• CÍMLAP
  • PODCAST ARCHÍVUM
  • RÓLUNK

borravalo.hu

gasztro●kultúra

  • Étel
  • Ital
  • Kultúra
  • Történelem
  • Kapcsolat

Ilyen volt a Vinexpo 2011

2011-06-27 ● borravalo.hu

Kemény, professzionális és nagyon sok az ázsiai ? így lehetne a legjobban jellemezni a Vinexpót. Bordeauxban kétévente rendezik meg a világ legnagyobb boros eseményét. Hogy mekkora, arra ott a videó. StevieKraft a magyar standtól néhány uruguayi jóbarátjához igyekezett, és erőltetett menetben 15 perc alatt oda is ért. Ez nagyjából a teljes kiállítótér kétharmada.

A számok elég meggyőzőek: idén 2400 cég volt jelen, mint kiállító (persze több borászattal is számolhatunk standonként). A látogatók száma elérte a 48 ezret, ez új rekord. Ami elsőre szembeötlő volt, az a rengeteg ázsiai vendég. Főleg kínaiak, de nagyon sok volt a japán, az indiai (akik amúgy alapból főleg whiskyivók, tehát ott is fordult valami…), vietnami és koreai. Első blikkre az összes látogató erős ötöde lehetett ázsiai, de lehet, hogy ennél is többen voltak. Volt olyan stand, ahol Kraftnak azt mondták: az érdeklődők több mint fele volt kínai. Eltalálták, bordeaux-i negocianról van szó. Általános trend volt amúgy, hogy a nagy cégek elkezdték kínaiul is kiirkálni a fontosabb információkat, sokan voltak, akik a cégérükbe, logójukba is odabiggyesztették már a kínai feliratokat.

Az ázsiai jelenlét erősen megosztja az egész iparágat, negocianostól, kistermelőstől, elitborászatostul, mindenestül. Ami Ázsiából érkezett idén a Vinexpóra, az néhány homályos elképzelés a borról, sajátosan kiejtett nagy chateau nevek (La-tú, Malgú, Matú-Lócsíl), és rengeteg pénz. Annyi pénz, amennyi nincs is. Wágner úr legendás huszonnégy dollárjához mérhető.

Minekutána az iparágnak kell a pénz, hogy kilábaljon a 2008 utáni rettenetből, jól jön a beáramló kínai tőke. Még akkor is, ha Huanggal jó tíz éve még senki sem állt volna szóba a nagyok közül, mert 1. azt sem tudja, mi a különbség egy Bordeaux, meg egy pohár szójatej közt, 2. egyben húzza le a bort, amit ezzel-azzal kever is. Szóval nem komilfo.

Mostanra viszont megváltozott a fennhéjázó hozzáállás, jól jön az a pénz Ázsiából, a kínaiak pedig szorgalmasan kóstolnak, művelik magukat. Igaz, azt olykor el kell nekik magyarázni, hogy néhány nagy megrendelést követően SEM tekinthetik a borászatot a sajátjuknak. Sanghajban épül a bortőzsde, egy csak boros cégeknek szánt felhőkarcoló, most toborozzák a bérlőket. Kínában tehát elég durva léptékváltás történt, a borvilág pedig csak most kezd ráébredni, hogy mi is indult be valójában.

A megrendelések olykor elég váratlan helyről zuhannak be. Az egyik cahors-i termelőhöz az első reggel odakóválygott egy rakás kínai építési vállalkozó. Felvásárolták mindenét, több konténernyi bort rendeltek. A durva az egészben az, hogy nem saját maguknak. Luxuslakásokat építenek, amelyekhez előre berendezett pince is jár: most pár százba Cahors kerül. Változnak tehát a keretek, változik a játéktér, az igények és a szabályok és ehhez mindenkinek alkalmazkodni kell. Kisebb arccal, több megértéssel, hiszen irgalmatlan mennyiségű új tőke beáramlása forog kockán, nehogy elszúrják a történetet a kultúrák közti jófej versennyel.

