses poharaiba. Ezekben a top 50-es, top 100-as listákban az a legjobb, hogy valaki, lelkiismeretes munkaerő megcsinálja őket. Összeállít, nyomoz, telefonál, ellenőriz. Aztán persze a fél világ idegen tollakkal ékeskedik, és nyomatja a neveket, hogy nahát ezek azok, ők voltak, százan ötvenen ötszázan, satöbbi.
Szóval mielőtt elmélyednénk az ital-biznisz legveszedelmesebb/legbefolyásosabb neveinek listájában, hajtsunk meg fejünket a szerencsétlen ismeretlen sajtómunkás előtt, akinek a nemes feladat jutott, hogy összelapátolhatta a listát. A The Drinks Business nevezetű lap volt az elkövető, amely lapról ezeken a biteken reményeim szerint még lesz szó.
Csak szépen sorban
Na akkor szépen egyenként. Aki a teljes listára kíváncsi, itt nézheti meg. Itt most csak arra vállalkozunk, hogy a borosokat végigvesszük, meg persze megnézzük az érdekes neveket. Nagy meglepetés lesz, hogy ki a legfontosabb, de ne tessék előre rohanni, hagyjuk meg az előjáték örömét.
49. Champagne urai
Az ötvenedik helyen a legnagyobb brit borkereskedő (mondom, ahogy Londonból látszik, a Buszesz és a zsurki vodkagyár potentátjai onnan indokolatlanul kis halnak látszanak). A 49. figura már érdekesebb nekünk. Az urat Ghislain de Montgolfier-nek hívják, és ő a Champagne-i pezsgőházak szövetségének elnöke.
Az a helyzet, hogy ott champagne-ban rájöttek arra, hogy a régi dicsőség már nem elég, és nyomulnak kegyetlenül a világpiacon, például a marketingjükbe mindenféle feka hip-hop tesókat is bevontak, ez pedig rendesen megnyomta az eladásokat fölfele.
43. Befolyásos feka rapper
Ezért kerülhetett a 43. helyre az ügyeletes, kristályokba öltözött gettófeka, Jay-Z. A rapper a Roederer Cristal Champagne bojkottjára szólította a tesókat, mondván, a cég főnöke, Frédéric Rouzaud rasszista. A dolognak az az egyetlen szépséghibája, hogy a Christal Amerikában nagyjából a gusztustalanul genny gazdagok hivatalos italának tekinthető.
Ezt nyakalja az összes feka tesó is, akik megszedték magukat abból, hogy az égő olajoshordó körül rappeltek a gettóban. Jay-Z felhívása természetesen nem fektette meg a Roederet. Időközben Jay-Z kötött egy marketing megegyezést a Cattier Champagne-ház Armand de Brignac pezsgőjére, nem soká bírta sznobpezsi nélkül, na.
46. Chile nagyágyúja
Eduardo Guilisasti a 46. Ő a chilei Concha y Toro borászat vezére, tavaly 11,5 millió láda (x12 palack) bort adtak el, a világ 115 országában. Osztán tíz éve merre volt Chile? Sehol. Na erről beszélünk, amikor a növekedés szót emlegetjük. Az, hogy Chile (sőt halványan megjegyezném, hogy Dél-Amerika) felkerült a világ modern bortérképére, elsősorban Guilisasti érdeme. Érdekes módon Új-Zélandról senki sem került be a listába, pedig ami azt illeti, tíz év alatt a világ szinte már csak velük azonosítja a Sauvignon Blanc-t.
40. Parker, az úr pallosa, egyéb sajtómunkások
A negyvenedik helyen tanyázik az egyik legrettegettebb figura, Mr Robert Parker, borújságíró. Az úriember több mint harminc éve szerkeszti a The Wine Advocate című hírlevelet, és ítél eleveneket és holtakat. Már egész cég kóstol neki, illetve az ő elvei alapján. A borokat százas listán pontozza, és állítólag nem kegyelmez. ?Nyolcvankilenc pontot kapsz, és tudod, hogy nehéz lesz eladni a tételt. De ha kilencvenet kapsz, az olyan, mintha pénznyomtatásra kaptál volna engedélyt.? ? ez a borászvélemény Parkerről. Noha azt mondják, csökken a befolyása, sok borász még mindig az ő gyümölcsre éhes nyelvéhez hangolja a borait, és amerikai vásárlók tízmilliói még mindig szentírásként forgatják a Parker?s Wine Buyer?s Giude-ot.
