Érdekes fordulatot vett a drága borok hamisítása: mostanra kialakult egy másodlagos piac a márkás palackokra. Az eredeti üvegbe töltött hamis bort könnyebb eladni, egy szakértő sem nagyon tud különbséget tenni az eredeti és hamis áru között. Kínában virágzik a palack-biznisz.
Kínában virágzik a borpiac, ezt lehet tudni a nagy árverések eredményeiről. Elsősorban a nagy bordeaux-i és burgundi borok mennek, hiedelmek miatt a vörösbor az ász, de veszik más országok nagy borait is. A hamisítás persze rögtön megjelenik egy ilyen piaci bumban. De mi van akkor, ha a hamis áru eredeti csomagolásban van?
A Daily Telegraph beszámolója szerint óriási piaca van a kiürült nagy márkák palackjainak Kínában: az üvegekért akár 100 ezer forintot is elkérnek. Hihetetlenül hangzik, de mégsem az, ha belegondolunk, hogy a hamisítók kedvence a Chateau Lafite Rothschild 1982-es, amely általában több mint 650 ezer forintért kel el.
Nagy felfutás van a befektetési kategóriájú boroknál világszerte. Emellett, Kínában tolonganak a most lett milliárdosok, akik kifinomultak kívánnak tűnni. A Berry Bros and Rudd értékesítésének már 65%-át a kínai piac adja.
Nem csak a francia borokat hamisítják, sőt a kínai prémium szeszekből több hamis palack került elő. A híres kínai párlat, a Maotai egy 50-es évekből származó palackjáért akár200 ezer forintot is kérnek. A cég milliókat költött a hamisítók ellen, hologramokkal, pecsétekkel, fényérzékeny tintával és vízjelekkel is próbálkoztak már, és 80 fős nyomozócsoportot is foglalkoztat.
Akkor azonban elég nehéz küzdeni, ha a palack eredeti. Egy pekingi palack-díler, aki Mr. Huangként mutatkozott be, elmondta: készpénzért vásárol és csakis eredeti palackot vesz. Az üzlet akkor virágzik, amikor eljön a kínai újév, azaz mostanában. Ilyenkor a pekingi és sanghaji éttermekben megnő a prémium italok fogyasztása.
A Berry Bros és Rudd már fülelt le hamis palackot. Az üveg eredeti volt, és a benne lévő bor is. Éppen nem bordeaux-i premier cru volt, hanem egy dél-francia testes vörös, de ezt egy átlagember biztos nem veszi észre, mondta a cég kínai ügyvivője. Sanghaj egyik legjobb étterme, a Mr. & Mrs. Bund vezetője, Rene Bouldoires szerint egyes vendégei akár 20 percet is képesek a palackkal bíbelődni, azt vizsgálgatni, mielőtt döntenek, hogy kinyittassák-e. Azt mondja, a dolgot nehezíti az, hogy sok palackot időről-időre újra kell dugózni. Így például az 1965 előtti borokat. Az új dugókkal pedig még nehezebb megmondani, hogy mi a hamis és mi nem.
Ennél persze sokkal nagyobb kihívást jelent majd a tömegével előállított és nagyon is valódi kínai bor.