Ez volt az idei Vinexpo legnagyobb tanulsága. Emellett úgy tűnik, kezd magához térni a brit piac is, ami magyar szempontból elég jó hír, ideje volna meghódítani.

Magyarok a végén

A magyar stand elhelyezkedése kicsit szerencsétlenre sikerült az idén. A Vinexpo egy hatalmas, olyan erős kilométer hosszú hangárban zajlik, ennek a két végén van két kisebb csarnok, amely szintén tele van kiállítókkal. Ezeken keresztül lehet elérni a főépületet. A magyar stand hagyományosan az egyik mellékszárnyban, közvetlenül a bejáratnál van. Sokan mondták azt eddig, hogy jó az, ha rögvest az elején megvan a vizuális inprinting. Viszont, nagyon kevesen állnak meg ezeknél a standoknál, csak elhúznak mellettük, mindenki a ?főhajóba? igyekszik.

Az idén sajnos megfordult a közlekedés rendje, és az egész recepciót átrakták a másik melléképületbe, oda érkeztek a látogatókat szállító buszok is. Ergo a magyarok a vásár legelejéről a legvégére kerültek. Ez tipikusan az a helyzet, amelyre nem lehet előre felkészülni, hiszen az, hogy hova érkeznek majd elsőként a buszok, sehol nem jelzik a katalógusban. Szerencsétlen helyzet.

A szokásos piros-fehér-zöld stand volt az építmény, modern, semleges design. A kiállítók a teljesség igénye nélkül: Hungarovin, Törley, Bock, Szeremley, Gróf Buttler, Nagyréde, Soproni Borvidék. A pálya szélén álló standból elég nehéz dolguk lehetett, különös tekintettel arra, hogy a stand puszta jelenlétén kívül egy fia információ nem volt arról, hogy Magyarország a világon lenne: se kóstoló se mesterkurzus, se semmi.

Összehasonlításként néhány hozzánk hasonlóan periferikus ország szereplése: a románoknak valahogy sikerült elintézniük, hogy a nagyteremben kapjanak helyet. A törökök mozgósították a Fat Duck vezető sommelierjét, Isa Balt. Az uruguayiak összehoztak egy tannat-kóstolót a madiraniakkal. Nem nagy pénzekről van itt szó, hanem átgondoltságról, okos jelenlétről. Az ilyen kiállításokon a rutinosabb látogatóknak csőlátása van, nagyon nehéz őket random módon odacsábítani a kóstolóasztalhoz. Az agrárminisztérium weboldalán megjelent sajtóközleményt tehát jó, ha fenntartásokkal kezeljük…

Rögtönzött tokaji kóstoló

Igaz, hogy a megszokottnál kisebb standdal, de a Tokaj Reneszánsz is kiállított a Vinexpón. Pár tag dobta össze a költségeket, így a teljes standot nem hozhatták, csak a magas előteret a kóstoltató pulttal. A főépület egyik szélső sugárútján kaptak helyet, folyamatos volt a jövés-menés a stand körül, a legnagyobb kiállítók idén a Dereszla és a Patricius voltak, de több kisebb borászat borait is meg lehetett kóstolni. Fontos dolog a magyar piac építése, de ettől függetlenül ezekre a bulikra el kell menni, ez nem lehet kérdés.

Az oda-vissza járkálásban megfáradt Kraft végül a Tokaj Reneszánsz standjához szédült oda a legvégén a Defensor rettenthetetlen rajongójával, Diego Perezzel. Utóbbi koma a Vinopolisban volt munkatársa, amíg haza nem szólította Uruguay legnagyobb családi borászata, hogy ugyan, vegye már át az amerikai kontinensen a Juanico pincészet képviseletét. Így Diego és Kraft közös sörözései nemzetközi borkiállításokra korlátozódtak az utóbbi két évben.

