Heti hírszüretünkben most rendhagyóan magyar hírekkel foglalkozunk bővebben, bár első két helyre türemkedett a rák ellen védő vörösbor és az, hogy sok borban mutattak ki rovarirtót. Konszolidálódhat, sőt nőhet is a magyar borok kivitele és helyzete a brit piacon, legalábbis ezzel foglalkozik a Harpers magazin, ez mindenképpen jó hír, ahogy némileg az is hogy a magyar borexport ugyan mértékben csökkent,viszont legalább értékben nőtt, eközben világszinten csökken a termelés. Heti bulvárnak ezen a héten egy elképesztő hírt szemlézünk, melyben oroszlán és tigris csontból készült borokról van szó. Persze, megint a kínaiak. Ha péntek, akkor hírszüret.
Rák ellen véd a vörösbor
Egy neves szaklapban publikált tanulmány beszámol arról, hogy rochesteri kutatóknak először sikerült kimutatnia: a szőlőhéjban és vörösborokban (persze, hisz előállításkor a héjon ázás elsősorban ott fordul elő) található természetes antioxidáns elpusztítja a rákos sejteket, behatol a sejtmagba és megbénítja a mitokondriumok funkcióját. A tanulmány a márciusi Advances in Experimental Medicine and Biology lapjain olvasható.
Riasztó vizsgálati eredmények: rovarirtót tartalmaznak a borok?
A PAN Europe elnevezésű csoportosulás 8 országból vett 40 minta megvizsgálása alapján jutott erre a következtetésre. Az Európai Unióban árusított borok rendszeresen tartalmaznak nyomokban rovarirtó szereket, állítja az osztrák, francia és német szervezeteket tömörítő Pesticide Action Network Europe (PAN Europe) elnevezésű csoportosulás. A vizsgált borok Ausztráliából, Ausztriából, Chiléből, Dél-Afrikából, Franciaországból, Németországból, Olaszországból, Portugáliából származtak, volt közöttük 6 biobor is.
Harpers: hazánk helyzete és jövője a brit piacon
Az AMC által szervezett londoni borbemutató kapcsán több oldalas cikkben mutatta be a magyar borok brit piaci helyzetét a Harpers magazin februári számában a borjedi Caroline Gilby MW (Master of Wine). ?A várható áremelkedések és a Pinot Grigio-hoz (Szürkebarát) hasonló alapvető szőlőfajták készlethiányának köszönhetően Magyarországnak jó esélye van arra, hogy visszaszerezze elvesztett piaci részesedését a brit piacon. Az új bormarketing iroda hosszú várakozás után végre hozzájuthat a már régóta esedékes forrásokhoz, amelyek felhasználásával promótálni tudja majd a magyar borokat.” – olvasható a brit magazinban. A cikk konklúziója, hogy a magyar boroknak jó esélye van arra, hogy visszaszerezzék elvesztett piaci részesedésüket a brit piacon. Ehhez ugyanúgy szükség van a nagy mennyiségben rendelkezésre álló, jó minőséget és értéket kínáló nagy márkákra, mint az imázs építésre alkalmas, magasabb árfekvésű presztízsborokra. Mindehhez viszont általános, nemzeti szintű támogatásra van szükség.
Világszinten csökken a termelés
A nemzetközi borszervezet, az OIV (International Organisation of Vine and Wine) szerint világszinten csökken a termelés, amelynek több oka van: a fő fogyasztói bázis kezd kiöregedni, és egészségügyi okokból kevesebbet fogyaszt, miközben felgyorsult a tőkék szárazság általi vagy emberi kipusztítása, a szervezet szerint. Az OIV adatai szerint 7 százalékos csökkenés következett be 2006 és 2007 között, tavaly mintegy 267 millió hektoliter bort állítottak elő. A fogyasztás mértéke ugyanakkor nem nagyon változott, 240 millió hektoliter volt.
Magyar borexport: mennyiségben csökkenő, de értékben növekvő kivitel
Tovább növekvő behozatal, és mennyiségben csökkenő, de értékben növekvő kivitel – röviden így jellemezhető a 2007. évi magyar borexport-import a KSH-nál rögzített és a Magyar Bormarketing Kht által feldolgozott adatok alapján. Az export mennyisége az elmúlt évben 684 ezer hektolitert tett ki, amely 8,2%-os csökkenést jelent az azt megelőző évhez képes. Ugyanakkor a kivitel összértéke 65,5 millió euró volt, amely 2,95%-kal magasabb a 2006-ban mért értéknél. Mindez azt jelenti, hogy a magyar bor exportátlagára 11,5%-kal nőtt, és meghaladta a literenkénti 0,96 eurós értéket. Az átlagár növekedése a pezsgőexport (1,73 euró/l) növekedésével, valamint a folyóbor kivitel (0,55 euró/l) csökkenésével magyarázható. A teljes export 80%-át felvevő 10 legjelentősebb célország sorrendje nem változott. Továbbra is Németország a magyar borok legnagyobb importőre 14 millió eurós értékkel. Ezt követi Csehország, ahová 2007-ben 8,3 millió euró értékben exportáltunk bort (+5,9% 2006-hoz képest). Ugyanakkor, értékben több mint 20%-kal csökkent kivitelünk a brit, illetve a svéd piacra, és jelentős mértékben visszaesett a Kanadába irányuló export is (-14%).
Oroszlán- és tigriscsont bor?!
Hogy mire jók az okoscsatornák? Az Animal Planet tulajdonosait bírósági felhívásban arra kötelezték, hogy adják át egyik filmjük teljes anyagát az állatvédő International Fund for Animal Welfare szervezetnek. Mindezt azért, mert a filmben (Wildlife Crime Scene) bemutatott kínai gyakorlatot, amelyben tigris- és oroszláncsontból készítenek bort, különféle népi gyógymód gyanánt a szervezet be szeretné tiltani. A filmet bizonyítékként akarják felhasználni a pekingi népi bíróságon, ahol már per folyik. A pert a kínai The Guilin Xiongsen Bear & Tiger Mountain Villa Entertainment Center indította az állatvédő szervezet ellen, mert szerintük az állatvédők rontják a park hírnevét fenti állításukkal. A park tagadja, hogy az általa forgalmazott borban az említett állatok csontjai lennének. Az állatvédők egyébként azt is állítják, hogy a szórakoztató park éttermében tigrishúst is szolgálnak fel King?s Meat néven. Brrr?
Korábban: