• Bor
  • Sör
  • Párlat
  • Kávé
  • Gasztro

borravalo.hu

bor ● sör ● párlat ● kávé ● gasztro ● bárkultúra

  • Címlap
  • Közélet
  • Hírek
  • Design
  • Podcast
  • Mindenmás
  • Kapcsolat

Önök kérték: Tesco kóstoló

2007-08-29 ● borravalo.hu

Sokszor megígértük már, hogy felfedező útra indulunk a hipermarketek gondolái közé. A szerencsés véletlennek, és a csillagok különösen valószínűtlen állásának köszönhetően éppen most hívott meg minket bort kóstolni a Tesco. Lehet egy ilyet visszautasítani? Ugye, hogy nem? Döbbenetes kalandozás a Tesco Value csodálatos világában.

Budaörs volt a helyszín. A leghatalmasabb Tesco, a flotta csillagromboló méretű zászlóshajója. A múltkori surmózásba fajuló Gfk-adatismertetős cikk után mi sem kellett jobban, mint egy ilyen meghívás. Igazán autentikusra akartam venni az életérzést, így a határozottan Kelet-Berlinre hajazó Kelenföld-városközpontból közelítettem meg a célpontot, Tesco-busszal.

A Tesconak van kóstolóhelyisége. Komolyan. Az áruház végében ott ficeg egy kóstolókonyha, teljesen fölszerelve. Tökéletes hely a kóstolóhoz. A dolog egyetlen szépséghibája, hogy közvetlenül mellette van mindenféle konyha és pizzasütő, így az illatokba olykor olyakor belezavart egy kis zöldborsó, vagy tészta, no de annyi baj legyen?

Szín, cukorfok, s a többi

Hardy Mihály Tesco PR-igazgató volt az MC és fősommelier, bőven fölvértezte magát az egyes fajtákról szóló infomrációkkal, később csatlakozott hozzánk Derek Lawlor, a magyarországi Tesco szárazáru hardline kereskedelmi igazgatója ? igen, tényleg van ilyen poszt, bármit jelentsen is -, aki bocsánatot kért. Komolyan. Így, egyenesen bele az arcba: sorry. Lawlor szerint eddig az volt a hiba, hogy a bort nagyjából úgy kezelték, mintha legalábbis mosópor lenne. Mostantól azonban megszűnik ez a mostohagyerek státusz, igyekezni fognak, ígérik. Ennek bizonyítására ősztől komoly erősítésbe kezdenek borfronton ? minőségben, mennyiségben egyaránt.

A cég elvégeztetett egy jó nagy kutatást is: 10 milláért tudakolták meg, hogy mit is szeretnek a vásárlók. Az üzleti titkokat nem sértve a következő állapítható meg a magyar vásárló borválasztási prioritásairól: 1. mihez? 2. piros vagy fehér? 3. édes-é avagy savanyú? 4. hogyé? van? Az, hogy milyen borvidékről, ki termelte stb., na az a sokadlagos kérdés? Nu, ezeket a tömegeket kell majd rávezetni az igényes választásra/fogyasztásra.

A Tesco két fronton támad ősztől borügyekben: egyrészt csatasorba állítják a saját termékeiket (itt most ne kék-fehér csíkos palackokra tessék gondolni ? annál jóval furmányosabbak) Illetve jó néhány nagy nevű, vagy éppen feltörekvő borászt csábítottak be a szortimentbe. Hölgyeim és uraim, Malatinszky Csaba, Villány excentrikus avant-borásza, mostantól a Tescóban árulja a borait. Hoppá?

Selected for Tesco

A már említett saját márkás termékeket sokkal finomabban adják elő, mint a korábban megismert kék-fehér jószágokat. A brit Tesco-design már rég nem a csíkos, így ezek a palackok is fölöttébb ízlésesen vannak felöltöztetve, csak a címkék sarkába nyomatták bele diszkréten azt, hogy ?Selected for Tesco?.

A modell a következő. Vannak az újvilágban ilyen-olyan nagy volumenben dolgozó borászatok. Ezeket megkeresi a Tesco londoni International Buying Office-ból (IBO) néhány úriember, hogy dolgozzanak együtt mostantól, mindenkinek jobb lesz ez így. Aki elfogadja az ajánlatot, az onnantól kezdve a Tesconak (is) szállít, amely cég saját termékeként passzolja tovább a vevőknek az árut. Megfelelő volumen fölött a dolog csodálatosan működik. A borok azonban innentől kezdve nem rendelkeznek termelővel, a termőhelyből is csak az ország, van megjelölve.

A Tesco-palackok egytől egyig csavarzárasak. Tekintettel arra, hogy ezeket a borokat az ember nem többéves tárolásra veszi, a dugótól azt hiszem, joggal tekintettek el az ángilusok. A hátcímkén lengyelül, csehül-szlovákul és magyarul szerepel az ismertető, ide szánták a borokat, ez világos.

Újvilági erősítés

Egyszerű, tiszta borok ezek az újvilági tételek. Mivel irgalmatlan mennyiséget forgalmaznak belőle világszerte, a Tesco lent tudja tartani az árakat. Ez itt 7-800 forintot jelent. Nem biztos, hogy elég alacsony lesz ez a Dankó Pista rajongói klub számára, de azért reménykedjünk. Ár-érték arányban mindenképpen jónak tűnnek.

