• CÍMLAP
  • PODCAST ARCHÍVUM
  • RÓLUNK

borravalo.hu

gasztro●kultúra

  • Étel
  • Ital
  • Kultúra
  • Történelem
  • Kapcsolat

Önök kérték: Tesco kóstoló

2007-08-29 ● borravalo.hu

Sokszor megígértük már, hogy felfedező útra indulunk a hipermarketek gondolái közé. A szerencsés véletlennek, és a csillagok különösen valószínűtlen állásának köszönhetően éppen most hívott meg minket bort kóstolni a Tesco. Lehet egy ilyet visszautasítani? Ugye, hogy nem? Döbbenetes kalandozás a Tesco Value csodálatos világában.

Budaörs volt a helyszín. A leghatalmasabb Tesco, a flotta csillagromboló méretű zászlóshajója. A múltkori surmózásba fajuló Gfk-adatismertetős cikk után mi sem kellett jobban, mint egy ilyen meghívás. Igazán autentikusra akartam venni az életérzést, így a határozottan Kelet-Berlinre hajazó Kelenföld-városközpontból közelítettem meg a célpontot, Tesco-busszal.

A Tesconak van kóstolóhelyisége. Komolyan. Az áruház végében ott ficeg egy kóstolókonyha, teljesen fölszerelve. Tökéletes hely a kóstolóhoz. A dolog egyetlen szépséghibája, hogy közvetlenül mellette van mindenféle konyha és pizzasütő, így az illatokba olykor olyakor belezavart egy kis zöldborsó, vagy tészta, no de annyi baj legyen?

Szín, cukorfok, s a többi

Hardy Mihály Tesco PR-igazgató volt az MC és fősommelier, bőven fölvértezte magát az egyes fajtákról szóló infomrációkkal, később csatlakozott hozzánk Derek Lawlor, a magyarországi Tesco szárazáru hardline kereskedelmi igazgatója ? igen, tényleg van ilyen poszt, bármit jelentsen is -, aki bocsánatot kért. Komolyan. Így, egyenesen bele az arcba: sorry. Lawlor szerint eddig az volt a hiba, hogy a bort nagyjából úgy kezelték, mintha legalábbis mosópor lenne. Mostantól azonban megszűnik ez a mostohagyerek státusz, igyekezni fognak, ígérik. Ennek bizonyítására ősztől komoly erősítésbe kezdenek borfronton ? minőségben, mennyiségben egyaránt.

A cég elvégeztetett egy jó nagy kutatást is: 10 milláért tudakolták meg, hogy mit is szeretnek a vásárlók. Az üzleti titkokat nem sértve a következő állapítható meg a magyar vásárló borválasztási prioritásairól: 1. mihez? 2. piros vagy fehér? 3. édes-é avagy savanyú? 4. hogyé? van? Az, hogy milyen borvidékről, ki termelte stb., na az a sokadlagos kérdés? Nu, ezeket a tömegeket kell majd rávezetni az igényes választásra/fogyasztásra.

A Tesco két fronton támad ősztől borügyekben: egyrészt csatasorba állítják a saját termékeiket (itt most ne kék-fehér csíkos palackokra tessék gondolni ? annál jóval furmányosabbak) Illetve jó néhány nagy nevű, vagy éppen feltörekvő borászt csábítottak be a szortimentbe. Hölgyeim és uraim, Malatinszky Csaba, Villány excentrikus avant-borásza, mostantól a Tescóban árulja a borait. Hoppá?

Selected for Tesco

A már említett saját márkás termékeket sokkal finomabban adják elő, mint a korábban megismert kék-fehér jószágokat. A brit Tesco-design már rég nem a csíkos, így ezek a palackok is fölöttébb ízlésesen vannak felöltöztetve, csak a címkék sarkába nyomatták bele diszkréten azt, hogy ?Selected for Tesco?.

A modell a következő. Vannak az újvilágban ilyen-olyan nagy volumenben dolgozó borászatok. Ezeket megkeresi a Tesco londoni International Buying Office-ból (IBO) néhány úriember, hogy dolgozzanak együtt mostantól, mindenkinek jobb lesz ez így. Aki elfogadja az ajánlatot, az onnantól kezdve a Tesconak (is) szállít, amely cég saját termékeként passzolja tovább a vevőknek az árut. Megfelelő volumen fölött a dolog csodálatosan működik. A borok azonban innentől kezdve nem rendelkeznek termelővel, a termőhelyből is csak az ország, van megjelölve.

A Tesco-palackok egytől egyig csavarzárasak. Tekintettel arra, hogy ezeket a borokat az ember nem többéves tárolásra veszi, a dugótól azt hiszem, joggal tekintettek el az ángilusok. A hátcímkén lengyelül, csehül-szlovákul és magyarul szerepel az ismertető, ide szánták a borokat, ez világos.

Újvilági erősítés

Egyszerű, tiszta borok ezek az újvilági tételek. Mivel irgalmatlan mennyiséget forgalmaznak belőle világszerte, a Tesco lent tudja tartani az árakat. Ez itt 7-800 forintot jelent. Nem biztos, hogy elég alacsony lesz ez a Dankó Pista rajongói klub számára, de azért reménykedjünk. Ár-érték arányban mindenképpen jónak tűnnek.

