A válság a borpiacon is meglátszik, és ? bár van egy szegmens, általában a luxus és prémium termékeké, melyeken nem fog úgy a válság, ahogy a piramis többi részén, azért mindenhol érezhető a hatása.
Úgy tűnik, a francia borok bizony áldozatai ennek a recessziónak: a francia exportőrök jelentése szerint komoly visszaesés volt: a borkivitel 25 százalékkal esett vissza (júniusig 3,28 milliárd euró értékben adtak el bort külföldön az egy ével korábbi 4,35 milliárdhoz képest), legalábbis az első félévben. Magyarázatként azt tették ehhez hozzá, hogy a válság közepette a fogyasztók világszerte kevesebb olyan cikket vásárolnak, amelyek nem feltétlenül szükségesek.
Nos, ez nincs teljesen így, illetve mégis így van. Merthogy bort feltétlenül szükséges venni, csak ennek nem feltétlenül kell franciának vagy közép, illetve felső kategóriásnak lennie, ugye. Maguk az exportőrök is megjegyzik: a kevésbé drága asztali borok kivitele viszont mindössze 1 százalékkal csökkent. A legnagyobb felszívók közt lévő brit piacon az átrendeződés érezhető. Sokan egy kategóriával lejjebb vásárolnak, ill. megugrott az újvilági borok ázsiója.
Érdemes például megnézni, hogy a The Independent milyen helyre kis borsort állított össze, 10 font alatti értékben ? melyek mind érmet kaptak a Decanter World Wine Awardson. Két francia bor van csupán benne, egy Rhone-völgyi, és egy kicsit ismeretlenebb, egy Cabardes. A többi chilei, olasz, spanyol, ausztrál, új-zélandi és meglepetés egy magyar! Ráadásul egy érdekes választás, a Duna Borrégióból, az Asda sajátmárkás fehérbora, az Asda White Medium Chardonnay 2008. Ezt egyéblánt 3,24 fontért, azaz kb. ezer forintért adják. Itt lehet megnézni a borokat.
Érdekes adalék, hogy Champagne és a Cognac sem úszta meg, első féléves kivitelük 45 és 27 százalékkal esett vissza. Nagyon furcsállottuk ezt a hírt, hiszen korábban pont az derült ki, hogy Champagne nincs érintve, sőt, nem tudnak annyit termelni, mint amennyi a kereslet. Lehet, hogy belföldön fogy el?
Itthon is érdekes helyzet alakult ki. Az otthoni borfogyasztás nemhogy csökkent volna a válság hatására, még nőtt is. De ne ugrándozzunk örömünkben. Sajnos a növekedés az olcsóbb termékeknek köszönhető – derül ki a GfK legfrissebb felméréséből. A mintegy 5 százalékos növekedés nem a továbbra is legnagyobb mennyiséget kitevő palackos kiszerelésű borok értékesítésének köszönhető, hanem az olcsóbb műanyag palackban és kannában megvásárolható termékek eladásának. Ezeknek a boroknak a beszerzése a nagyobb alapterületű boltokban és a kistermelőktől történt vásárlásokban is egyaránt növekedést mutat, áll a felmérésben. A borfogyasztáshoz kapcsolódó ismeretek nagyon hiányosak a hazai fogyasztók fejében, állapítja meg a felmérés.
Korábban:
Tucatnál több jó rozé, vételre
London jelenti: víznél olcsóbb borok