A Pannon Borrégió borainak piacra jutását segíti az a borturisztikai centrum, amely szerdán nyílt Pécsett, a Vince Utcai Kreatív Inkubátorházban. A Dél-Dunántúli Borturisztikai Klaszter itt kezdte meg működését.
Új formában fogtak össze a Pannon Borrégió borturisztikai szolgáltatói, szakmai szervezetei és vállalkozásai, hogy elsősorban két területen, a bormarketing és a borturizmus terén tegyék ismertebbé és eladhatóbbá a térséget. A Dél-Dunántúli Borturisztikai Klaszter a Dél-Dunántúli Operatív Program keretén belül a „Turisztikai klaszterek fejlesztése” tárgyú pályázaton kapott 20 hónapos támogatást ? áll a szervezet közleményében.
A Dél-Dunántúli Borturisztikai Klaszter létrehozásának elsődleges célja az volt, hogy ebben a formában is elősegítsék a Dél-Dunántúl borturisztikai kapacitásának továbbfejlesztését, az ágazat regionális fejlesztéseinek összehangolását, a lehetséges támogatási források felkutatását, az ágazat regionális értékesítési és termékfejlesztési funkciójának koordinálását, közös termék- és szolgáltatás fejlesztési tevékenység kialakulását vagy például közös értékesítési tevékenység kialakítását.
Győrffy Zoltán, a Dél-dunántúli Borturisztikai Klaszter menedzsere a távirati irodának elmondta: a centrumban a borturisztikai szolgáltatókat, szakmai szervezeteket, vállalkozásokat tömörítő klaszter, a Pécs-mecseki Borút Közhasznú Egyesület és a Pécsi Borozó című ingyenes borászati szaklap szerkesztősége kapott helyet.
„A 30 ember egyidejű befogadására alkalmas intézmény kiváló helyszíne lehet borkóstolóknak, borklubok rendezvényeinek, s egyebek mellett termelők és a borkedvelő közönség képzéséinek is A klaszter és a központ működéséhez 2012 áprilisáig mintegy 40 millió forint áll rendelkezésre, a pénz nagy részét a Pécs-mecseki Borút Közhasznú Egyesület nyerte a Dél-dunántúli Operatív Program pályázatán” – mondta és hozzátette, reméli, hogy a centrum ezt követően önfenntartóvá válik.
A pécsi, szekszárdi, villányi és tolnai borvidékből álló Pannon Borvidéki Régiót 2008. novemberében hozta létre a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter, feladatául pedig a marketing egységesítését, a fajták összehangolását és a borrégió országos képviseletét jelölte meg.
A klaszter és a borturisztikai centrum jelenleg a régió mintegy 100 bortermelőjével áll kapcsolatban, és várható, hogy számuk emelkedni fog. Úgy vélte: a borturisztikai centrum segítheti a kisebb, minőségi borokat előállító termelőket abban, hogy ismertté váljanak és részt vehessenek olyan bemutatókon, amelyek költségeit eddig önállóan nem tudták előteremteni.
Schmidt Győző, a klaszter elnöke a megnyitó ünnepségen hangsúlyozta: a 22 magyarországi borvidék összesen akkora, mint egy nagyobb bortermelő ország egyetlen borvidéke, ezért a magyar borászoknak érdemes összefogniuk, ha termékeiket nemcsak a hazai, hanem a külföldi piacon is értékesíteni szeretnék.
A háttérmunka mellett a klaszter tevékenységével a borturizmus iránt érdeklődő közönség is találkozhat, hiszen a klaszter székhelyén, a Vince Utcai Kreatív Inkubátorházban október 20-án megnyílt a Pannon Borturisztikai Centrum. A borturisztikai és bormarketing központ mintegy 30 fő befogadására alkalmas kóstoló- és oktató teremmel rendelkezik, amely különböző csoportos kóstolók, borklubok, valamint a borágazattal kapcsolatos képzések színhelyéül is szolgál majd a közeljövőben. A képzések jelenthetik majd a centrum egyik erősségét, hiszen az elkövetkező hónapokban egynapostól félévesig terjedő rövidtávú oktatások indulnak itt, többek között a Suze La Rousse-i Boregyetemmel és a Borkollégiummal együttműködésben.
A Pannon Borturisztikai Centrum szolgáltatásai közé tartozik a termék- és szolgáltatásfejlesztés, turisztikai csomagok összeállítása, hazai és külföldi rendezvényeken közösségi megjelenések szervezése, a borturisztikai kommunikáció fejlesztése, erősítése és az általános borturisztikai információs szolgáltatás az érdeklődők felé.