Úgy tűnik, aki hosszabb távra nagyon jó befektetést keres, az megtalálja az idei Bordeaux en primeurben: a jelek arra utalnak, hogy száguldani fog az árfolyam, és a 2005-ös évjáratot is felülmúlja majd, elsősorban a kínai keresletnek köszönhetően. Spekulánsok már rágerjedtek a témára, mi most szólunk: itt az alkalom.
Azt tudjuk, hogy a bor jó befektetés, számtalanszor írtunk róla. Azt is tudjuk, Stevie Kraft beszámolójából, aki az En primeur bemutatón járt, hogy a 2009-es évjárat nagyon jó lesz. Persze, nem csak onnan, megszülettek a nagy nemzetközi pontok is (illetve itt). A Decanter arról számolt be , hogy a 2009-es évjáratból a piacra került tételek közül sokan már a sokat emlegetett 2005-ös szint fölé drágultak.
A Duhart Milon (en primeur kibocsátási ára ára 22 font palackonként) pl. már 72%-al a 2008-as ára, és 46%-al a 2005-ös ára fölött jár, a pomeroli Chateau Gazin (ez 45 fontért jött ki) 58%-al a 2008-as, és 41%-al 2005-ös ára fölött van. A sauternes-iek között is nagy az áremelkedés, a Suduiraut pl. 45 fontért került a piacra, a 2008-as 30 fonthoz. ill. a 2005-ös 35 fonthoz képest. További árak itt.
Áremelkedés tehát van, de ez nem jelenti azt, hogy a vevők elmaradoznának, sőt, mondta Simon Quinn, a Bordeaux Wine Investments-től. Egyelőre a kisebb és közepes méretű chateau-kat veszik, leginkább persze azokat, akiknek a pontszámai 90 körül alakultak. Nem véletlenül nem írtunk nagyobb chateau-kről eddig, hiszen a jelenleg is tartó és ma záró Hong Kong-i Vinexpo végén dől majd el, mit gondol az ázsiai piac, amely úgy tűnik, leginkább befolyásolja idén az árakat.
Hogy az ázsiai piac mennyire fontos, azt mutatja az a röpke felmérés, amit a decanter.com végzett. Felvásárlókat, kereskedőket és vendéglátósokat kérdeztek meg arról Hong Kong-ban és más kínai nagyvárosba, hogy mit gondolnak a 2009-es bordeaux-i árakról.
Simon Zsao, a sanghaji Ruby Red Fine Wines tulajdonosa szerint spekulánsok hajtják majd fel az évjárat értékét, maguk a fogyasztók nem vásárolnak majd sokat egyelőre.
A szintén sanghaji Marcus Ford (Wine Way Shanghai) véleménye ugyanez volt, és hozzátette azt: a spekulánsok leginkább a vörösborok iránt megnövekedett kínai keresletre apellálnak, a 2009-es évjáratra pedig ki van élezve a kínai piac.
Michael Ma felvásárló és borbefektető azonban nem ért ezzel teljesen egyet: szerinte nem lesz olyan erős kereslet a kínai piacon, ha az árak túlzottan elszaladnak. Szerinte az ilyen jellegű spekulációs árfelverés veszélyes, és a kínai vevők sem hülyék.
A pekingi Les Millesimes Wine Club tulajdonosa, Helen Ku szerint ugyan ár-érzékenyek a kínai vevők is, de általánosan elfogadott már az, hogy a 2009-es évjárat legalább olyan jó, mint a 2005-ös, 2000-es, vagy 1982-es, így aztán sokan lesznek, akik magas árat hajlandók adni érte.
Robert Parker szerepéről is kérdezték a kínaiakat, hogy mennyire elfogadott az ítélete. A kép vegyes volt, egyesek szerint nagy nemzetközi szakértőnek tartják és odafigyelnek rá, mások szerint Kínában nincs különösebb reputációja, inkább a régen jelenlévő nagy brit házak szakértőire hallgatnak.
És, hogy mit vesznek majd leginkább? A 1er cru-ket mindenképpen, különösen a Lafite-ot, a top kategórián kívül pedig kb. 15 pincét, a többit nem kíséri majd nagy figyelem. Hogy mi lesz az a 15, azt senki nem tudja még ? nyilván a Vinexpo Hong Kong is alakít rajta. Pár tipp a kínai szakiktól: Carruades de Lafite, Le Petit Mouton, Léoville-Las-Cases, Léoville-Barton, Léoville-Poyferré, Cos d’Estournel, Palmer, Pontet-Canet, Montrose, Lynch-Bages, Calon-Ségur és La Mission Haut Brion.