Felmarkoltak egy rakat maradék aszút, meg késői szüretet (külön köszönet illeti Barta Annát, hogy még egy kis pohárkányi Henye Eszenciát is utánuk hajintott). A zsákmánnyal felpakolva visszabattyogtak az uruguayi standhoz, ahol Kraft Tokaj-kóstolót rögtönzött a helyi erőknek. Tekintettel arra, hogy jobb években az óceán párája arrafelé is képes botritiszes alapanyag érlelésére, elég extrém komparatív kóstoló kerekedett. Az uruguayi borászok mindenesetre olyan tisztelettel viseltettek a tokaji iránt, mintha az szenteltvíz lenne. A leggyönyörűbb pillanat talán az volt, amikor az idős Juan Carlos bácsi, a modern uruguayi borászat megteremtője az ajkára kente a maradék esszencia cseppeket, nehogy már bármi is kárba vesszen!

Cserébe jöjjön itt most két uruguay-i édesbor jegyzete:

De Lucca Florencia 2006

100% Roussane, természetes botritizált édesbor, a tulajdonos szerint két hektárról 250 liternyit sikerült termelni belőle. A szín világos arany, az illat száraz gyümölcs és szárított mandarin meg narancshéj. Volt fölötte valami, amit hosszan nem sikerült beazonosítani, ez a Vin Santókból ismert fügés íz. A test közepes, a sav elég alacsony, a bor általában édes, de nem gejl, a textúra azonban még inkább borszerű, mint olajos-mézes. Szárított gyümölcsök, fehér virágok, és herbás széna aromája érződik, aztán megjelenik a szárított füge és mindent visz.

Botrytis Noble Juanico 2008

Sauvignon gris, Sauvignon blanc, Gros manseng és gewürztraminer adja össze a küvét. Az ültetvény egészen közel fekszik az Atlanti óceánhoz, arrafele az pótolja a Bodrogot. Az illatban a sauvignon blanc barackos frissessége vegyül a mézes jegyekkel. Az íz szintén friss, de itt a gewürztraminer parfümössége erős, hozzá jön egy kis olajosság a manseng miatt. A bor közepesen édes, olyan 100 g/liter cukorral, kellemes, nem túl agresszív ízzel.

Ezekkel a borokkal fejezte be a Vinexpót 2011-ben Kraft és az uruguayi borászválogatott. A kiállítás tanulsága az, hogy nagyon mozognak most a dolgok a borvilágban, izgalmas új országok kezdenek töménytelen mennyiségű bort inni (és nem utolsó sorban termelni), nem ártana odafigyelni rájuk, kihasználni a lehetőségeket.

Videónkon az látható, ahogy Kraft elsétált a magyar standtól az uruguayihoz, ami konkrétan 12 perc séta volt. Persze összesűrítettük. Járjuk be együtt a Vinexpo 2011-et!

Címkék: ázsia, Bock, De Lucca, gróf buttler, Hungarovin, juanico, kereskedelem, kiállítás, Kína, kínai, Nagyréde, piac, Sopron, Szeremley, Tokaj Reneszánsz, Törley, uruguay, vinexpo, Vinexpo 2011

← Légli Géza Landord Pinot Noir 2009 Orbán Pince Küvélet 2010 →

Tetszett? Küldd el másoknak is!

Kövess minket

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • YouTube

keresés

PODCAST FELIRATKOZÁS

  • SpotifySpotify
  • Apple PodcastsApple Podcasts
  • DeezerDeezer
  • Podcast AddictPodcast Addict

PODCAST TÁR

Borravaló
Borravaló
Kéktúrásból hasgombász: Almási Petra
Loading
00:00 / 31:54
Apple Podcasts Deezer Podcast Addict RSS Spotify
RSS Feed
  • Kéktúrásból hasgombász: Almási Petra

    Kéktúrásból hasgombász: Almási Petra

    Nov 5, 2025 • 31:54

    Ehető gombák Magyarországon címmel jelent meg Almási Petra könyve, a hazai erdők fogyasztható gombáiról, friss felhasználási módjairól és tartósításásáról. Kezdő és gyakorlott gombászoknak, és a megszokottól eltérő alapanyagokra nyitottaknak.

  • Mit adott nekünk Gundel Károly?

    Mit adott nekünk Gundel Károly?

