Tavaly több és jobb minőségű pálinkát és bitter italt ittunk, de nőtt a vodka és gin fogyasztása is. Visszaesés figyelhető meg a brandy, whisky és rum piacán, derült ki a kiskereskedelmi adatokból. A piac stabil. Töménypiaci körkép.
Az égetett szeszesitalok forgalma a kiskereskedelemben stabilan mintegy 70 milliárd forint volt tavaly 2008. december-2009. novemberben, ahogyan az előző hasonló időszakban is. Mind értékben, mind mennyiségben két italfajta bolti eladása tudott növekedni az előző évhez képest: a vodka 8 és 2, valamint a gin 15, illetve 9 százalékkal – állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.
A legnagyobb, 10 milliárd forintot meghaladó bolti forgalmat a bitter, pálinka és vodka érte el. A kiskereskedelmi trendek nehezen hozhatók közös nevezőre, mert kategóriánként eltérően változtak a vásárlási és a fogyasztási szokások.
A bitter italok 15 milliárd feletti kiskereskedelmi eladása értékben 1 százalékkal emelkedett, míg mennyiségben 1 százalékkal csökkent, 2008. december-2009. novemberben, az előző évhez képest. A magasabb árszínvonalú bitter italok bolti eladása emelkedett, főként a gyártók aktív akciói következtében. Így piaci részesedésük értékben eléri a 70 százalékot, a bitteren belül, vagyis erősek a nagy márkék.
A pálinka és pálinka jellegű italok éves piaca megközelíti a 15 milliárd forintot. Értékben 1 százalékkal nőtt a bolti eladásuk, mennyiségben viszont 8-cal csökkent. Ebből következik, hogy jelentősen nőtt a prémium pálinkák forgalma, kisebb mértékben a közepes árfekvésű, és csökkent a kommersz. Az egy literre jutó forgalommal súlyozott fogyasztói átlagár 2705 forintról 2945 forintra nőtt, ami 9 százalékos emelkedés.
A pálinka értékesítésében még mindig erős a 200 négyzetméteres és kisebb, hagyományos üzletek pozíciója Amíg azonban az 51-200 négyzetméteresek piaci részesedés értékben maradt 20 százalék, addig az 50 négyzetméteres és kisebbek mutatója 26-ról 21 százalékra csökkent. Nyertes a hipermarket, amelynek részaránya 34 százalékra emelkedett.
A vodka forgalma túllépett a 11 milliárd forinton. A közepes árszínvonalú szegmens részesedése 45-ről 47 százalékra emelkedett, a prémiumé pedig 9-ről 10-re. Csökkent viszont a kommersz részaránya, 46-ról 43 százalékra.
A brandy bolti eladása értékben 7, mennyiségben 11 százalékkal csökkent. Az éves piac még meghaladja a 9 milliárd forintot.
A whisky 7 és a likőr 6 milliárd feletti éves forgalma értékben 3, illetve 13 százalékkal lett kisebb, egyik évről a másikra. Mennyiséget tekintve a változás mínusz 12, illetve 15 százalék.
A rum 4 milliárdot meghaladó éves forgalma szintén csökkent, 2 százalékkal. Mennyiséget tekintve a csökkenés mértéke 8 százalék.
A vermut éves bolti eladása 3 milliárd forint felett mozog, lefelé. Értékben 8, míg mennyiségben 14 százalék mínuszt regisztrált a Nielsen.
A gin éves forgalma, a nagyarányú növekedés következtében meghaladja az 5 milliárd forintot, 2008. december-2009. novemberben.