Ausztrál Sauvignon Blanc-nal indítottunk, élénk, szép savai voltak, halvány citrusos-füves beütéssel, de az újvilágból megszokott trópusi gyümölcs áradatot nem hozza. Chenin Blanc volt a következő állomás, ez a rusztikusabb dél-afrikai cheninekre emlékeztet, de mintha a nagy sav és a nagy alkohol közül kicsit kihagyták volna a testet ? ez azonban csak egy haladó borbuzi kesergése, semmi baj nincs a tételekkel, teljesen tisztességesen összepakolt borokról van szó. A kaliforniai chardonnayben van fa rendesen, szépen hozza a fajtától hagyományosan elvárt gömbölydedséget. Az ausztrál tesója egy kissé ütősebb, alkoholban erősebb, keményebbre hangszerelt bor.

Átvezetőnek kaliforniai zinfandel rozét ittunk, ezen volt a  legnagyobb vita. A palackra félédes van írva, de a cukor ehhez képest is elég erős volt. Epres-frutis illat és íz, nem lennék meglepve, ha a következő évek egyik sikertermékévé válna?

A vörösök közül kaliforniai zinfandel volt az első tétel. Szépen hozta azt, amit ennek a kaliforniai fajtának hozni kell. Magyarán masszív feketeribizli illatban és ízben egyaránt. Mint egy pohár feketeribizlilé, kis füsttel. Bornak is jó, zinfandelnek is jó. Erős, kicsit talán túlságosan nyelvfacsaró volt a dél-afrikai pinotage tanninja.

Szép gyümölcsök vannak az Argentin Malbecben, tipikusan egyszemélyes vacsorabor lehet, hétköznapi fogyasztásra kiváló. A kaliforniai shiraz bikaerős, 14,5-ös alkohollal ? ez egy kicsit be is édesíti a bort, emellett kis karamellíz van benne, meg egy egész tölgyerdő. Az újvilági nagy test-nagy élvezet iskolapéldája, komolyabb grillezéseken is helytállna. Az ausztrál shiraz ehhez képest jóval visszafogottabb, egyértelmű pörkölt kávé ízzel. A chilei cabernet sauvignon megint csak iskolapélda: ott vannak benne a Chilére jellemző zöldfűszerek-gyógyfüve – ettől kissé kesernyés -, emellett megvan benne az erős zöldpaprika hers ropogóssága is.

Magyarok a polcon

A magyar borokat belesimították ugyan a kóstolóba, nem árt azonban külön szót ejteni róluk. Tescóék amúgy 85 százalékban magyar bort forgalmaznak (mondjuk itt bele kell számolni a 2-300 forintos palackba töltött kannásakat is). Most a legfölsőrégiót sikerült alaposan megerősíteni ezzel-azzal.

Itt van ugye rögtön a legmeglepőbb csapattag: Malatinszky Csaba, az ő borai természetesen nem a legolcsóbb kategóriában jelennek majd meg. A Nobelesse Merlot-val és a Cabernoirral képviseltette magát. Aztán itt van a Laposa család az üdítően ásványos Bazalt Cuveé-vel. Lesencéről a Kázsmér pincével szerződött le a Tesco, Egyerből pedig a Juhász testvérek szállítanak bort ? tőlük most az olaszrizlinget kóstolhattuk meg: ropogós, amilyennek lennie kell, egy jó nyári olasznak. A szekszárdi Bodri pincészet kékfrankosát is kóstoltuk: nagyon sok gyümölccsel indít, egy kis fanyar utóízzel. Szintén Tescó-beszállító lett a Vylyan.

Ezeket a borokat ? lévén egyes pincészetek nem tudnak akkora palackszámmal előrukkolni, természetesen nem minden Tescóban lehet majd leakasztani, csak a körülbelül 20 legnagyobban.

Szóval a Tesco megrázta magát, egyelőre ennyit tudunk. Kóstoltuk az egyetemi bulik jövendő sztárjait ? tisztességgel megállják a helyüket. Reméljük, hogy a kísérletnek lesz némi népnevelő hatása. Ámen.

Címkék: Bodri, cabernet sauvignon, Chenin Blanc, Kázsmér, kékfrankos, Laposa, Malatinszky, malbec, olaszrizling, sauvignon blanc, Tesco, Zinfandel

← Borfalusi környezet a Műcsárdánál Virrad a zulu hajnal, virrad →

Tetszett? Küldd el másoknak is!

Kövess minket

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • YouTube

keresés

PODCAST FELIRATKOZÁS

  • SpotifySpotify
  • Apple PodcastsApple Podcasts
  • DeezerDeezer
  • Podcast AddictPodcast Addict

PODCAST TÁR

Borravaló
Borravaló
Ercsey Dani, a borverseny ultramaratonista
Loading
00:00 / 38:04
Apple Podcasts Deezer Podcast Addict RSS Spotify
RSS Feed
  • Ercsey Dani, a borverseny ultramaratonista

    Ercsey Dani, a borverseny ultramaratonista

    May 9, 2025 • 38:04

    Ercsey Dániel borszakíró, a Pécsi Borozó főszerkesztője igazi borverseny ultramaratonista: nála több nemzetközi és hazai versenyen kevesen vettek részt. Beszélgettünk a versenyek értelméről, magyar borok helyzetéről, bormarketingről.