Ausztrál Sauvignon Blanc-nal indítottunk, élénk, szép savai voltak, halvány citrusos-füves beütéssel, de az újvilágból megszokott trópusi gyümölcs áradatot nem hozza. Chenin Blanc volt a következő állomás, ez a rusztikusabb dél-afrikai cheninekre emlékeztet, de mintha a nagy sav és a nagy alkohol közül kicsit kihagyták volna a testet ? ez azonban csak egy haladó borbuzi kesergése, semmi baj nincs a tételekkel, teljesen tisztességesen összepakolt borokról van szó. A kaliforniai chardonnayben van fa rendesen, szépen hozza a fajtától hagyományosan elvárt gömbölydedséget. Az ausztrál tesója egy kissé ütősebb, alkoholban erősebb, keményebbre hangszerelt bor.

Átvezetőnek kaliforniai zinfandel rozét ittunk, ezen volt a  legnagyobb vita. A palackra félédes van írva, de a cukor ehhez képest is elég erős volt. Epres-frutis illat és íz, nem lennék meglepve, ha a következő évek egyik sikertermékévé válna?

A vörösök közül kaliforniai zinfandel volt az első tétel. Szépen hozta azt, amit ennek a kaliforniai fajtának hozni kell. Magyarán masszív feketeribizli illatban és ízben egyaránt. Mint egy pohár feketeribizlilé, kis füsttel. Bornak is jó, zinfandelnek is jó. Erős, kicsit talán túlságosan nyelvfacsaró volt a dél-afrikai pinotage tanninja.

Szép gyümölcsök vannak az Argentin Malbecben, tipikusan egyszemélyes vacsorabor lehet, hétköznapi fogyasztásra kiváló. A kaliforniai shiraz bikaerős, 14,5-ös alkohollal ? ez egy kicsit be is édesíti a bort, emellett kis karamellíz van benne, meg egy egész tölgyerdő. Az újvilági nagy test-nagy élvezet iskolapéldája, komolyabb grillezéseken is helytállna. Az ausztrál shiraz ehhez képest jóval visszafogottabb, egyértelmű pörkölt kávé ízzel. A chilei cabernet sauvignon megint csak iskolapélda: ott vannak benne a Chilére jellemző zöldfűszerek-gyógyfüve – ettől kissé kesernyés -, emellett megvan benne az erős zöldpaprika hers ropogóssága is.

Magyarok a polcon

A magyar borokat belesimították ugyan a kóstolóba, nem árt azonban külön szót ejteni róluk. Tescóék amúgy 85 százalékban magyar bort forgalmaznak (mondjuk itt bele kell számolni a 2-300 forintos palackba töltött kannásakat is). Most a legfölsőrégiót sikerült alaposan megerősíteni ezzel-azzal.

Itt van ugye rögtön a legmeglepőbb csapattag: Malatinszky Csaba, az ő borai természetesen nem a legolcsóbb kategóriában jelennek majd meg. A Nobelesse Merlot-val és a Cabernoirral képviseltette magát. Aztán itt van a Laposa család az üdítően ásványos Bazalt Cuveé-vel. Lesencéről a Kázsmér pincével szerződött le a Tesco, Egyerből pedig a Juhász testvérek szállítanak bort ? tőlük most az olaszrizlinget kóstolhattuk meg: ropogós, amilyennek lennie kell, egy jó nyári olasznak. A szekszárdi Bodri pincészet kékfrankosát is kóstoltuk: nagyon sok gyümölccsel indít, egy kis fanyar utóízzel. Szintén Tescó-beszállító lett a Vylyan.

Ezeket a borokat ? lévén egyes pincészetek nem tudnak akkora palackszámmal előrukkolni, természetesen nem minden Tescóban lehet majd leakasztani, csak a körülbelül 20 legnagyobban.

Szóval a Tesco megrázta magát, egyelőre ennyit tudunk. Kóstoltuk az egyetemi bulik jövendő sztárjait ? tisztességgel megállják a helyüket. Reméljük, hogy a kísérletnek lesz némi népnevelő hatása. Ámen.

Címkék: Bodri, cabernet sauvignon, Chenin Blanc, Kázsmér, kékfrankos, Laposa, Malatinszky, malbec, olaszrizling, sauvignon blanc, Tesco, Zinfandel

← Borfalusi környezet a Műcsárdánál Virrad a zulu hajnal, virrad →

Tetszett? Küldd el másoknak is!

Kövess minket

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Tumblr
  • Twitter
  • YouTube

Podcast

Whisky: a hagyomány él, de erősödik a koktél trend

Konc vs. Cibere – farsang és böjt

Márciusi ifjak és a szabadság bora

Instagram

Follow on Instagram

Hírlevél

Nem szeretnél lemaradni? Érdekelnek a kiemelt események, ajánlatok?

Hírek, Programok

Nagy Egri Borműhely kóstoló

Négy érmet hoztak el a Kreinbacher magnumok a pezsgő vb-n

Borszerda egri borokkal

Egytőről évjáratbemutató

Negyedszer is Trófea díjat kapott a Tornai Pincészet



Mi az, hogy ital/bár kultúra? Egyáltalán, miért kell a borokról, sörökről, párlatokról vagy kávékról kóstolójegyzetet írni? Inni kell, és kész, nem? De.
Persze, mi azt gondoljuk, hogy közben keresni kell a jót, a még jobbat, a tökéletest - ha van olyan. A kultúra a civilizáció építőeleme. Ahogy az irodalomban vagy zenében, az italok és ételek terén is lehet alkotni, és a tökélyre törekvő alkotást megérteni. Közben pedig lehet inni is - ünnepkor, lazításnak, búfelejtésre - hisz ez is kultúránk része. Főleg akkor, ha kulturáltan csináljuk. Ezért vagyunk mi: hogy megmutassuk mit és hogyan érdemes. Hogy mikor, az rátok van bízva...
  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok és feltételek

Keresés

Archívum

Facebook közösség

Copyright © 2023 · Borravalo.hu - minden jog fenntartva!