    Oct 21, 2025 • 32:13

    Világlátott vendéglős, hagyományőrző, újító, gasztro író, akiről a világkiállítás kapcsán még a New York Times is szuperlatívuszokban írt. Katona Csaba történész és Kántor Bandi születésének évfordulója apropóján beszélgetnek Gundel Károlyról.

  • Kappadókiától Dzserbáig - nyári élményeink

    Kappadókiától Dzserbáig - nyári élményeink

    Oct 16, 2025 • 36:22

    Az idei nyár is dúskált gasztro élményekben – persze így van ez, ha az ember eleve keresi ezeket. Gazdagodtunk szép élményekkel külföldön és itthon is, ezeket elevenítjük fel.

  • Celebpiák: Jason Momoa vodkáján is túl

    Celebpiák: Jason Momoa vodkáján is túl

    Oct 9, 2025 • 39:05

    Mit keresnek a celebek a lepárlókban, pincékben? Mióta trend az, hogy egy színész, zenész, vagy sportoló saját italmárkát népszerűsít? Erről beszélgettünk Nagy Zoltánnal, a Boutiq’Bar tulajdonosával.

  • Bubik Szekszárdról - 1838

    Bubik Szekszárdról - 1838

    Sep 30, 2025 • 37:03

    Szekszárd és pezsgő? Ráadásul methodé tradicionelle, azaz palackos erjesztés és érlelés? Az 1838 nem egy dátum, bár az is lehetne, hisz a magyar pezsgőgyártás hőskorát idézi meg, a számmal ellátott palackokban azonban egy borvidék teljesen új arca mutatkozik be.

  • Női szemmel a rum pincében - Cynthia Vargas, a Matusalem master blendere

    Női szemmel a rum pincében - Cynthia Vargas, a Matusalem master blendere

    Sep 23, 2025 • 15:21

    Izgalmas, rendhagyó és hiánypótló bemutatón vehettünk részt a Casa Ron Matusalem és a Liquid Gold rendezésében: a master blender Cynthia Vargas először hagyta el a dominikai érlelőpincét, hogy bemutassa, mivel dolgozik most, milyen újdonságok vannak.

  • Pacal, birkahere, borjúbríz - fincsi, mi?

    Pacal, birkahere, borjúbríz - fincsi, mi?

    Jun 24, 2025 • 35:54

    Pacal, hagymás vér, kakastöke paprikás, bárányszív steak, a Hortobágy osztrigája, rántott velő – fincsi, mi? Bizony fincsi, pedig a legtöbben vagy nem mernek ilyen alapanyaghoz nyúlni, vagy nem is tudnak róla.

  • A füredi Anna-bálon… Na de, miért pont ott?

    A füredi Anna-bálon… Na de, miért pont ott?

    Jun 17, 2025 • 35:22

    Idén volna 200 éves a füredi Anna-bál… De csak volna, ha igaz lenne a legenda. Sajnos azonban, mint oly gyakran, itt sem teljesen stimmel a sztori, legalábbis jelen történeti tudásunk és a kutatások alapján.

  • Unta a rántott sajtot, sikeres étterem tulaj lett: Ranjeet Singh Dhillon

    Unta a rántott sajtot, sikeres étterem tulaj lett: Ranjeet Singh Dhillon

    Jun 11, 2025 • 39:18

    Ranjeet Singh Dhillon, a 20 éves Indigo, Bombay és Indigo Express éttermek társtulajdonosa fiatalemberként, először 1990-ben érkezett Magyarországra, amiről akkor még alig tudott valamit.

  • Tóth Szilárd: szeretem, ha mosolyognak az emberek!

    Tóth Szilárd: szeretem, ha mosolyognak az emberek!

    May 22, 2025 • 43:16

    A Michelin és zöld csillagos SALT étterem séfje az idei MBH Gourmet Fesztivál egyik nagykövete. Imádja azzal megmosolyogtatni a vendégeket, amikor ételeivel átad valamit magából.

Facebook közösség

Instagram

Follow on Instagram

Keresés

Borravalo.hu – gasztrokultúra

  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok és feltételek

VAN BARÁTUNK

Copyright © 2025 · Borravalo.hu - minden jog fenntartva!