  • Arany Kaviár: harmincöt év hagyomány, kitartás és innováció

    Arany Kaviár: harmincöt év hagyomány, kitartás és innováció

    Apr 24, 2025 • 38:08

    Az Arany Kaviár Étterem 2025. március 12-én ünnepelte fennállásának 35. évfordulóját. Harmincöt még gombócból is sok, nemhogy vendéglátásból. Ami az éttermet életben tartotta, nem titok, viszont annál nehezebb pálya: személyes részvétel, odaadás, szenvedély, kitartás.

  • Mit ettek a soproni úriszéken 1775-ben?

    Mit ettek a soproni úriszéken 1775-ben?

    Apr 9, 2025 • 40:43

    Étkezések, ételek Sopron város úriszékén, 1775 – ez a címe annak a forrásközlésnek és előtanulmánynak, amit D. Szakács Anita történész jegyez, és amely részletesen bemutatja, milyen ételek és italok voltak terítéken ebben az esztendőben az úriszék tagjainak.

  • Diplomatából főzőnő: Mautner Zsófi

    Diplomatából főzőnő: Mautner Zsófi

    Apr 2, 2025 • 41:15

    Diplomatának indult, külker végzettséggel, hat nyelvvel, ígéretes külföldi karrierrel. Aztán besodorta az először csak hobbinak induló gasztroblog. A Mautner Zsófi sztori.

  • A vegán pizzaiolo: Preyer György

    A vegán pizzaiolo: Preyer György

    Mar 28, 2025 • 38:41

    Kommunikációs szakember volt, aztán elkezdett pizzasütéssel foglalkozni, mondván, na nehogymár egy pizzát ne tudjon ő maga megsütni… Mára az egyik leginnovatívabb gasztroműhely tulajdonosa.

  • A fogyasztókat és iparági szereplőket bünteti Donald Trump

    A fogyasztókat és iparági szereplőket bünteti Donald Trump

    Mar 19, 2025 • 42:12

    Döbbenetes, 200%-os büntetővámot jelentett be Donald Trump amerikai elnök az EU-ból érkező alkoholos italokra. Az USA az Európai Unio legnagyobb exportpiaca ebben az ágazatban, rengeteg érintett van a borászatoktól, a likőr- és párlatkészítőkön át a sörcégekig. Érintettek a gyartók, a kereskedők, de a sor végen a legnagyobb vesztes a fogyasztó…

  • Ikonikus ételek, melyek fiatalabbak, mint hinnéd!

    Ikonikus ételek, melyek fiatalabbak, mint hinnéd!

    Mar 13, 2025 • 33:11

    Vannak olyan ételek, amelyek világhírnévre tettek szert, és meghatározóak egy ország, vagy népcsoport szempontjából, így aztán nem meglepő, ha sokan azt hiszik, hogy ezek hagyományos, régi receptek. Nos, ez nagyon sokszor nem így van…

  • A prágai temető receptjei

    A prágai temető receptjei

    Mar 5, 2025 • 40:16

    Umberto Eco zseniálisan fordulatos, cselekményben tobzódó 19. századi történelmi regényének főhőse Simone Simonini – a galád hamisítónak és kémnek egyetlen öröme van az életben: az evés. Na, de miket eszik? És ezeket hogyan kell elkészíteni?

  • Nagy Zoltán: Prága úgy elhúzott, hogy csak a féklámpáit látjuk...

    Nagy Zoltán: Prága úgy elhúzott, hogy csak a féklámpáit látjuk...

    Feb 27, 2025 • 40:19

    „Nem mindig a személyes preferenciáinkat követi a piac, de nekünk az a dolgunk, hogy lekövessük a változásokat ” – mondja Nagy Zoltán, a Boutiq’ Bar tulajdonosa. Ezt azonban néha könnyebb mondani, mint csinálni…

  • Volt balatoni séf, angol esküvőkirály - most a berni nagykövetség séfje: Szathmáry Rajmund

    Volt balatoni séf, angol esküvőkirály - most a berni nagykövetség séfje: Szathmáry Rajmund

    Feb 25, 2025 • 42:32

    „A gasztronómia annyira jelen van mindennapjaimban” – monda Szathmáry Rajmund, a barátainak csak Döme, aki már 30 éve dolgozik séfként. Második otthonában, Angliában, 10 évig dolgozott, és ő lett az esküvőkirály, jelenleg a hatodik évét húzza Svájcban, a berni magyar nagykövetség executive séfjeként.

Facebook közösség

Instagram

Follow on Instagram

Keresés

Borravalo.hu – gasztrokultúra

  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok és feltételek

VAN BARÁTUNK

Copyright © 2025 · Borravalo.hu - minden jog fenntartva!