A lista másik újságíró tagja Jancis Robinson MW., aki hasonlóan tekintélyes, de talán kevésbé félelmetes, mint Parker. A hölgy a Financial Times heti borrovatát vezeti, és ő írta Hugh Johnsonnal a World Atlas of Wine-t. A 19. helyen van még Marvin Shanker, ő a Wine Spectator, a világ legnagyobb borlapjának a kiadója. Összesen 400 000 példányban jelennek meg, ami nem kispálya egy szakmai laptól. Ők mondják meg a frankót.
34. Akik Amerikát itatják
A 34. helyen Joseph E. Gallo. Gallóékról már írtunk mi is, ugyanis 2007-ben halt meg az alapító, Ernest Gallo, aki rászoktatta a borra az Egyesült Államok lakosságát. Az annyi, mint 250 millió ember (oké, mínusz mormonok, amishek, meg egy-két déli baptistát, az még mindig több, mint százmilliós piac?).A borászat vezetését Joseph vette át, és továbbra is ellenáll a felvásárlási, meg betársulási kísérleteknek. A Gallo testvérek továbbra is családi tulajdonban tartják az egyik legnagyobb volumenben forgalmazott amerikai bormárkát.
33. 007
A 33. helyen őfelsége titkos ügynöke, James Bond, a 007-es. Nem vicc. A világ egyik legfrankóbb marketingfigurájáról van szó. ?Martinit, rázva, nem keverve!? ? ismerős? No azóta számos italmárkával megtöltötték már a 007-es poharát, és a gyártóknak mindig bejött a termékelhelyezés. A legutóbbi filmben, a Casino Royalban a Finlandia, és a Bollinger Champagne kaszálhatott nagyot. Ha a 007-es a következő filmben mondjuk egy tokajit kortyolna, az elég komolyan hatna az eladásokra. Tokaj Renaissance-os, srácok, na? Egyébként Hollywood, mint olyan, a 15. helyre került, a mindenféle filmekben elhelyezett italokkal. Hogy mekkora erő rejlik a filmiparban azt jól mutatta, hogy miután a Kerülőutakban fikázták a merlot-t, le is estek a kaliforniai merlot-eladások.
31. Bor, Sör, Ásványvíz, és Bordeaux
Pierre Castel, a Castel Group alapító tulajdonosa áll a 31. helyen. A csoport per pillanat a legnagyobb hányadot birtokolja a Bordeaux-i borvidékből.
Pierre 1949-ben alapította a céget és szépen küzdötte fel magát, elsősorban felvásárlásokkal, amíg mostanra nincs olyan Bordeaux-i apelláció, amelyben ne lenne egy-két Chateau-ja. Ez elég kényelmes pozíció, de a Castel-csoport emellett beerősített sörben és ásványvízben is, hogy a másnapokat is kézben tartsák.
26. Akik Kínába viszik a tokajit
Mindenki Kínát akarja meghódítani manapság, ami érthető. A kicsi sárga barátaink egyelőre annyit tudnak, hogy bort inni jó, és magas presztízsű dolog, és 1,3 milliárd ember kurva szomjas tud ám lenni. Ráadásul idén olimpia lesz Pekingben, ez szintén megdobja a fogyasztást. Amikor megkérdeztem egy kínai leányzót arról, hogy mi a legmenőbb bor per pillanat Kínában, habozás nélkül rávágta, hogy az AKSZÓ. Rövid tanakodás után kiderült, hogy valószínűleg az XO besorolású konyakokra gondolt. Gyorsan tanulnak, az a nagy büdös helyzet, és van pénzük. Aki a legtöbbre vitte eddig a kínai piacon, az Don St Pierre Jnr, aki apuval közösen viszi az ASC Fine Wines-t. Hát éve évente 50 százalékos eladás-növekedést könyvelhettek el Kínában. Jelen állás szerint 850 borászat borait forgalmazzák 15 borászatból. Magyar bor is van a szortimentben, háromféle Royal Tokaj.
22. EU-agrár
Mariann Fischer Boel, az Európai Unió agrárminisztere a 22. lett. Követtük idén az európai bortörvénnyel kapcsolatos hisztit. Boel nem tudott annyira nekirongyolni a szektornak, mint amennyire szeretett volna.
Boel idén februárban egy újabb, egyszerűsítő csomagot nyújt be az Európai Parlamentnek. Meglátjuk, na. Amit most tudunk, az annyi, hogy az EU borbüdzséje tokkal-vonóval 1,3 milliárd euró, és ennek nagy részével Boel rendelkezik, szóval több tiszteletet a néninek!
14. Szamuráj-whisky
Nobutada Szadzsi a Suntory Ltd. vezérigazgatója. Nem röhögni! A Suntory a világ egyik legnagyobb piabirodalma. A Suntory természetesen elsősorban a whisky-t jelenti, a japán piac háromnegyede az övék. ?For relaxing times, make it Suntory time? ? mondja Bill Murray az Elveszett jelentésben (tessék megnézni, jó kis keserédes). Azon kívül, hogy övék a japán whiskypiac, 177 cégük van világszerte. Van egy legenda Tokajban arról, hogy valamikor a rendszerváltás idején egy kegyetlen hideg téli napon egy Wartburg Turist hétsó ülésén járta be két japó egy agronómus vezetésével Tokaj-Hegyalját, hogy megtalálják a tökéletes birtokot. Az egyikük állítólag Szadzsi-szan volt. Az egyik Suntory céget ma úgy hívják, Tokaj Hétszőlő.
11. Da Partikillaz
Tizenegyedik helyen azok a lelkes arcok, akik mindig elrontják a bulit: Dr Margaret Chan, az Egészségügyi Világszervezet (WHO) főigazgatója. A WHO már odavert a dohányiparnak, készül a minden országra kiterjedő egyezmény, amely megfékezi a koporsószeg-árusokat.
Chan asszony azt mondta, az italiparral is le akar számolni, igaz kíméletesebben mint a bagósokkal. Annyi azonban bizonyos, hogy ha a WHO egyszer kipécézi magának az alkoholproblémákat, akkor lőttek a biznisznek.
5. Whiskymogul
Ötödik helyen Vidzsáj Malija, a másik nagy és szomjas piac Európában tökismeretlen mogulja. Malija UB Groupja az aki eldönti, ki mit iszik Indiában. Tavaly csak spiritből 66 millió 9 literes ládával adott el. Jó ha tudjuk, hogy a világ legnagyobb skótwhisky-fogyasztója jelen állás szerint India. A britek ott hagyták nekik az italkultúrát, amihez ragaszkodnak, mint a Royal Enfield motorokhoz. A helyzet az, hogy ha India tényleg belendül, akkor egészen konkrétan szárazra tudja inni a Skót-felföldet (végre biztosat tudnánk erről az egész Loch-Ness dologról?). Ezért az történik, hogy az indiai italcégek skót párlóüzemeket vesznek, ott érlelnek, majd a whiskyt Indiába szállítják, és hazai gyártású whisky-vel keverik el. A szabályok szerint ezt még blended scotch-nak simán eladhatják. Nos Malija barátunk ebből lett olyan mocskosul gazdag. Aki az italiparból meg akarja vetni a lábát Indiában, áruljon whisky-t, csúcsborokat, vagy dianás cukorkát, az előbb Vidázsáj Malijával egyeztessen.
2. Diageo
Második helyre szorult Dr. Paul Walsh, a Diageo vezére. Ők a világ legnagyobb spirit kereskedői, 11,1 milliárd euró volt a bevételük 2007-ben, ez 60 százalékkal több, mint a következő riválisé.
Olyan márkákat birtokolnak, mint például a Johnnie Walker. Ami viszont fájdalmas hiányosság, hogy a portfolióból egyelőre hiányzik egy Champagne, és egy Cognak (bár a Henessey-ben birtokolnak valami kis részt). Ráadásul a nagy francia vetélytárs, a Pernod Ricard, megelőzte őket a kínai piacon, ahol most a nagy dolgok eldőlnek. Amúgy a 2008-as évben még az is benne van, hogy Walshék felvásárolják a Pernod-t.
1. A nagyhatalmú ismeretlen
Na de hogy miért szorult a második helyre a világ legnagyobb italkereskedője? Mert az első helyen nem más áll, mint Anders Borg! Ne tessék értetlenkedni, mi sem tudtuk ki a pacák, bár az okot, hogy miért ő az első, azt nagyon megértjük. Szóval Borg úr Svédország pénzügyminisztere. Hoppácska.
Amíg mi itthon reformokkal, meg mindenféle kispályás hülyeségekkel molyoltunk, addig a svékusok úgy döntöttek, hogy eladják az állami kézben lévő Absolut vodkát. Reinfeldt konzervatív miniszterelnök ugyanis azzal a programmal jutott kormányra ? többek közt – hogy az állam adja el a nem stratégiai jelentőségű vállalatait. Na most hogy a vadászgépgyártás mitől stratégiaibb, mint a vodkapárlás, azt nem értem. Az Absolut a világ egyik legbefutottabb, legfrankóbb, legkirályabb italcége. A top 3 prémium világvodka egyike. (Smirnoff-Finlandia-Absolut ? a sorrend folyamatosan változik). Jelen állás szerint a svéd állami alkoholmonopólium, a Vin & Spirit birtokolja. Minden, magára valamit is adó cég bidder lesz ebben a privatizációban. Borg úr lesz az, aki 2008-ban eldönti, ki veszi meg az Absolut Vodkát. Ez a hatalom.
Stevie Kraft
Korábban: